Jag har en souterräng-villa från 1988.
Vi ska byta golv på nederplan och vill gärna ha golvvärme. Ovanpå plattan ligger det 8 cm cellplast.
Vi vet inte hur det ser ut under plattan. Ska ev. Borra för att kolla det. Dräneringen är bra. Ingen fukt i huset. Svår fråga förstås, men bör vi oroa oss för fuktvandring? Vi skulle gärna sänka golvet oxkså för att få mer takhöjd. Kan det räcka med 3-4 cm modern cellplast av bästa kvalitet och sedan lägga spårad spånskiva för golvvärme, eller gjuta in den.
 
L lat skrev:
[länk]
Tack! Men där ser det ut att vara ett exempel med bra isolering under plattan vilket det är tveksamt ifall jag har.
 
F Fred 2.0 skrev:
Tack! Men där ser det ut att vara ett exempel med bra isolering under plattan vilket det är tveksamt ifall jag har.
Du kan ju alltid fundera på att modifiera deras lösning efter dins förutsättningar.
Det intressanta här är väl Platon-mattan och de luftade socklarna som hantera din oro för fuktvandring genom plattan.
 
L lat skrev:
Du kan ju alltid fundera på att modifiera deras lösning efter dins förutsättningar.
Det intressanta här är väl Platon-mattan och de luftade socklarna som hantera din oro för fuktvandring genom plattan.
Bra, tack för tipset.
Någon som kan svara på skillnaden isolervärde på vit frigolit från 1988 jämfört med t.ex. XPS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.