100% fel utförande.

I ett vanligt golvvärmesystem så kan man lägga slangen så som dom gjort.
INTE när du använder radiatorkretsen utan extra shuntgrupp.

Bila upp golvet eller montera shuntgrupp är lösningen.

Fick entreprenören monteringsanvisningen?
 
  • Gilla
KenthJ63 och 1 till
  • Laddar…
Mitt system är egen shunt och egen cirkulations pump till golvvärmen, källaren går med element
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
100% fel utförande.

I ett vanligt golvvärmesystem så kan man lägga slangen så som dom gjort.
INTE när du använder radiatorkretsen utan extra shuntgrupp.

Bila upp golvet eller montera shuntgrupp är lösningen.

Fick entreprenören monteringsanvisningen?
Jarlingar Jarlingar skrev:
100% fel utförande.

I ett vanligt golvvärmesystem så kan man lägga slangen så som dom gjort.
INTE när du använder radiatorkretsen utan extra shuntgrupp.

Bila upp golvet eller montera shuntgrupp är lösningen.

Fick entreprenören monteringsanvisningen?
JA, entreprenören fick anvisningen.
Det är ju precis som du skriver, i ett vanligt system kan man göra så som de gjort, men inte i detta fall.
Frågan är då, vad gör jag åt det , eller rättare sagt, vad ska jag göra för att få entreprenören att göra något?
 
Att slangen inte är lagd exakt enligt ritningen har absolut ingenting med dina flödesproblem att göra.
Som jag tolkar det stod det i anvisningarna att slingan skulle kopplas direkt på radiatorkretsen? Firman som installerade har gjort det och du är missnöjd för att man inte följt anvisningarna?

Eller har jag missförstått allt?
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

useless useless skrev:
Eller har jag missförstått allt?
Ja till viss del har du gjort det.

Just detta system har ingen egen cirkulationspump utan använder radiatorkretsen.
För att det inte ska bli för varmt på golvet så är det ett mycket lägre flöde genom slangen.
Därför måste slingan läggas antingen i spiral eller dubbelslinga för att yttemperaturen skall bli jämn över golvet.

Antingen måste golvet bilas upp och slangen läggas om eller montera en riktig shuntgrupp.

Då firman inte följ monteringsanvisningen så är det inte utfört fackmannamässigt enligt branschstandard, därför kan du reklamera arbetet då det inte är utfört korrekt.
 
  • Gilla
KenthJ63 och 1 till
  • Laddar…
Alltså ingen minshunt? Rörfirman borde kanske ha informerat dig om detta? Du behöver en sån här.


Industriell mekanisk komponent, troligen en del av en motor eller pump med flera anslutningspunkter och reglage.
 
  • Gilla
KenthJ63 och 1 till
  • Laddar…
Ni som säger att förläggningen av slangen inte kan ha påverkat, har ni verkligen sett vad skillnaden mot instruktionerna är?

I instruktionen ligger returledning bredvid framledning hela vägen. I verkligheten har framledningen (?) lagts förbi alltihop, till bortre änden.

Kan tänka mig att detta gör stor skillnad. I instruktionsfallet har två angränsande ledningar gått igenom 10% resp 90% av golvet, eller 50% och 50%, eller 90% och 10%, osv.

Rörisen har lagt så att en stor del av ytan värma av slang som redan gått igenom t ex mer än 80% av ytan. Det blir kallare och kallare ju utefter ledningen.

Rörisens förläggning borde ge en ojämnare och långsammare uppvärmning.

Upprepar frågan: ni som säger att förläggningen är ok, har ni verkligen tittat?

Jag saknar praktisk erfarenhet av detta men fysiken kan jag, och det bra.
 
  • Gilla
KenthJ63 och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Bara jag som reagerar på att installationen ser ut som sk#t ? Speciellt runt golvbrunnen.
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja till viss del har du gjort det.

Just detta system har ingen egen cirkulationspump utan använder radiatorkretsen.
För att det inte ska bli för varmt på golvet så är det ett mycket lägre flöde genom slangen.
Därför måste slingan läggas antingen i spiral eller dubbelslinga för att yttemperaturen skall bli jämn över golvet.

Antingen måste golvet bilas upp och slangen läggas om eller montera en riktig shuntgrupp.

Då firman inte följ monteringsanvisningen så är det inte utfört fackmannamässigt enligt branschstandard, därför kan du reklamera arbetet då det inte är utfört korrekt.
Ok. Då är jag med.
Enda rimliga lösningen nu, om slingorna är överbyggda, är att sätta in en liten shuntgrupp med egen cirkulationspump.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Upprepar frågan: ni som säger att förläggningen är ok, har ni verkligen tittat?

Jag saknar praktisk erfarenhet av detta men fysiken kan jag, och det bra.
Ja, rörisen har lagt golvet som man brukar lägga golvvärme, så det i sig är inget konstigt alls. Man lägger aldrig enligt instruktionen vid "vanliga" gv-installationer. Men, den lösning som används här är lite speciellt eftersom man inte använder någon shunt eller speciellt cirkulation för golvvärmen, man hakar bara på detta på ett två-rörssystem.

Läser man hela instruktionen så är ju LK lika tydliga som @Jarlingar är ovan. Det SKA läggas dubbelslinga eller snäckmönster, så rimligvis kan man inte utesluta att det har en påverkan på slutresultatet att man gjort något helt annat här. Viktigare är kanske också att i en tvist så är ju saken rätt tydlig. Antingen får rörisen systemet att fungera eller så gör han om och gör rätt.

För egen del är jag nog ändå tveksam till att förförläggningen skulle göra att det bara blir varmt precis i början på golvet. Att det blir svalt i slutet kan jag förstå, men inte att större delen av golvet är kallt. Är det så fungerar ingen annan förläggningsprincip heller. Är röret kallt efter 3m rör så blir det så oavsett hur man drar röret.

En rimlig lösning på problemet är kanske att be leverantören bekosta en minishunt? Med mer fart på vattnet kommer problemet vara löst.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K
Jag har samma lösning på flera ställen i vårt hus. Fördelen är förstås att man kan ha samma cirkpump till radiatorerna som till golvvärmen. På toaletten längst bort har jag tom kopplat rören till minikretsventilen direkt till v4 kopplet i intilliggande rum.

Jag har lagt mina rör i dubbelslinga och det är tydligt att det framförallt blir varmt i början på slingorna. Returtempen ligger alltid på runt 20 grader.. jag är nöjd med systemet men det kräver att det är på kontinuerligt, det tar sin tid att få golvet varmt mer än precis där slingan börjar...


I TS fall är det varmt vid dörren så matningen verkar ju iaf komma från början av slingan. Då du betalt allt är det svårt att klaga.. kanske läge att försöka med ARN?
 
Med en LK minikretsventil behövs ingen pump som en del påstår här. Men det krävs vissa förutsättningar för att det ska fungera.
Det fungerar på en yta på max 5m2. Slanglängden får inte ökas över max tillåten längd.
Tillräckligt tryck måste finnas tillgängligt på primärsidan av shunten. Det kan kräva att man balanserar in systemet, så att flödet inte tar enklaste vägen.

Prova att stänga alla radiatorer och se om flödet i golvet blir bättre.
Viktigt är också att slingan är korrekt genomspolad och urluftad.
 
  • Gilla
08a och 2 till
  • Laddar…
Vill man ha 100% komfort så kan förläggningen påverka.
I ditt fall så är de inte de som är problemet.
Antingen har du för lågt flöde till golvvärmen eller så har du luft i golvvärmeslingan.
Så frågan är nog snarare vem som har ansvaret att dra igång systemet.

Lösning...
Kolla flödet, Avlufta och återkom.

Var är bilden där det är kopplat på radiatorkretsen?
 
V
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Alltså ingen minshunt? Rörfirman borde kanske ha informerat dig om detta? Du behöver en sån här.


[bild]
Ja eller så gick dem kundens linje då denna stod för shoppingen för att spara några spänn (y)
 
V Villaägarenr1 skrev:
Ja eller så gick dem kundens linje då denna stod för shoppingen för att spara några spänn (y)
App app app......nu hoppade du över konsumentlagarna igen. Vad måste hantverkaren göra om kunden tänker göra något dumt?

Tror snart det är dags för ett Hantverksquiz på forumet...
 
  • Gilla
ClasseClas och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.