Hej,

Jag har en Nibe VVM 325 med F2120 som installerades 2019.
Har i princip aldrig haft några problem, därav min stora förvåning då jag uppgraderade till senaste programvaran för båda enheterna för första gången sedan installation och har direkt fått massa problem.

Nu larmar systemet att avfrostningen misslyckas gång på gång. Efter lite kontroll på uteenheten ser man ju att det inte ser bra ut.
utedelen av en värmepump täckt med is och frost, vilket indikerar problem med avfrostningsfunktionen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har vid flera tillfällen försökt manuellt avisa genom att hälla varmvatten på gallret för att få bort isen.....men det är ju utopiskt då isen är tillbaka efter 30-60min. Naturligtvis med påföljden att systemet inte levererar något vidare värme = kallt inne.

Har provat att backa programvara men det har inte varit en bra ide då man bara kan backa på inne delen och de två programvarorna inte verkar vara 100% kompatibla. Efter lite diskussioner med NIBE support och tittat i change loggen för mjukvaran så förstår jag att många förändringar handlar om att tydliggöra de fel som systemet har för att inte skada skall uppstå.

Med senaste programvaran anger avfrostningslarmet att det är dåligt flöde i systemet...."kolla pump och smutsfilter!" Jag kan tänka mig att dåligt flöde ger just de problem som jag fått (utan att vara någon expert)

Mina frågor blir då:

1) VARFÖR blev det helt plötsligt dåligt flöde eller annat som orsakade dessa problem vid uppgraderingen??? Allt funkade ju jättebra innan!!!!

2) Var sitter det där eventuella smutsfiltret???? Hittar inget filter någonstans.

3)Var är ett normalt flöde?? Hittar ett värde (BF1) som anger 5.0l/m (Har dock aldrig ändrats)

4) Kan man öka flödet på pumpen så allt blir "hunky dory" igen??

Någon som kan förklara varför utedelen helt plötsligt börjar isa igen!.

mvh
/Gillis
 
Hej.som med bilen.ibland måste det servas.helt klart flödes problem.leta efter filter.
 
Hej Feede!
Jo precis. Har aldrig gjort något med pumpen sedan installation så jag vet inget om hur filtret ser ut eller var det finns.
Hade service tekniker ute igår och vi hittade filtret ute...ganska taskigt placerat.
Nu kan man nog förstå varför cirkulationen inte varit den bästa.....

Nu funkar allt som det ska. Tror nya programvaran larmade för detta problem, vilket inte gamla gjode!

/Gillis
:rofl:
 
  • Igengrott filter hållet mellan fingrar som visar ansamling av smuts och hindrar cirkulation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett smutsigt och igensatt pumpfilter över ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej det ser ut som du skulle behöva ett större magnetit filter typ fernox....sparar maskinen.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Fick samm problem efter senaste uppdateringen, dock kollade jag smutsfiltret för 2 månader sen och det såg fint ut. Har aldrig fått det innan uppdateringen.
 
G Gillis No2 skrev:
Hej Feede!
Jo precis. Har aldrig gjort något med pumpen sedan installation så jag vet inget om hur filtret ser ut eller var det finns.
Hade service tekniker ute igår och vi hittade filtret ute...ganska taskigt placerat.
Nu kan man nog förstå varför cirkulationen inte varit den bästa.....

Nu funkar allt som det ska. Tror nya programvaran larmade för detta problem, vilket inte gamla gjode!

/Gillis
:rofl:
Kanske dum fråga - men betyder det att filtret sitter på köldmediesidan?
 
Hej Baronen!
Jag har lite speciellt upplägg.Men troligtvis sitter filtret nära utedelen hos alla. Är väl på inflödet till utedelen för att rädda den från skräp.

Min installation är under all kritik, men jag visste inte vid tillfället att det skulle vara ett filter där.
Jag har placerat utedelen på andra sidan av huset p.g.a. att jag planerar en pool i framtiden och vill inte ha den stora utedelen alldeles vid poolen!! Har en kulvert på ca 15m. Jag vet att det ger viss effektförlust men det tar jag.

Filtret var placerat väldigt nära marken och vänt mot huset så det är gjä....svårt att komma åt utan att krypa.
Vid rengöringen av filtret tappade service teknikern bort låsringen och var tvungen att återkomma för att avsluta. Vet inte om han någonsin gjorde det då jag aldrig fick återkoppling.

Har kört pumpen sedan årsskiftet 2018/2019 och den har fungerat felfritt sedan dess. Dock noll info från installatör att man bör kolla filtret eller vart det var placerat. Trodde att det skulle hålla ett år till utan rensning, och det verkar OK, men jag har fått två larm om misslyckad avisning nu under den kalla perioden.

Inser att det nog är bäst att kolla filtret VARJE sommar. Dels för att pumpen inte går speciellt mycket då. Dels för att det är varmt och skönt att fippla med sånt på sommaren och inte på vintern och sist men inte minst att det är ett otroligt litet filter där allt varmvatten man skapar ska igenom för att ha någon nytta av pumpen.

Antar att 1000-tals nya installationer framöver kommer ske utan att husägarna har koll någon koll på hur pumpen egentligen funkar och ska skötas....
 
  • Isoleringsmaterial som omsluter blå rör är skadat vid marknivå, exponerar trä och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gula och svarta flexibla rör vid husvägg, isoleringsslang, kabel, gräs, löv och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gillis No2 skrev:
Hej Baronen!
Jag har lite speciellt upplägg.Men troligtvis sitter filtret nära utedelen hos alla. Är väl på inflödet till utedelen för att rädda den från skräp.

Min installation är under all kritik, men jag visste inte vid tillfället att det skulle vara ett filter där.
Jag har placerat utedelen på andra sidan av huset p.g.a. att jag planerar en pool i framtiden och vill inte ha den stora utedelen alldeles vid poolen!! Har en kulvert på ca 15m. Jag vet att det ger viss effektförlust men det tar jag.

Filtret var placerat väldigt nära marken och vänt mot huset så det är gjä....svårt att komma åt utan att krypa.
Vid rengöringen av filtret tappade service teknikern bort låsringen och var tvungen att återkomma för att avsluta. Vet inte om han någonsin gjorde det då jag aldrig fick återkoppling.

Har kört pumpen sedan årsskiftet 2018/2019 och den har fungerat felfritt sedan dess. Dock noll info från installatör att man bör kolla filtret eller vart det var placerat. Trodde att det skulle hålla ett år till utan rensning, och det verkar OK, men jag har fått två larm om misslyckad avisning nu under den kalla perioden.

Inser att det nog är bäst att kolla filtret VARJE sommar. Dels för att pumpen inte går speciellt mycket då. Dels för att det är varmt och skönt att fippla med sånt på sommaren och inte på vintern och sist men inte minst att det är ett otroligt litet filter där allt varmvatten man skapar ska igenom för att ha någon nytta av pumpen.

Antar att 1000-tals nya installationer framöver kommer ske utan att husägarna har koll någon koll på hur pumpen egentligen funkar och ska skötas....
Tack för det utförliga svaret!

Jag misstänker att ventilen/filtret på bilden är samma som det du tog bild på.

Kommer du ihåg om teknikern stängde fler ventiler? Eller räcker det med att stänga ventilen på bilden och sen avlägsna filtret?
 
  • Kopparledningar, avstängningsventil med blått handtag, rörkopplingar, bakgrund av vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gillis No2 skrev:
Hej Baronen!
Jag har lite speciellt upplägg.Men troligtvis sitter filtret nära utedelen hos alla. Är väl på inflödet till utedelen för att rädda den från skräp.

Min installation är under all kritik, men jag visste inte vid tillfället att det skulle vara ett filter där.
Jag har placerat utedelen på andra sidan av huset p.g.a. att jag planerar en pool i framtiden och vill inte ha den stora utedelen alldeles vid poolen!! Har en kulvert på ca 15m. Jag vet att det ger viss effektförlust men det tar jag.

Filtret var placerat väldigt nära marken och vänt mot huset så det är gjä....svårt att komma åt utan att krypa.
Vid rengöringen av filtret tappade service teknikern bort låsringen och var tvungen att återkomma för att avsluta. Vet inte om han någonsin gjorde det då jag aldrig fick återkoppling.

Har kört pumpen sedan årsskiftet 2018/2019 och den har fungerat felfritt sedan dess. Dock noll info från installatör att man bör kolla filtret eller vart det var placerat. Trodde att det skulle hålla ett år till utan rensning, och det verkar OK, men jag har fått två larm om misslyckad avisning nu under den kalla perioden.

Inser att det nog är bäst att kolla filtret VARJE sommar. Dels för att pumpen inte går speciellt mycket då. Dels för att det är varmt och skönt att fippla med sånt på sommaren och inte på vintern och sist men inte minst att det är ett otroligt litet filter där allt varmvatten man skapar ska igenom för att ha någon nytta av pumpen.

Antar att 1000-tals nya installationer framöver kommer ske utan att husägarna har koll någon koll på hur pumpen egentligen funkar och ska skötas....
Det löste sig. Jag förväntade mig inte att både kondensor och förångare skulle vara i utomhusenheten. Det var därför jag inte riktigt fick ihop det.

Men nu har jag precis fått ihop det igen. Det var väldigt mycket skit i filtret.
Som du sa så är det nog vettigt att göra det en gång om året.

Värme-Baronen Värme-Baronen skrev:
Tack för det utförliga svaret!

Jag misstänker att ventilen/filtret på bilden är samma som det du tog bild på.

Kommer du ihåg om teknikern stängde fler ventiler? Eller räcker det med att stänga ventilen på bilden och sen avlägsna filtret?
 
E
Värme-Baronen Värme-Baronen skrev:
Tack för det utförliga svaret!

Jag misstänker att ventilen/filtret på bilden är samma som det du tog bild på.

Kommer du ihåg om teknikern stängde fler ventiler? Eller räcker det med att stänga ventilen på bilden och sen avlägsna filtret?
Sitter filtret i denna delen eller på utedelen?
 
E epw skrev:
Sitter filtret i denna delen eller på utedelen?
Den sitter på röret som går mellan pannan (S325) och utedelen (F2120).

Hittade en väldigt pedagogisk bild på hur det ser ut.
 
  • Schematisk bild av varmvatten och värmesystem med pump, ackumulatortank och säkerhetsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Värme-Baronen Värme-Baronen skrev:
Den sitter på röret som går mellan pannan (S325) och utedelen (F2120).

Hittade en väldigt pedagogisk bild på hur det ser ut.
Tack så mycket, väldigt pedagogisk. Ser den ut som på bilden ovan?
Hur gör man för att kunna ta lös denna och göra rent?
 
E epw skrev:
Tack så mycket, väldigt pedagogisk. Ser den ut som på bilden ovan?
Hur gör man för att kunna ta lös denna och göra rent?
E epw skrev:
Tack så mycket, väldigt pedagogisk. Ser den ut som på bilden ovan?
Hur gör man för att kunna ta lös denna och göra rent?
Precis - det ser ut som på bilden jag postade innan. Ventilen med blått handtag.

Jag stoppade först anläggningen så att inga pumpar gick.
Sen stänger du ventilen på bilden och skruvar av locket (det kommer ut lite vatten, så håll en handduk under).
När du fått av locket så finns det en låsring som du ska klämma ihop för få ut filtret.

När du har rengjort det (räcker med att spola det i kranen) så sätter du ihop allt igen.
Var noga med att filtersilen sitter bra när du fått dit det och låsringen. Den ska inte ha något spel (så att smutsen kan komma förbi filtret och fasta i växlaren).

Hoppas att instruktionen hjälper!
 
E
Värme-Baronen Värme-Baronen skrev:
Precis - det ser ut som på bilden jag postade innan. Ventilen med blått handtag.

Jag stoppade först anläggningen så att inga pumpar gick.
Sen stänger du ventilen på bilden och skruvar av locket (det kommer ut lite vatten, så håll en handduk under).
När du fått av locket så finns det en låsring som du ska klämma ihop för få ut filtret.

När du har rengjort det (räcker med att spola det i kranen) så sätter du ihop allt igen.
Var noga med att filtersilen sitter bra när du fått dit det och låsringen. Den ska inte ha något spel (så att smutsen kan komma förbi filtret och fasta i växlaren).

Hoppas att instruktionen hjälper!
Du är en hjälte! Tack så mycket.
Jag försökte läsa mig till vad Nibe rekommenderar för service på pumparna och kunde läsa mig till att man skulle torka av utedelen och hålla den ren från snö och lös osv. Inget om detta filter så  på den.
 
  • Gilla
Gillis No2
  • Laddar…
E epw skrev:
Du är en hjälte! Tack så mycket.
Jag försökte läsa mig till vad Nibe rekommenderar för service på pumparna och kunde läsa mig till att man skulle torka av utedelen och hålla den ren från snö och lös osv. Inget om detta filter så  på den.
Så lite, så. Kul att lunna hjälpa till. Jag fick larmet första gången för någon dag sedan och har spenderat oräkneliga timmar med att lista ut vad larmet betyder, vad det är för filter och hur jag ska gå tillväga.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.