MrJay MrJay skrev:
Bara jag som reagerar på att installationen ser ut som sk#t ? Speciellt runt golvbrunnen.
Ja, varför göra det så slarvigt?
Tittar på telefon, så bilden är lite suddig.
Men böjen vid brunnen ser så skarp ut att den ser nästan ut som den knäckt och stryper ala trädgårdsslang.
 
V
MathiasS MathiasS skrev:
App app app......nu hoppade du över konsumentlagarna igen. Vad måste hantverkaren göra om kunden tänker göra något dumt?

Tror snart det är dags för ett Hantverksquiz på forumet...
Vill inte kunden betala så behöver dem inte göra någonting.

Hantverkaren är skyldig att följa upp dumdristiga konsumenters val med åtgärder dock mot betalning givetvis.
 
Om jag fattat det rätt så är golvvärmeslingan påkopplad på radiatorkretsen?
Det funkar inte, du har ett mycket större motstånd i golvvärmeslingan än övriga systemet, vilket gör att du får ett för lågt vattenflöde genom golvslingan.
Det spelar ingen roll hur dom hade lagt slangen du hade fått problem ändå, du måste ha en minishunt!
 
W william123 skrev:
Om jag fattat det rätt så är golvvärmeslingan påkopplad på radiatorkretsen?
Det funkar inte, du har ett mycket större motstånd i golvvärmeslingan än övriga systemet, vilket gör att du får ett för lågt vattenflöde genom golvslingan.
Det spelar ingen roll hur dom hade lagt slangen du hade fått problem ändå, du måste ha en minishunt!
Det sitter en minikretsventil M5. Den fungerar för små ytor (max 5m2) utan egen cirkulationspump, om förutsättningarna uppfylls som jag postat i ett tidigare inlägg.
 
  • Gilla
william123
  • Laddar…
K
M Mortsken skrev:
Men böjen vid brunnen ser så skarp ut att den ser nästan ut som den knäckt och stryper ala trädgårdsslang.
Det är bara som det ser ut. Den är lite vinklad där, så egentligen är det nog en fin böj.

W william123 skrev:
Om jag fattat det rätt så är golvvärmeslingan påkopplad på radiatorkretsen?
Det funkar inte, du har ett mycket större motstånd i golvvärmeslingan än övriga systemet, vilket gör att du får ett för lågt vattenflöde genom golvslingan.
Det spelar ingen roll hur dom hade lagt slangen du hade fått problem ändå, du måste ha en minishunt!
Det fungerar fint för oss. Vi har så på tre större golvytor i huset via två minikretsventiler (den tredje har jag faktiskt kopplat direkt på fördelaren). 2x Badrum, tvättstuga och hall. Vi har lagt slingorna koncentrerat till där man är och har helt okej värme för fötterna där.

Man får sätta på det i god tid för det tar rejäl tid att värma upp golvet, det är alltså inte något man kör på timer.

Ser inte riktigt vad minikretsventilen tillför egentligen .. termostat kanske .. det är ju inte så att man värmer rummet med golvvärmen det är ju enbart komfortvärme. Det det tillför är väl främst att jag får ett vred där jag kan stänga av slingan direkt i aktuellt rum.

Det är ju ett system som är testat av LK så att komma och påstå att det inte fungerar är ju lite lustigt. Men man måste tänka till lite när man lägger slingorna och inte bara göra som vanligt.
 
  • Gilla
KenthJ63 och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Vill inte kunden betala så behöver dem inte göra någonting.

Hantverkaren är skyldig att följa upp dumdristiga konsumenters val med åtgärder dock mot betalning givetvis.
6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.
 
  • Gilla
KenthJ63 och 1 till
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inget konstigt med att lägga slangen som de gjort.

Jag gissar att problemet är lösningen som sådan. Vad har du för temperaturdiff mellan framledning och retur?

Normalt har man ett flöde i ett radiatorsystem sådant att man får en större tempdiff än vad man vill ha över ett golv, helt enkelt för att det då blir lite för svalt i slutet på slingan. Genom ett värmegolv vill man ha lite högre fart på vattnet så att man får ett lägre temperaturfall över slingan.

så som de lagt ska bara göras när du har hög cirkulation i golvvärmen ju... MEN, alltid bättre att lägga så det ligger varannan till o retur, då är man ju på säkra sidan.

men tyvärr visar väl detta återigen på att man som beställare måste vara övertydlig och säga exakt hur det ska vara...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Alltså ingen minshunt? Rörfirman borde kanske ha informerat dig om detta? Du behöver en sån här.


[bild]

men den drar ju extra el också, hur kan en vvs firma INTE ha koll på att det ska läggas på detta sätt? jag blir bara mörkrädd...
 
  • Gilla
KenthJ63
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
App app app......nu hoppade du över konsumentlagarna igen. Vad måste hantverkaren göra om kunden tänker göra något dumt?

Tror snart det är dags för ett Hantverksquiz på forumet...
kunden gjorde ju inget dumt, men hantverkarna tror de vet bäst och läser inte på.

MEN, här visar det ju på att man måste vara övertydlig...
 
  • Gilla
KenthJ63
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att slangen inte är lagd exakt enligt ritningen har absolut ingenting med dina flödesproblem att göra.
Som jag tolkar det stod det i anvisningarna att slingan skulle kopplas direkt på radiatorkretsen? Firman som installerade har gjort det och du är missnöjd för att man inte följt anvisningarna?

Eller har jag missförstått allt?
Jag är missnöjd för att det inte fungerar. Till viss del beror det på slangen inte är lagd enligt anvisning, man kan göra så, men då ska man göra det för att det blir bättre. Jag köpte ett komplett paket som enligt leverantören ska klara vissa saker. Om det inte fungerar som utlovat kan jag reklamera , men bara om man följt anvisningarna. Om man inte följer anvisningarna så blir det svårt att klaga på något. Med denna lösning är det viktigt att följa anvisningarna exakt för att det ska fungera bra. Jag är missnöjd för att man inte följt anvisningarna.
Flödet beror nog inte på hur slangen är lagd, men det påverkar hur jämn temperaturen blir..
 
Redigerat:
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B Boan skrev:
kunden gjorde ju inget dumt, men hantverkarna tror de vet bäst och läser inte på.

MEN, här visar det ju på att man måste vara övertydlig...
Du får läsa hela tråden. Jag har inte sagt att kunden gjort något dumt.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, rörisen har lagt golvet som man brukar lägga golvvärme, så det i sig är inget konstigt alls. Man lägger aldrig enligt instruktionen vid "vanliga" gv-installationer. Men, den lösning som används här är lite speciellt eftersom man inte använder någon shunt eller speciellt cirkulation för golvvärmen, man hakar bara på detta på ett två-rörssystem.

Läser man hela instruktionen så är ju LK lika tydliga som @Jarlingar är ovan. Det SKA läggas dubbelslinga eller snäckmönster, så rimligvis kan man inte utesluta att det har en påverkan på slutresultatet att man gjort något helt annat här. Viktigare är kanske också att i en tvist så är ju saken rätt tydlig. Antingen får rörisen systemet att fungera eller så gör han om och gör rätt.

För egen del är jag nog ändå tveksam till att förförläggningen skulle göra att det bara blir varmt precis i början på golvet. Att det blir svalt i slutet kan jag förstå, men inte att större delen av golvet är kallt. Är det så fungerar ingen annan förläggningsprincip heller. Är röret kallt efter 3m rör så blir det så oavsett hur man drar röret.

En rimlig lösning på problemet är kanske att be leverantören bekosta en minishunt? Med mer fart på vattnet kommer problemet vara löst.
Jag föreslog att jag skaffar en minishunt med pump, så installerar dem denna utan kostnad för mig, men det var de inte intresserade av.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Alltså ingen minshunt? Rörfirman borde kanske ha informerat dig om detta? Du behöver en sån här.


[bild]
Jag funderade länge o väl om jag skulle välja en lösning med egen pump eller denna utan pump. Såvitt jag kunde se, läsa på leverantörens hemsida borde båda fungera. Den billiga skulle ju med marginal klara den yta det gällde. Hade jag vetat vad jag vet nu , så hade jag valt den med egen pump. Men det förändrar inte det faktum att slangen inte är lagd enligt anvisningarna.
 
I detta badrum finns dusch, tvättställ och väggmonterad toalett. Tidsåtgången för allt vvs arbete, all rördragning har de angivit till 65h. Jag kan tycka det är lite mycket, men jag är ingen rörläggare , så jag vet inte. Men totalkostnaden är klart mycket högre än förväntat
 
På din beskrivning så funderar jag på om du har något flöde överhuvudtaget.
Du skriver att det blir varmt vid ingången och längs ena sidan. Det borde vara tillopp och retur. Om det stämmer så kan det vara att inget flöde finns och att värmen letar sig in en bit på både fram och retur.
I så fall ligger problemet antingen vid inkopplingen av slingan eller så är det stopp i den.
Gör som någon föreslog och stäng av alla element samt sätt cirkpump på max för att försöka ringa in problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.