Den lösning som ligger på bordet tycker jag verkar vettig. Långt bättre än de som föreslagits här. Elproducenterna beskattas på en stor del av övervinsterna. Även vattenkraften bör få någon liknande skatt, dock inte ett tak. Men en rejäl skatt på höga intäkter.
Dessa pengar kan sedan återföras till samhället. Det är en rimlig nödlösning tills nättre balans råder. På så vis förstör man inte marknadskrafterna på samma vis som med många andra förslag.
 
O OverAndOut skrev:
Kan du ha hittat siffran för Statkraft här?

[länk]

Då kanske du skulle läst vidare. Eller föregått med gott exempel och länkat till dina källor.

Kommuner, fylkeskommuner og staten eier om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet.

Även om staten direkt äger 35% så är det offentliga ägandet 90% av produktionskapaciteten och i Norge bör det betyda minst 90% av produktionen. Samt nästan 100% av transmissionnätet. Så har det ju inte sett ut i Sverige sedan innan utförsäljningen startade. Så de har givetvis andra förutsättningar än Sverige att agera snabbt.

//Ulf
På vilket sätt har de andra förutsättningar bara gör att kommuner är storägare?
Staten kan inte konfiskera kommunalt ägande.
Det har man heller inte gjort i Norge. Ser inte att man gjort NÅGOT öht som bara kan göras för att det offentliga äger 90%. Ägandet har spelat noll roll


( läs inlägg 6470, där skriver jag att offentliga sektorn äger huvuddelen men nu var det direkt statligt ägande, sånt som regering/storting styr över som diskuterades)
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Den lösning som ligger på bordet tycker jag verkar vettig. Långt bättre än de som föreslagits här. Elproducenterna beskattas på en stor del av övervinsterna. Även vattenkraften bör få någon liknande skatt, dock inte ett tak. Men en rejäl skatt på höga intäkter.
Dessa pengar kan sedan återföras till samhället. Det är en rimlig nödlösning tills nättre balans råder. På så vis förstör man inte marknadskrafterna på samma vis som med många andra förslag.
Vad jag sett så finns det ingen lösning i sikte.
Magda lovade en halvering efter EU-ministermöte i Bryssel men sedan har ingenting hänt, imkl Robin Hood skatt på kraftbolag och nätägare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsministern-haller-presstraff-om-energin
Det råder ju stora motsättningar inom EU vad som är rätt medicin.
Sen är det ju bristen på planerbar elproduktion som är det svårlösta.
 
Z Zodde skrev:
Är inte säker på att läget är så mycket annorlunda i Norge. Offentlig sektor äger huvuddelen, man cashar in på mångdubblad moms (alltså samma dom i Sverige). I budget för 2023 kapar man övervinsterna kraftbolagen gör genom hårdare beskattning.
Vad av detta kan man INTE göra i Sverige?
Det är inte frågan om att betala via skatten men att bara slussa vidare de kraftigt ökade intäkterna som kommer via rallyt i strömpriserna
Nja man får ju tänka på att Norge har sina oljepengar men idén är bra tycker jag för man kan ju sätta gränsen något högre men så det ändå blir rimligt pris och ska naturligtvis som där bara gälla permanentbostad
 
P paralun skrev:
Vad jag sett så finns det ingen lösning i sikte.
Magda lovade en halvering efter EU-ministermöte i Bryssel men sedan har ingenting hänt, imkl Robin Hood skatt på kraftbolag och nätägare.
[länk]
Det råder ju stora motsättningar inom EU vad som är rätt medicin.
Sen är det ju bristen på planerbar elproduktion som är det svårlösta.
Det är inte EU som är problemet, det är vår nya "handlingskraftiga" regering som inte lyckas implementera de regler EU beslutat ska träda i kraft from 1 december i år. Magdas utspel från i höstas är absolut rimligt.
 
E ErikAdolfsson skrev:
Det är inte EU som är problemet, det är vår nya "handlingskraftiga" regering som inte lyckas implementera de regler EU beslutat ska träda i kraft from 1 december i år. Magdas utspel från i höstas är absolut rimligt.
Vilka regler pratar du om?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
[länk]
Så regeringen borde implementera detta mot svensk lag enligt dig? Och vad innebär då taket på 180öre?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så regeringen borde implementera detta mot svensk lag enligt dig? Och vad innebär då taket på 180öre?
En EU förordning är lag som går före svensk lag, så ja det vore rimligt att skynda på detta så gott det går. Förordningen har ju funnits på plats sedan 6:e oktober.

Intäktstaket innebär att stora delar av de övervinster som görs på elproduktion som i sig inte fått ökade kostnader, t.ex. all svensk produktion (om man väljer att inkludera vattenkraften), överförs till konsumenterna.
 
E ErikAdolfsson skrev:
En EU förordning är lag som går före svensk lag, så ja det vore rimligt att skynda på detta så gott det går. Förordningen har ju funnits på plats sedan 6:e oktober.

Intäktstaket innebär att stora delar av de övervinster som görs på elproduktion som i sig inte fått ökade kostnader, t.ex. all svensk produktion (om man väljer att inkludera vattenkraften), överförs till konsumenterna.
Ok, intressant, det var mer än jag visste.
Ska överföras på vilket sätt då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, intressant, det var mer än jag visste.
Ska överföras på vilket sätt då?
Artikel 10.1:

"1. Medlemsstaterna ska säkerställa att alla överintäkter till följd av tillämpningen av taket för marknadsintäkter används på ett riktat sätt för att finansiera åtgärder till stöd för elslutkunderna som mildrar effekterna av de höga elpriserna på dessa kunder."

Finns mer att läsa i förordningen.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Men då är det ju rent vansinne att ta in dessa överpriser från början. På inhemsk produktion för inhemsk konsumtion. Men det är ju klart, att föda byråkrater är ju EUs högsta funktion.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Artikel 10.1:

"1. Medlemsstaterna ska säkerställa att alla överintäkter till följd av tillämpningen av taket för marknadsintäkter används på ett riktat sätt för att finansiera åtgärder till stöd för elslutkunderna som mildrar effekterna av de höga elpriserna på dessa kunder."

Finns mer att läsa i förordningen.
Mycket märkligt om det är som du skriver. Nya regeringen har alltså en gratis superenkel straffspark utan målvakt och vägrar slå den…
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Men då är det ju rent vansinne att ta in dessa överpriser från början. På inhemsk produktion för inhemsk konsumtion. Men det är ju klart, att föda byråkrater är ju EUs högsta funktion.
Det är en fungerande marknadsekonomi. Det går inte bara att sänka priset som du tror.
 
Z Zodde skrev:
På vilket sätt har de andra förutsättningar bara gör att kommuner är storägare?
Staten kan inte konfiskera kommunalt ägande.
Det har man heller inte gjort i Norge. Ser inte att man gjort NÅGOT öht som bara kan göras för att det offentliga äger 90%. Ägandet har spelat noll roll


( läs inlägg 6470, där skriver jag att offentliga sektorn äger huvuddelen men nu var det direkt statligt ägande, sånt som regering/storting styr över som diskuterades)
I en krissituation som denna borde ju det vara bra om alla ingående aktörer runt bordet har någorlunda samma problembild. I detta fall att invånare och företag har en för hög kostnad för elenergi. Och att elproducenterna iom detta kan ta ut orimliga intäkter i förhållande till kostnaderna. Detta bör ju snabbare leda till ett beslut som alla parter kan vara överens om.

Sedan är det ju så att om staten vet att alla övervinster stannar i den offentliga kassan och kommer landets invånare till del är det som jag ser det ju mycket lättare för dem att snabbt öppna plånboken och betala ut stöd.

Jag skulle också tro att förändringar i skattelagstiftningen med både utformning och genomförande tar väsentligt längre tid att genomföra. Och tid är ju ett problem.

Sedan tror jag att en lösning som stimulerar att förbrukningen minskar i situationer med effektbrist är bättre. Och precis som @Daniel 109 menar är nog tyvärr prisvariationer den största delen i den lösningen. Men det är en annan diskussion.

Om @djac har rätt i att det är ett hybridkrig, så gäller ju givetvis andra regler...

//Ulf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.