shootking skrev:
Ruinerad komemr jag att bli oavsett hur...
Du är iallafall redan förberedd på det värsta, så du kommer att klara dig bra ur chocken.
Glöm inte att kolla med några andra, för några år sedan när jag köpte olja sist låg Hydro billigast med frakt.
Men det varierar ganska mycket mellan orter har jag förstått.
Berätta gärna sedan vad det är för dagspris på villaolja.
 
En sak som jag har retat mig på vid alla mina oljeleveranser är att även om jag har beställt "full tank" vilket i mitt fall är 3kbm så har dom ofta levererat typ 2.7 med motiveringen att tankbilen hade tomt i sin tank. Känns som om leverantören försöker optimera körningarna och kallt räknar med att komma undan med att man inte klagar.

Jag har varit stenhård i dom fallen och krävt att dom utan extra kostnad kommer tillbaks och toppar upp tanken. Oljan blir ju inte billigare så det är antagligen bättre att köpa så mycket som går nu istället för nästa år.

Vad gäller framtiden så är det väl givet att oljan inte är det bästa man kan värma med. Att bergvärme skulle vara det ekonomiskt bästa alternativet är dock osäkert. Det är långt ifrån alla som kan räkna hem den investeringen.
Dock är det bekvämt vilket kanske kan vara värt en slant.

Själv tänker jag nog konvertera till sol/pellets när brännare/panna når slutet på sin livslängd eller när jag kan räkna hem investeringen.

-h
 
Har precis själv blivit husägare där de förra ägarna lämnat tanken tom och dessutom inte "kört" pannan på ett år. Vad ska jag tänka på innan det blir vinter och kallt...Självklart tänker jag på att fylla tanken och ta ut någon som inspekterar pannan. Pannan är ordentligt gammal och bergvärme är inget alternativ då "alla" har borrat. Kåken e nästan hundra år med självdrag. Vill ha en långsiktig och bra lösning, funderade på att smälla ut allt till en början och göra om allt när det gäller vvs och el. Alla idéer uppskattas.
 
ridd_sten skrev:
Har precis själv blivit husägare där de förra ägarna lämnat tanken tom och dessutom inte "kört" pannan på ett år. Vad ska jag tänka på innan det blir vinter och kallt...Självklart tänker jag på att fylla tanken och ta ut någon som inspekterar pannan. Pannan är ordentligt gammal och bergvärme är inget alternativ då "alla" har borrat. Kåken e nästan hundra år med självdrag. Vill ha en långsiktig och bra lösning, funderade på att smälla ut allt till en början och göra om allt när det gäller vvs och el. Alla idéer uppskattas.
Har du tillräckligt stor tomt så funkar ju jordvärme om man nu står ut med att hela gräsmattan blir förstörd. Annars finns det ju bra luft/vatten-värmpumpar också. Eller varför inte pellets. Kanske går att konvertera din befintliga panna. Underskatta inte en gammal hederlig oljepanna. Vår panna hade 34 år på nacken och funkade klockrent när den åkte ut :).
 
Ett tips är att du kollar om det går att byta oljebrännaren mot en pelletsbrännare. Går det så är det frågan om du inte ska satsa på pellets från början, en kollega bytte och hn tjänade in den nya brännaren första vintern .....
 
Fattar inte varför folk är negativa mot pellets?? För oss har det funkat enormt bra. Skillnaden i arbetsinsats mot olja är verkligen inte stor! Fast det är självklart att man ska satsa på ett bulkförråd, att släpa in säckar med pellets för hand är inte en bra ide. Vi bränner 7-8 ton per år, och har ett förråd på 4.5 ton vilket innebär två leveranser per år. Men påfyllningen sköter sig själv, utan att någon är hemma och passar upp, så det är inget besvär. På vintern sotar jag pannan en gång per månad, ca 40 minuters jobb mest eftersom jag är överdirivet noga. Hela sommarhalvåret klarar sig på en pannsotning.

Ekonomin då? Oavsett teknik så följer priset elpriset. Bergvärme mm är antagligen billigare idag, bortsett från investeringskostnaden som är enormt mycket högre. Min uppfattning är att riskerna med bergvärme mm är mycket högre, komplicerad teknik att få att funka optimalt (lite "svart låda") och inte säkert att ett borrhål ger förväntat utbyte.

Ytterligare ett starkt skäl till pelletsvärme är att många äldre hus är konstruerade för att det ska finnas en varm murstock i mitten, som driver ventilationen. Vi upplever en stor förbättring av inomhusklimatet när vi byter från eldrift till pelletseldning. Speciellt i källaren där pannan står.

Tja, bara mina tie öres åsikter....
 
Jag uppgraderar dig till 50-öring eftersom ventilationen är en stor puck i detta också.
Hus med murstock som konverteras till lågtempsystem kräver i nästan 100% av fallen en avfuktare för att få drägligt klimat i källaren.
 
ridd_sten skrev:
Har precis själv blivit husägare där de förra ägarna lämnat tanken tom och dessutom inte "kört" pannan på ett år. Vad ska jag tänka på innan det blir vinter och kallt...Självklart tänker jag på att fylla tanken och ta ut någon som inspekterar pannan. Pannan är ordentligt gammal och bergvärme är inget alternativ då "alla" har borrat. Kåken e nästan hundra år med självdrag. Vill ha en långsiktig och bra lösning, funderade på att smälla ut allt till en början och göra om allt när det gäller vvs och el. Alla idéer uppskattas.

Precis som några redan har nämt så gör man ett hus med självdrag en otjänst när man byter bort pannan mot VP eller annat som ej värmer murstocken. Eftersom ventilation i hela huset och även källare/kallvind påverkas av uppvärmd murstock så blir det ofta fuktproblem när den ej värms längre. Det upplyser inga försäljare av VP om och det tar säkerligen att antal år innan det märks på kåken.

Mitt hus som är byggt -36 har varit utan panna i källaren ca 3-4 år nu när jag köpte det. Dock så hade de satt in kamin som har hjälp lite iallafall. Nu har jag efter mycket funderande över alla alternativ satt in en ny panna och pelletsbrännare och kopplat in det vattenburna systemet igen. Redan nu efter en vecka så märks det skillnad i klimatet inne till det bättre. Framförallt källaren är inte alls lika rå längre, utan behagligt varm, fast jag alltid har kört med avfuktare där sedan tidigare. Den kalla källaren gjorde att våra (bräd)golv alltid var ruggigt kalla och att luftpumpen vi installerade i vintras fick ständigt jobba på 23-25C för att hålla ca 18-19C inne då golven hela tiden kylde ner luften som värmdes upp.

Jag har installerat termostatstyrd framledning ifrån pannan för att hålla en jämn temperatur inne och spara på pellets. Dessutom så minskar ju förbrukningen automatiskt när pump och kamin används under vintern.
 
Nu är man ruinerad då...

9.900:-/m3 inkl frakt och moms, kommer väl att gå in en 2,5m3 misstänker jag. Men men, sen är det förhoppningsvis varmt hela vintern också!

Blir till att kolla på en pellets-brännare sen. Men har som sagt några andra projekt som måste bli klara först! Sen blir det uppvärmningen som får sig en översyn!

/Jens
 
Grattis...25 sköna tusingar rakt ner i fickan på någon oljeshejk borta i Saudiarabien. Det är väl ok men tänk , hemska tanke, om 25 tusingar gått ner i Norrmännens kassakista. Hugaligen.

Bara det att Norge blir rika på vårt oljebehov borde få varenda en att skaffa pellets eller ved....
 
Åja, det mesta är faktiskt skatt. Av de 9.900 är 5.400 skatt.
 
Tack för alla goda råd. Kommer troligtvis ventilera detta fler gånger då jag avser att köra olja över vintern. Hinner inte göra något åt värmen just nu utan måste ordna saker som har högre prio först. Är för övrigt helt övertygad att nuvarande känsla i källarn har att göra med att de inte kört pannan på ett år. Källarn känns väldigt kall och ruggig.
 
Hehe, ja, det känns som att man kan göra roligare saker för pengarna. Men pannan verkar fungera och det blir varmt i huset. Och det blir prio ett nu så här första vintern i huset.

Isodrän-killen var hos mig idag och vi pratade isolering och dränering. Det blir steg ett. Någongång nästa år kanske det blir en pelletsbrännare. Hoppas att min gamla panna (en CTC) kan konverteras/kompletteras med en pelletsbrännare. Pannan är från 1963 så det är en riktigt gammal trotjänare!

Kollade oljenivån igår, det finns nog 800 liter i tanken så det kanske "bara" blir strax över 20 tusingar... :)

/Jens
 
800 liter? Är det vad förra ägaren menade med "i det närmaste tom"? :)
 
Tydligen... Vad jag kan läsa av nivå-mätaren så borde det vara nånting i den vägen kvar... Men jag är ju ny som sagt!

/Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.