Hej,
Nyinflyttade i hus som inte har varken carport eller garage. Detaljplanen ger ok till 50 m2 komplementbyggnad.

Hade vi haft obegränsat med pengar hade vi byggt ett isolerat garage 50 m2. Det har vi inte, därför skulle jag behöva lite tips på vilka alternativ som finns.

Det vi primärt är ute efter är förrådsutrymme och tak över bilarna.

Carport med isolerat förråd: Behövs gjuten platta för att kunna hålla någorlunda temperatur i förrådet? Eller kan man klara sig undan gjutning helt och hållet, då det inte är ett krav för carporten.

Om man ändå måste gjuta för förrådet så blir ju inte merkostnaden särskilt stor att göra en platta på 50m2, när dom ändå är på plats antar jag.
 
Spara pengar tills ni har råd att bygga 50 m2 isolerat garage.
 
  • Gilla
Amrich och 1 till
  • Laddar…
Det går bra att bygga en carport på traditionellt sätt och göra förrådet med ett uppreglat bjälklag som du isolerar.

Men om ni såsmåningom vill ha ett isolerat garage, så gjut en platta som är isolerad nu och gör en carport ovanpå som ni bygger så den enkelt kan byggas in till ett varmgarage.

//AA
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
Nu bor jag där jag bor men för förvaring av bil som används mer än 1 gång i veckan är carport så mycket bättre än garage. Jag har in bilen nån gång per vinter i varmgaraget för att tina upp (och om något behöver servas eller lagas) men annars står den bäst i carporten.

Ett varmgarage har många fördelar och användningsområden men kostar därefter både att bygga och värma.
 
Tomture61
En bil som används dagligdags mår bäst i en carport .
Micklar man med bilen själv så är ett garage toppen .
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för era svar. Det låter helt klart som ett isolerat förråd utan gjuten platta samt en carport är en bra idé alltså.

Borde göra lite på totalkostnaden om en platta inte behövs.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.