Otroligt snygga och kreativa holkar. Jag har bara gjort ett par standard-holkar.

Men jag satte in denna i en holk och gav holken till mina föräldrar.
https://www.kjell.com/se/produkter/...k-tapo-c100-tradlos-overvakningskamera-p62680
Jag tror faktiskt att de tittade mer på vad som hände i holken än på TV.
Trots ekorren som rånade fåglarna på alla ägg så la fåglarna nya ägg och det blev 4 flygfärdiga som lämnade boet
 
  • Gilla
Perohl
  • Laddar…
Perohl Perohl skrev:
Som pensionär ville jag ha något att hitta på, en hobby. Blev lite snickeri i garaget och för varje år lär man sig mer och mer. Har byggt en del trädgårdsmöbler etc. Just nu är det fågelholkar som gäller. Helst så roliga och annorlunda som möjligt. [bild][bild][bild]
Övervakningskamera på fågelvägen:p. Men det skulle ju varit kul också med en liten kamera som man kan filma de små liven. Härligt att skåda hur som helst.(y)
 
T TommyP skrev:
"Han såg ut som en fågelholk"

[bild]
Jättefin snidad holk. Över min förmåga.
 
Inte jag som gjort den. Det är en Norrman som äger holken. Humoristisk och skickligt gjord.
 
  • Gilla
Perohl
  • Laddar…
Jag gör mest enklare Hantverksmässigt byggt fågelhus av trä på en verkstadsbänk, omgiven av verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kreativ träfågelholk formad som en figur mot vit tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fågelholk dekorerad som figur på rödmålat staket med skjul bakom och metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgglad handgjord fågelholk med vindkraftverk-design i en verkstads miljö med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 8 till
  • Laddar…
Gubben som håller ett vedträ skulle passa bra på många stolpar, t ex alla lyktstolpar i en park.
 
Buuzzz Buuzzz skrev:
Otroligt snygga och kreativa holkar. Jag har bara gjort ett par standard-holkar.

Men jag satte in denna i en holk och gav holken till mina föräldrar.
[länk]
Jag tror faktiskt att de tittade mer på vad som hände i holken än på TV.
Trots ekorren som rånade fåglarna på alla ägg så la fåglarna nya ägg och det blev 4 flygfärdiga som lämnade boet
Kul!
Gick det att sätta den i en "standardholk" eller fick du bygga en specialare?
Gällandes övriga holkar i tråden får jag nog vänta tills jag blir pensionär. Men snygga är de. :)
 
Fina och kreativa holkar. Glöm inte bort när ni bygger dem att de ska vara lätta att rensa/tömma på senhösten, både för övernattande fåglar på vintern och även rensa bort ev. ohyra som kan finnas i gammalt bomaterial.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fina och kreativa holkar. Glöm inte bort när ni bygger dem att de ska vara lätta att rensa/tömma på senhösten, både för övernattande fåglar på vintern och även rensa bort ev. ohyra som kan finnas i gammalt bomaterial.
Jag har läst någonstans att fåglar (kanske inte gäller alla arter?) gärna städar bort dåligt byggmaterial innan de flyttar in. Vet inte hur väl detta stämmer, men jag tänker att det inte är så vanligt att någon annan städar ur naturliga boplatser varje höst?
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag har läst någonstans att fåglar (kanske inte gäller alla arter?) gärna städar bort dåligt byggmaterial innan de flyttar in. Vet inte hur väl detta stämmer, men jag tänker att det inte är så vanligt att någon annan städar ur naturliga boplatser varje höst?
Jag ser ju hur fåglarna själva städar ur holkarna innan de flyttar in. Håller med dig, vem städar deras naturliga bon?

Buuzzz Buuzzz skrev:
Otroligt snygga och kreativa holkar. Jag har bara gjort ett par standard-holkar.

Men jag satte in denna i en holk och gav holken till mina föräldrar.
[länk]
Jag tror faktiskt att de tittade mer på vad som hände i holken än på TV.
Trots ekorren som rånade fåglarna på alla ägg så la fåglarna nya ägg och det blev 4 flygfärdiga som lämnade boet
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Perohl Perohl skrev:
Jag ser ju hur fåglarna själva städar ur holkarna innan de flyttar in. Håller med dig, vem städar deras naturliga bon?
Jamen självklart att det är Gråt-RUT som är tvungen att göra det:cry::rofl:
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag har läst någonstans att fåglar (kanske inte gäller alla arter?) gärna städar bort dåligt byggmaterial innan de flyttar in. Vet inte hur väl detta stämmer, men jag tänker att det inte är så vanligt att någon annan städar ur naturliga boplatser varje höst?
De flesta holkfåglar städar inte ur holken. Viktigt att vi gör det för att inte äggen och ungarna ska hamna för nära hålet. Då blir de katt eller skatmat.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Rekommendationen är att städa ur. Naturliga bon slutar användas och så kan det bli även med holkar.
Så lägg gärna lite på att även göra dem lättstädade.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara tömt holkar vid reparationer och även de holkar som suttit i +30 år har fåglar som häckar med ungar som lämnar boet. Om man vill göra en förbättring är det enklare att öka bottenytan och höjden på holken. Tiden man annars lägger på att städa kan man lägga på att göra nya holkar och sätta upp dessa så kan dexfåglarzsom gillar nya hål få sådana.
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Vi har heller aldrig tömt holkarna. Ändå bebos de varje vår. Pjoddarna får fixa städningen själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.