Har en liten enkel stuga från 80 talet utan el. Stugan står på plintar står utan värme året runt.

För tillfället är det ett linoliumgolv från när stugan byggdes. Vi planerar att nästa år ersätta detta golv med något snyggare.

Nu till min fråga.

Kan man lägga laminatgolv eller parkettgolv i en stuga som kallställs eller måste det vara massiva plank?
 
Lyfter frågan igen

Har någon här erfarenhet av laminatgolv i en stuga som står utan värme?
 
Vad jag hörd så vart en som skulle lägga klick-laminat avrådd att göra det.
Hur det är med "vanlig" laminat som man limmar ihop vet inte jag. Laminat
är ju iofs ett "död" material som saknar virkets egenskap att krympa eller
växa vid olika förhållanden.
Vi har lagt vanlig gammaldags bräddgolv i hans stuga i augusti istället för
laminat.

Hobbit
 
Vi håller på att lägga laminat i vår stuga. Den kommer kallställas - full rapport kan du få efter vintern :)

Annars har min far laminat i en stuga som iof har 5 gr grundvärme, men inte mer - det funkqar finfint.

Ser egentgligen inga skäl till att det inte skulle funka. Krympning torde vara bättre än för mkt expansion

/K
 
klaskarlsson skrev:
Vi håller på att lägga laminat i vår stuga. Den kommer kallställas - full rapport kan du få efter vintern :)

Annars har min far laminat i en stuga som iof har 5 gr grundvärme, men inte mer - det funkqar finfint.

Ser egentgligen inga skäl till att det inte skulle funka. Krympning torde vara bättre än för mkt expansion

/K
Klas lägger ni klickvariant eller limmas den?
 
fellsman skrev:
Klas lägger ni klickvariant eller limmas den?
Billig klickvariant från Ikea.
Det är ju mest plast så jag undra om den ens expanderar/drar ihop sig :)
Lägger med 10-15 mm mellanrum mot vägg iaf

/K
 
ok, tack. Du får avlägga en full redogörelse efter vintern.
 
Jag har haft nylagt laminat (klick-golv) kallställt i 3-4 år. Har funkat bra.
 
A
I min fars sommarstuga har han lagt billig laminatgolv i sin hemma byggda glasveranda. Funkar hur bra som helst! Det har ju några år på nacken nu. Vi har inga problem med vårat laminat heller men det la vi in för snart ett år sen. Av mina erfarenheter så är det inte problem att kallställa det mästa som inte har med vatten att göra.
 
Har haft Rustas Laminatgolv i mitt fritidshus i 3år, och kallställer - inga problem, däremot så höll inte den gamla stavparketten för temperatur och fuktväxlingarna.
 
Jättebra info som kommer fram här.
Jag kommer absolut att lägga något billigt laminatgolv till våren.
 
Bumpar tråden; ska göra samma; hur har det gått?!
 
Inga problem i min stuga, dock har det inte blivit av att kallställa den helt utan den har legat på minst +4 grader

/K
 
Vi har Byggmax billiga laminatgolv i ett rum i ett fritidshus. Det huset står kallt och kan säkert bli -30 grader på vintern. Golvet verkar inte ta skada av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.