Min fru lyckades med konststycket att ta i lite för mycket när hon drog i spaken för att öppna motorhuven så den är helt lös nu, inget händer när man drar i den. Jag förmodar att det är vajern som gått och det finns inga lediga verkstadstider innan jul…:sweat:
Finns det något sätt att få upp motorhuven från helt låst läge sas, måste fylla på spolarvätska inför julresan.
 
Finns klipp på äldre passat.. jag skulle kolla på youtube och se om det kanske funkar även på en GTE.. annars ta med en spruta med spolarvätska och stanna ibland och spruta på rutan
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Det verkar vara -jättekul- att göra själv när man är stressad.
ger en hint om hur man gör, då jag antar att det är rätt mycket generiska komponenter. Men som nämns i den videon så köp inte en billig ersättning som riskerar att behöva bytas igen.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Härligt aktivitet i det här vädret dessutom… Men kanske enda/bästa vägen just nu, skulle glatt nöja mig med att få upp huven o få det fixat efter julhelgen
 
Du menar att din fru vet hur man öppnar motorhuven..?
 
  • Haha
fubar och 1 till
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Du menar att din fru vet hur man öppnar motorhuven..?
:rofl: Första gången hon skulle göra det, på väg t bandymatch med ena sonen, lagom stressad - ingen bra kombo.
Jag brukar alltid uppmuntra dylika initiativ men den här gången not so much…
 
Jag har själv för länge sedan lyckats med att dra sönder spaken för att öppna huven på min mammas mercedes. Som tur var så gick det att komma åt vajern med en näbbtång. Men på den här bilen verkar den svaga punkten sitta riktigt kasst till. Som tur är så verkar det vara ett jobb som vilken verkstad som helst kan göra, men det kan blir svårt att få tag i delen innan jul misstänker jag?
Spännande att alternativen verkar vara att plocka av framhjulshuset och gräva bakom lyktan, eller att krossa grillen...
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Funderar på att hissa upp bilen, borra ett hål högt upp på röret för spolarvätska och pumpa den vägen, när väl huven går att öppna får jag lösa hålet då…
Tror dock leasingbolaget ”kanske” skulle ha åsikter om det…
 
Har du inte assistans om det är leasingbil?
 
Jo, men Finns inga lediga verkstadstider förrän i januari.
Har aldrig behövt nyttja assistans på någon bil. Menar du att de fixar det på plats om man ringer typ? #dumstrut på
 
Det är ju inte så ovanligt att plasthandtaget man drar i går sönder. Har du sett efter så att det är helt?
Är det handtaget som gått sönder så borde det gå att dra i vajern med en tång
 
Handtaget är helt, har kollat och man ser vajern bakom. Hade en smal tång och kom åt att dra i den men inget hände.
Sugen på att demontera handtag och vägg men vet inte hur. Tacka vet jag Saab o Haynesböcker…
 
D dilemma skrev:
Jo, men Finns inga lediga verkstadstider förrän i januari.
Har aldrig behövt nyttja assistans på någon bil. Menar du att de fixar det på plats om man ringer typ? #dumstrut på
Oftast är det väl en bärgare som kommer, men ring o kolla?
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
När vi provkörde vår GTE provkörde vi även en annan. I januari, en som stått ute.
Jag ville titta under huven och bad säljaren öppna då det tog emot väldigt då jag försökte. Han tog i och drog bara. Det smällde till lite och sedan var handtaget helt slappt och funktionsodugligt. Förmodligen hade huven frusit och därför inte kunde öppnas varför något gick sönder istället..
Ingen hjälp till TS dock.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
På Passat L årsmodell 1977 går motorhuven att öppna genom att riva hela grillen framifrån så att själva låset går att komma åt.

Anledningen till att jag vet detta är att motorhuven lossnade på motorvägen och vek sig över taket. Jag knäckte tillbaka och åkte direkt till en glasmästare efter händelsen för att få en ny vindruta istället för den som hamnade i knät på mig vid händelsen.

Sedan upptäckte jag att huven gått i baklås. Dåligt då ventilkåpspackningen var sönder vilket gjorde det nödvändigt att fylla på olja varje gång som bränslet kontrollerades.

Grillen fick vara av vilket gav fordonet en markant pundarlook. Minst hälften av alla gånger jag kontrollerats av ordningsmakten var i den bilen.

Mvh Findus
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.