M
13th Marine 13th Marine skrev:
Har inte elbilens vikt varit uppe förr, vill minnas att vi då konstaterade att personbilarnas slitage på vägarna är försumbara om man jämför med den tunga trafiken, vi snackar en faktor tusen om det inte var mer.
Vem som orsakar vad tror jag är strunt samma i politikers ögon. För varje elbil tappar man ett antal år av intäkter av vägskatt. Läste nån annanstans att flera hävdade att det var strunt samma för "det tar man igen på momsen när elbilen säljs som ny" pga. det högre inköpspriset. Men nu kostar ju en elbil lika mycket som en ICE om man får tro vissa i tråden;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det ska jag omedelbart berätta för min bil. :rolleyes:
Nä berätta hellre för dig själv att du bör kolla förbrukningen innan köpet om den är viktig ;)

/Krille
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä berätta hellre för dig själv att du bör kolla förbrukningen innan köpet om den är viktig
Det behövs väl inte då ingen modern bensinbil drar mer än 0.7 liter per mil. ;)
 
M
sunnis sunnis skrev:
Hur många elbilsägare här skulle välja gå tillbaka till en fossilbil?

Som jag har förstått det är det ytterst ovanligt att elbilsägare byter tillbaka till fossilbil, jag personligen skulle inte stå ut med en fossilare igen.

Nu låter jag kanske rätt dryg men efter några tusen mil med elektrisk drift så blir det väldigt påtagligt med vibrationerna, avgasljudet och växlandet när man väl kör eller åker med en fossilbil. Elbilen är mycket trevligare att köra. Känns otroligt märkligt att köra avgasbil igen.

Min poäng är att elbilar har en del kvalitéer som inte fossila bilar har. Någon mer elbilsägare som känner igen sig i detta?
Jämfört med en ordinär ICE personbil så förstår jag. Man får ju inte direkt ståpäls av en dieselmotor. Men jämfört med en sportigare bil, med 6-8 eller 12 cylindrar så klassar nog dom flesta elbilen som tämligen själlös. Tror också ur den aspekten att det är relativt ovanligt att man skaffar en elbil som entusiastfordon, om det inte är en hybrid då möjligtvis, La Ferrari, Porsche 918 och liknande.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Pooler vet jag inte. Jag har en och värmer den med solfångare. Den el den drar består i en vanlig värmecirkulationspump. Om det är för mycket så får vi förbjuda alla vattenburna värmesystem då dessa kräver en sådan.
Ja det var väl onödigt i sig. ;) Alla förbrukare för nöjes skull ska såklart stoppas.
 
M Myckling skrev:
Vad mer ska vi förbjuda? Folk som har två hus? Eller att ha långt till jobbet, det kräver också energi. För att inte tala om tunnelbanan!!! Förbjud bara!!!!
Ja för jössenam. Allt onödigt, bara förbjud, har du 2 hus, koppla ur det du inte bor i.

Inser inte folk hur korkade de är när de säger att vi inte ska få kunna köra med en elbil, men det är en rättighet att det står xxx? antal snökanoner och bara matar onödig ström när regeringen ber oss frysa.

Du förstår såklart att jag inte är allvarlig, till skillnad från de som vill stoppa oss att köra till jobbet.
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det behövs väl inte då ingen modern bensinbil drar mer än 0.7 liter per mil. ;)
Finns t o m bilar som kostar flera miljoner - så glöm inte heller att kolla priset vid nästa köp;)

/Krille
 
R Rkarlsson skrev:
Ja det var väl onödigt i sig. ;) Alla förbrukare för nöjes skull ska såklart stoppas.
Glömde att säga att jag har solpaneler så den ström cirk.pumparna drar är gratis.
R Rkarlsson skrev:
Ja för jössenam. Allt onödigt, bara förbjud, har du 2 hus, koppla ur det du inte bor i.

Inser inte folk hur korkade de är när de säger att vi inte ska få kunna köra med en elbil, men det är en rättighet att det står xxx? antal snökanoner och bara matar onödig ström när regeringen ber oss frysa.

Du förstår såklart att jag inte är allvarlig, till skillnad från de som vill stoppa oss att köra till jobbet.
Va?? Är du inte allvarlig??
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Glömde att säga att jag har solpaneler så den ström cirk.pumparna drar är gratis.

Va?? Är du inte allvarlig??
Nej, jag vill prova på hur folk som hatar elbil beter sig lite när de inte vet omständigheterna ju. Det var bara lite kul, knappt värt energin.

Du får väl dela med dig av din el från panelerna och betala för dig.....

Fått offert på paneler själv men de är fan svårt och veta vem man ska kanske ge jobbet om man ska ha det.
 
Elbilar är bra bizniz för bärgningsföretagen när de inte startar i minus. En bonus för elbilsägare med timpris är hur dyrt det blir med laddning dessa tider.

Elbil är med råge den sämsta investeringen 2022.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi bytte till två elbilar i somras. Lite trist räckvidd när man var van vid 120mil efter 1min vid pumpen. Vid -10 fick jag typ 40mil efter 45-60min med snabbladdning.

Men jag har fri laddning både på jobb och via Ionity 6mån till så det funkar bra om man håller ett öga på laddstatus och planerar lite.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Elbilar är bra bizniz för bärgningsföretagen när de inte startar i minus. En bonus för elbilsägare med timpris är hur dyrt det blir med laddning dessa tider.

Elbil är med råge den sämsta investeringen 2022.
Har ledningen släppt lös dig nu igen. Hur lång tid tänkte du sköta dig innan du åker fast igen?
 
  • Haha
  • Gilla
Webgurun och 5 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Elbilar är bra bizniz för bärgningsföretagen när de inte startar i minus. En bonus för elbilsägare med timpris är hur dyrt det blir med laddning dessa tider.

Elbil är med råge den sämsta investeringen 2022.
Fast nu när vi hade -17 så gick min elbil betydligt bättre än dieseln. Värmen tog lite längre tid än vid nollgradigt, det tog 30 sekunder istället för 10 sekunder.

Dieseln tickar lite mer och värmen kommer efter 6 kilometer istället för 2 kilometer.

Laddningen är inte så dyr, ladda natten till idag för 71 kr, gick från 8mil till 25 mil.

Så om inte elbilen startar så är det av samma anledning som om din bensinbil inte startar, 12 volten är slut.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Elbilar är bra bizniz för bärgningsföretagen när de inte startar i minus. En bonus för elbilsägare med timpris är hur dyrt det blir med laddning dessa tider.

Elbil är med råge den sämsta investeringen 2022.
Det är ju just elbilen och möjlighet att ladda vid billig el som gör att jag med timdebitering har billigare el än om jag skulle haft rörligt elpris
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ledningen släppt lös dig nu igen. Hur lång tid tänkte du sköta dig innan du åker fast igen?
Mata inte trollet, bara ignorera:confused:
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.