D Daniel 109 skrev:
Det är en fungerande marknadsekonomi. Det går inte bara att sänka priset som du tror.
Nej, det är en dysfunktionell marknadsekonomi. Och det är klart att det går om man bara vill. För om man drar detta till sin spets så blir effekten faktiskt exakt densamma.

Sedan anser jag inte att vi har någon skyldighet att upprätthålla en misslyckad marknadsfunktion vad gäller en basförutsättning för Sveriges existens och ekonomi.
 
  • Gilla
jawen och 5 till
  • Laddar…
Overandout: Nja, lösningarna blir inte andra för att man kallar det hybridkrig.

Videopac: Jag begriper inte riktigt vad du tycker att man ska göra. Men det går inte bara att sänka priset för att man vill det.
 
D Daniel 109 skrev:
Overandout: Nja, lösningarna blir inte andra för att man kallar det hybridkrig.

Videopac: Jag begriper inte riktigt vad du tycker att man ska göra. Men det går inte bara att sänka priset för att man vill det.
Spotpriset kan man inte ändra. Men man kan göra som Norge och/eller man kan ta bort momsen.
Det är en extraordinär situation så att man kommer med tillfälliga kraftiga lättnader/åtgärder anser jag som självklart.
Att inte göra nåt eller vela fram å tillbaka är direkt skadlig både micro och makroekonomiskt.
Om offentliga sektorn äger 60% eller 90% av produktion kan/ska inte ha nån avgörande effekt.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Spotpriset kan man inte ändra. Men man kan göra som Norge och/eller man kan ta bort momsen.
Det är en extraordinär situation så att man kommer med tillfälliga kraftiga lättnader/åtgärder anser jag som självklart.
Att inte göra nåt eller vela fram å tillbaka är direkt skadlig både micro och makroekonomiskt.
Om offentliga sektorn äger 60% eller 90% av produktion kan/ska inte ha nån avgörande effekt.
Självklart, vågar man kalla en spade för en spade så kan man styra industrin, inklusive elproducenterna efter detta, man skulle tex kunna ge de en rundhänt ersättning, för 18 månader sedan blev de feta på 50öre/kWh, och så får de köra så mycket de kan för detta, vi vet ju att elen räcker, sen får vi ju överskrida miljögränserna på kraftvärmen om det skulle behövas.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Men oj 4826 kwh på 140kvm ?
hur varmt har ni inne ?

J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
 
?????? Men för december…..halva månade har ju bara gått?
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Hur kan ni göra av med så ofantligt många kWh? Vi gjorde av med 750 kwh i November.

Vad gör ni för att hålla nere förbrukningen? Hur varmt har ni inne?
 
  • Gilla
Slutt68 och 1 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
vi bor i ett LB Hus från 2009. Har haft normal värme på samt laddat elbilen. Förbrukningen under November har legat på 1960 kwh. Har en NIBE fighter samt golvvärme.

Tecknade fast elavtal på 45 öre för 2 år sedan som löper ut den 1/12 -2023. Tacksam för mitt beslut nu när jag ser priserna sticka iväg. Jag har 1 år på mig att fundera kring hur vi skall göra och har nog redan nu en bra plan klar
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte... Har man så små marginaler måste man ju ha fast pris...
Men har man inte fast pris så har man inte.
 
  • Gilla
CasaMoss
  • Laddar…
2 plan 165m2 Kamin och LVP, hittills 413 kWh
Beräknat 3116 kronor för december månad. Senast betalda för november var på 1647 kronor.
2 vuxna, 2 barn (7, 3 år)
 
D djac skrev:
Självklart, vågar man kalla en spade för en spade så kan man styra industrin, inklusive elproducenterna efter detta, man skulle tex kunna ge de en rundhänt ersättning, för 18 månader sedan blev de feta på 50öre/kWh, och så får de köra så mycket de kan för detta, vi vet ju att elen räcker, sen får vi ju överskrida miljögränserna på kraftvärmen om det skulle behövas.
Jo man hade kunna gjort mycket men nu rasade "korthuset" vi byggt upp i EU.
Så politikerna har nog gett upp. Sen får det ju inte under några omständigheter bli inflationsbränsle inkl att det är mycket oklokt att låna upp pengar. Statsbudgeten totalt är nog en riktig rysare just nu.
"Sjukelpenningen" är då en del av , sen måste det ju bli en konsekvens av åratal av felaktiga beslut.
--
I maktens boning EU-Bryssel hade man en 30 timmars maratondebatt men det vete tusan vad de enades om? och hur man når målen (tidens tecken?)
https://www.politico.eu/article/climate-policy-deal-emissions-trading-system-european-union/
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
S Sebastian Fondell skrev:
vi bor i ett LB Hus från 2009. Har haft normal värme på samt laddat elbilen. Förbrukningen under November har legat på 1960 kwh. Har en NIBE fighter samt golvvärme.

Tecknade fast elavtal på 45 öre för 2 år sedan som löper ut den 1/12 -2023. Tacksam för mitt beslut nu när jag ser priserna sticka iväg. Jag har 1 år på mig att fundera kring hur vi skall göra och har nog redan nu en bra plan klar
Vad är planen?☺️
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
1008 kr 87m2 +87M2 källaren
Timpris ca 880 kWh förbrukning
Bergvärmepump och stödeldning
 
L LarsSt skrev:
Vad är planen?☺️
ändra betalningsmottagare :geek:
 
  • Gilla
LarsSt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.