J Jeppan skrev:
jag gav vara förslag på möjliga förbrukare som kan höja förbrukningen så. El är inte magi. Ökar förbrukningen är det något som drar och bara du vet vilka grejer du har som kan förklara det och får felsöka därefter

Jag försökte bara förtydliga frågeställningen, om jag hade haft el-element i något garage hade det ju inte plötsligt slagit igenom igår kväll så jag visste inte om jag hade varit otydlig. Jag vet inte vad jag ska säga mer, du tycker alltså det är onödigt att jag ens ställer denna fråga? Tänkte främst om någon annan har haft erfarenhet av en värmepump vars elpatron gått i onödan/haft en pump som gett upp. Jag anger ju även i mitt inledande inlägg pumpen som huvudmisstänkt.

Kan väl tillägga dock att innetempen inte heller ökat under de här timmarna eller de därefter, märkligt om en elpatron gått med typ 10 kW effekt i flera timmar?
 
Nevermind. Tibber har uppdaterat totalförbrukningen för gårdagen men per timme-statistiken är av någon anledning fördröjd och senaste datum är där dagen innan, då vi mycket riktigt råkade dumladda bilen under kvällen samtidigt som det var 14 grader kallt ute. Puh, började noja över tillgången värmepumpstekniker och leveranstiden på nya pumpar :D
 
M Maria_G skrev:
Nevermind. Tibber har uppdaterat totalförbrukningen för gårdagen men per timme-statistiken är av någon anledning fördröjd och senaste datum är där dagen innan, då vi mycket riktigt råkade dumladda bilen under kvällen samtidigt som det var 14 grader kallt ute. Puh, började noja över tillgången värmepumpstekniker och leveranstiden på nya pumpar :D
Om det verkligen skulle hända att elpatronen går när det är ”varmt” ute är det värt att kolla att inte larmsymbolen lyser på värmepannan. Vi fick ”hög hetgas”-larm titt som tätt när vi hade luft/vatten och det stängde av kompressorn tills man kvitterade larmet.

(Till slut fick vi byta kompressorn, för den funkade inte som den skulle, men vid det laget hade den börjat lösa ut jordfelsbrytaren också :rolleyes:)
 
M mrsnhp skrev:
Om det verkligen skulle hända att elpatronen går när det är ”varmt” ute är det värt att kolla att inte larmsymbolen lyser på värmepannan. Vi fick ”hög hetgas”-larm titt som tätt när vi hade luft/vatten och det stängde av kompressorn tills man kvitterade larmet.

(Till slut fick vi byta kompressorn, för den funkade inte som den skulle, men vid det laget hade den börjat lösa ut jordfelsbrytaren också :rolleyes:)
Tack! Väldigt matnyttigt tips :)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
160 kWh "alltid på" i månaden är väldigt mycket. I vårt (normalstora, byggt 1979) hus ligger vi stadigt på 900W*30 dagar = 27 kWh på en månad. Med elmätare har jag fått koll på 450W av dem. Största bovarna är två servrar som drar 2*120W. Åsså bassängfiltret, men det behöver tack och lov inte vara igång nu... =0

Om du har en ny fin värmepump med varvtalsstyrning, så går den hela tiden så här års. Inte säkert att den klassas rätt i så fall och ev anses som "alltid på". Min är av gammal hederlig av, på, av, på-typ och därför väldigt enkel för elhandelsbolaget att identifiera som just värmepump.

Om du knappar lite på menyn på värmepumpen, kan du läsa av antalet "tillskottstimmar", dvs när elpatronen varit på. Skriv upp och kolla att det inte ökar om det inte är smällkallt!

/Fumble
 
F Fumble skrev:
160 kWh "alltid på" i månaden är väldigt mycket. I vårt (normalstora, byggt 1979) hus ligger vi stadigt på 900W*30 dagar = 27 kWh på en månad. Med elmätare har jag fått koll på 450W av dem. Största bovarna är två servrar som drar 2*120W. Åsså bassängfiltret, men det behöver tack och lov inte vara igång nu... =0

Om du har en ny fin värmepump med varvtalsstyrning, så går den hela tiden så här års. Inte säkert att den klassas rätt i så fall och ev anses som "alltid på". Min är av gammal hederlig av, på, av, på-typ och därför väldigt enkel för elhandelsbolaget att identifiera som just värmepump.

Om du knappar lite på menyn på värmepumpen, kan du läsa av antalet "tillskottstimmar", dvs när elpatronen varit på. Skriv upp och kolla att det inte ökar om det inte är smällkallt!

/Fumble
Nånting stämmer inte här. Om du drar 900 W stadigt så blir det 0.9 kW * 24 timmar * 30 = 648 kWh i månaden.
27 kWh i månaden är helt orimligt.
 
M Maria_G skrev:
Verkar vara oerhört spridda bud hur mycket hushållsel en villa drar. Jag vidhåller dock att vi borde ligga i nedre delen av skalan med endast ett småbarn, ett par laptops, gasspis, led-lampor och en ständigt växande tvättkorg. Ett alternativ är ju att Tibber tolkar värmepumpen felaktigt. Har enligt dem per 13 december förbrukat 397 kWh på värme och 321 kWh på hushållsel, och då har det ändå varit under 10 minus om nätterna den senaste tiden. Det sägs ju alltid att den absoluta majoriteten av förbrukningen på vintern är uppvärmning och det avspeglas ju inte alls här, trots köldknäpp, och då handlar det ändå om en LVVP från 2008.

Tack för alla tips dock! Många upplysande inlägg.
Nu kör inte vi med Ngenic, och det kan ju tänkas att deras powerup kan bidra till att Tibber kan göra mer korrekta bedömningar av uppvärmning/beteende/alltid på, men för vår del så har beteende gått upp markant i december (317 kWh på 17 dagar i december, mot 195 under hela november och 178 under hela oktober) samtidigt som vi definitivt inte har slösat mer på elen i december. Jag skulle gissa på att flyttande av uppvärmning till billiga timmar kan tolkas som beteende i vissa lägen.

Vad gäller alltid på för er del, så jämför du med "en liten lägenhet". Hade ni samma kyl-frys-utrymme i den? Om ni hade en kombinerad kyl-frys i lägenheten men har fullhöjds kyl och frys nu är det inte underligt om de drar mer energi. Utöver det så har ert värmesystem en cirkulationspump som drar i storleksordningen 0,5-1 kWh/dag om den går kontinuerligt.

Som referens drar vårt tvåpersonershushåll ca 500 kWh/månad under sommarmånaderna när det inte behövs någon uppvärmning.
 
M Maria_G skrev:
Jag försökte bara förtydliga frågeställningen, om jag hade haft el-element i något garage hade det ju inte plötsligt slagit igenom igår kväll så jag visste inte om jag hade varit otydlig. Jag vet inte vad jag ska säga mer, du tycker alltså det är onödigt att jag ens ställer denna fråga? Tänkte främst om någon annan har haft erfarenhet av en värmepump vars elpatron gått i onödan/haft en pump som gett upp. Jag anger ju även i mitt inledande inlägg pumpen som huvudmisstänkt.

Kan väl tillägga dock att innetempen inte heller ökat under de här timmarna eller de därefter, märkligt om en elpatron gått med typ 10 kW effekt i flera timmar?
Hann inte läsa längre i tråden men senast idag pratade jag med en som haft service på sin värmepump efter problem med ökning av förbrukning trots besparande åtgärder och VVSaren konstaterade att ett filter var igensatt, nu hade pumpen stannat helt och bara elpatron gick - ger inte mer värme inne - elpatron går bara så mycket som det är inställt på men "kostar" betydligt mer i kWh än om pumpen funkar fullt ut. Här fanns ju även svaret på varför det ökat hela hösten - pumpen jobbade sämre o sämre ju mer filtret fylldes..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.