Har en Siemens iQ800 WT47Y849DN som är en kondenstorktumlare. Har fungerat bra i 8 år men nu har den börjat och "tappa" effekt och larmar titt som tätt att kondensatbehållaren ska tömmas. Men den är oftast tom eller har bara en mindre mängd vatten i sig.

Jag kan med ficklampa se att "luddsumpen" under kondenspaketen har en del luddbeläggning. Har provat och blåsa i dräneringsslangen och den är öppen.

Finns det något tips om hur man kommer "in" i tumlaren för att göra rent mm. Eller om det är känt fel och om det är lönt att kosta på den?

https://www.siemens-home.bsh-group....view/Togglebox=manuals/Togglebox=accessories/
 
Byt kondenspumpen som sitter på baksidan
 
Tack för input och råd + tidigare forumtråd. Var köper man man en ny pump och det så kallade "eftermarknadslocket" för kondensorn? Eller så köper man en ny men då helst en produkt där det går att manuellt rengöra kondensorn utan att riva/bygga om den.
 
Luckan kan du strunta i. Börja med att ta loss pumpen på baksidan. Det är vanligt att impellern kilar fast. Lättast så beställer du från Siemens hemsida. Det är ny konstruktion på dessa tumlare nu :)
 
Tack, ska kika där! Har hittat en ny Siemens WT47RTW0DN men specen säger luckhängning höger och jag måste ha vänster. Och jag hittar ingen info om den går att hänga om till vänster?
 
Har vänt på tumlaren och tagit ut pumpenheten som mekaniskt ser ut vara i gott mekaniskt skick. Men det fanns en hel del ludd och även nivågivarna hade en rejäl luddbeläggning. Jag tror/hoppas att det är det sistnämnda som är/var felorsaken. Blir att provköra efter nästa tvätt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.