Har greenly appen men inte betalversionen där det utlovas att man spar pengar eftersom man köper elen när det är billigt. Nu när timpriserna kan variera så mycket som 300-400öre beroende på om det är natt eller dag undrar jag om man ska byta elbolag? Fattar inte riktigt hur det funkar - jobbar de aktivt på att få ner elpriserna? Eller är det bara fler grafer och funktioner för mig som användare? Någon som provat och fått ner sina elkostnader?
 
S Saltkar skrev:
Fattar inte riktigt hur det funkar - jobbar de aktivt på att få ner elpriserna?
Nej, jobbet gör du genom att flytta din konsumption till de billigare timmarna. Priserna påverkas inte alls.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Nej, jobbet gör du genom att flytta din konsumption till de billigare timmarna. Priserna påverkas inte alls.
Vet du då varför jag ska betala de 49kr/mån?
 
Det är inte appen som kostar pengar.
Avgiften är månadskostnaden för att ha Greenely som elleverantör.
Så om du vill byta elleverantör till Greenely tar de 49 kr per månad i avgift för att leverera el till dig.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Vill du leva ett normalt liv och använder el för att värma huset tjänar du inte på timdebitering. Värmen behövs ju hela tiden när det är kallt.
Den tunga posten är inte matkokning och tvättmasin utan uppvärmningen.
 
G Granström2 skrev:
Vill du leva ett normalt liv och använder el för att värma huset tjänar du inte på timdebitering. Värmen behövs ju hela tiden när det är kallt.
Den tunga posten är inte matkokning och tvättmasin utan uppvärmningen.
Beror på HUR du använder el för att värma och vad du har för uppvärmingssystem.

Vi kör timpris, har NIBE F730 som körs mot smart price och ahr en betongplatta som värme kan lagras i under natten och "förbrukas under dagen".

Vi håller 20-21 grader inne (temperaturen för pendla då FLVP sänker förbruknign när det är högt elpris).

Från augusti när vi gick "all in" (innan dess mindre påverkan tillåten från FLVP) ligger vårt egna medelpris ~20% under månadsmedelpris per kWh. Innan dess med mindre tillåten påverkan låg vi ca 10% under i snitt.

Men, vi kör med E.On som leverantör numera. Hade Tibber förut, men jag känner inte att appen, grafer etc. tillför så mycket. Istället styr jag det mesta (förutom Nibe F730) via Homey för att optimera mot elpris.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
S Saltkar skrev:
Har greenly appen men inte betalversionen där det utlovas att man spar pengar eftersom man köper elen när det är billigt. Nu när timpriserna kan variera så mycket som 300-400öre beroende på om det är natt eller dag undrar jag om man ska byta elbolag? Fattar inte riktigt hur det funkar - jobbar de aktivt på att få ner elpriserna? Eller är det bara fler grafer och funktioner för mig som användare? Någon som provat och fått ner sina elkostnader?
Du betalar månadskostnaden för att få information om hur din konsumtion ser ut i relation till spotpriser som konstant rör sig (timme för timme). Deras affärslogik går ut på att ge dig en översikt och bra tips/verktyg för att göra skillnad i din förbrukning. Målet är egentligen att sänka förbrukningen men givetvis också kunna planera din konsumtion. Om du bara byter till timpris och sen somnar om är risken stor att dina elkostnader ökar. Detta eftersom du helt enkelt inte ändrar dina vanor.

Ett exempel: Om du har en elbil som du behöver ladda eller om du kör tvättmaskinen dagtid så kan du lägga laddning av bil eller drift av tvättmaskin till att köras på natten. Skillnaden i spotpris kan skilja sig enormt. Det gör att en laddning av en elbil kan kosta 10 kr vissa nätter när spotpriserna är låga. Att ladda en elbil kan kosta uppemot 600 kr på dagen och ner till 10 kr på natten, trots att du fyller i lika mycket energi i bilen. Det är en kort sammanfattning av varför man ska välja timpris före rörligt. Greenely/Tibber har givetvis inte ensamrätt på att erbjuda timpris. Många bolag gör det. Däremot är det få bolag som ger dig en bra app med rejäl insyn och löpande information om din konsumtion.

Jag rekommenderar dig att läsa på om rörligt vs timpris. Rörligt elpris hos ett bolag är exempelvis inte samma sak som snittet hos Nordpool, vilket många verkar tro. Ett rörligt elpris rör sig nära Nordpools spotpriser men det rörliga priset du får relaterar till hur samtliga kunder hos samma bolag använder el över tid, vilket får fram snittpriset för aktuell månad. Det där är en tankenöt för många men det klarnar när man läst på. Man samköper alltså el ihop med andra vid rörligt avtal. Om du konsumerar 1000kWh första dagen i månaden och inget i resten av månaden vet du ändå inte vad snittkostnaden för månaden kommer bli förrän månaden är slut. Det är (som jag ser det) problemet med rörligt pris.

Om du inte tänkt/kan ändra dina vanor kring elkonsumption finns inget logiskt med att köra timprisavtal framåt. Däremot tror jag (och hoppas) att alla elkunder i Sverige framåt kommer tvingas in i samma avtalsform.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Om man inte har elbil eller pool, har en hyfsad normal förbrukning för uppvärmning och kan snåla med att köra tvätt och disk och ugn mindre frekvent är det mycket möjligt att timdebitering inte blir ekonomiskt försvarbart.

Har man en större familj med tex tonårsbarn som älskar långa duschar eller småbarn som kräver att tvättmaskinen går dagligen, ja då kan det löna sig med timpris om man lägger om hela sitt dagliga liv och anpassar sig till timmarna då elpriset ligger lågt.

Jag har jämfört mina kostnader med en granne med timdebitering och som har likvärdig situation som jag med rörligt avtal. Min månadskostnad ligger 15% lägre beroende på att jag snålat mer.
 
  • Gilla
Saltkar och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Om man inte har elbil eller pool, har en hyfsad normal förbrukning för uppvärmning och kan snåla med att köra tvätt och disk och ugn mindre frekvent är det mycket möjligt att timdebitering inte blir ekonomiskt försvarbart.

Har man en större familj med tex tonårsbarn som älskar långa duschar eller småbarn som kräver att tvättmaskinen går dagligen, ja då kan det löna sig med timpris om man lägger om hela sitt dagliga liv och anpassar sig till timmarna då elpriset ligger lågt.

Jag har jämfört mina kostnader med en granne med timdebitering och som har likvärdig situation som jag med rörligt avtal. Min månadskostnad ligger 15% lägre beroende på att jag snålat mer.
Jag har haft den här elkrisen som hobby och har skrivit en hel del i olika trådar om riskerna med timpris, speciellt över vinterhalvåret. Det var mitt första år med timpris och min egen erfarenhet hittills är att man med relativt tunn medvetenhet alltid sparar med timpris. Jag själv var skeptisk just till vintern och dess priser. Senaste veckorna med konstant höga elpriser har givetvis varit svåra att hantera men viktigt att nämna är att man med rörligt elpris påverkas av andra användares gemensamma snittpris den månaden. Är man extremt slarvig räddas man då givetvis av att andras konsumtionsmönster är bättre, men är man mer medveten än snittet lär man alltså alltid spara med timpriset.

Dina 15% kanske inte låter så mycket men många lär få räkningar i Januari för December som ligger mellan 10-25 000:-.15% på det är pengar man kan använda till annat.

Jag har ett pumphus jag delar med grannarna. Där har vi hittills inte gjort några åtgärder alls och ändå slår timprisavtalet vi har det rörliga avtalet vilket är lite lustigt. Men det handlar mest om att det är en vattenpump och ett element därinne. Elementet har helt naturligt gått mer på natten när priserna varit lägre (och utetempen varit lägre). Pumpen har mest gått morgon/kväll (när alla varit hemma men tyvärr också när det varit höga priser). Men pumpen har å andra sidan dragit långt mindre än elementet. Ett exempel på förbättring som går att göra därinne är att säkerställa så att elementet kör ännu hårdare på natten och istället inget på dagen. Elementet värmer upp vattnet i hydroforen under natten vilket gör frysrisken mindre på dagen då elementet inte går.

Exemplet ovan påvisar att oavsett hustyp eller vilken utrustning man har i huset, bör man kunna hitta kombinationer av förbättringar som i princip alltid slår rörligt elpris. Men visst, det kräver att man är aktiv och att man anstränger sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Jag har haft den här elkrisen som hobby och har skrivit en hel del i olika trådar om riskerna med timpris, speciellt över vinterhalvåret. Det var mitt första år med timpris och min egen erfarenhet hittills är att man med relativt tunn medvetenhet alltid sparar med timpris. Jag själv var skeptisk just till vintern och dess priser. Senaste veckorna med konstant höga elpriser har givetvis varit svåra att hantera men viktigt att nämna är att man med rörligt elpris påverkas av andra användares gemensamma snittpris den månaden. Är man extremt slarvig räddas man då givetvis av att andras konsumtionsmönster är bättre, men är man mer medveten än snittet lär man alltså alltid spara med timpriset.

Dina 15% kanske inte låter så mycket men många lär få räkningar i Januari för December som ligger mellan 10-25 000:-.15% på det är pengar man kan använda till annat.

Jag har ett pumphus jag delar med grannarna. Där har vi hittills inte gjort några åtgärder alls och ändå slår timprisavtalet vi har det rörliga avtalet vilket är lite lustigt. Men det handlar mest om att det är en vattenpump och ett element därinne. Elementet har helt naturligt gått mer på natten när priserna varit lägre (och utetempen varit lägre). Pumpen har mest gått morgon/kväll (när alla varit hemma men tyvärr också när det varit högt priser). Men pumpen har å andra sidan dragit långt mindre än elementet. Ett exempel på förbättring som går att göra därinne är att säkerställa så att elementet kör ännu hårdare på natten och istället inget på dagen. Elementet värmer upp vattnet i hydroforen under natten vilket gör frysrisken mindre på dagen då elementet inte går.

Exemplet ovan påvisar att oavsett hustyp eller vilken utrustning man har i huset, bör man kunna hitta kombinationer av förbättringar som i princip alltid slår rörligt elpris. Men visst, det kräver att man är aktiv och att man anstränger sig.
Det tenderar att vara kallare på natten, så det går åt mer el på natten till uppvärmningen helt utan att man behöver göra något. Det borde ju hjälpa litegrann, åtminstone nu på vintern.
 
Jag sparar pengar på Greenely men då körs allt på natten. VVB, diskmaskin, tvättmaskin, laddar elbilen, värmer huset mm Har nästan ingen förbrukning på dagen alls
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S Saltkar skrev:
Har greenly appen men inte betalversionen där det utlovas att man spar pengar eftersom man köper elen när det är billigt. Nu när timpriserna kan variera så mycket som 300-400öre beroende på om det är natt eller dag undrar jag om man ska byta elbolag? Fattar inte riktigt hur det funkar - jobbar de aktivt på att få ner elpriserna? Eller är det bara fler grafer och funktioner för mig som användare? Någon som provat och fått ner sina elkostnader?
Hade timpris Vattenfall i dec och försökte på alla sätt minska förbrukningen vid högpris typ 5-6 kr kWh. Allt från ugn, stryka, laga mat, basta, duscha, dammsuga, tvätta, diska osv. Döm om min förvåning när fakturan för dec kom. 289 öre kwh elomr 3. Hade vi haft rörligt månadspris hade det kostat 3 öre mer dvs 292 öre kwh. 36 kr för 1200 kWh i dec gör att jag gått tillbaka till rörligt månadspris. Inte vört 36 spänn på en räkning på 6.000 kr inkl elöverföring att behöva anpassa sig så mycket...
 
Toulon Toulon skrev:
Hade timpris Vattenfall i dec och försökte på alla sätt minska förbrukningen vid högpris typ 5-6 kr kWh. Allt från ugn, stryka, laga mat, basta, duscha, dammsuga, tvätta, diska osv. Döm om min förvåning när fakturan för dec kom. 289 öre kwh elomr 3. Hade vi haft rörligt månadspris hade det kostat 3 öre mer dvs 292 öre kwh. 36 kr för 1200 kWh i dec gör att jag gått tillbaka till rörligt månadspris. Inte vört 36 spänn på en räkning på 6.000 kr inkl elöverföring att behöva anpassa sig så mycket...
Fundera över hur spotpriserna rört sig månaderna innan december. Om du tittar närmare kommer du se att spotpriserna generellt inte diffade så mycket över dygnet i december jämfört med övriga månader. Priserna var rejält höga dygnet runt. Det gör det också svårare att flytta sin konsumtion på ett sätt som spar pengar.

Månaderna innan svängde betydligt mer natt/dag och det var rätt stora skillnader = möjligheterna var betydligt större att flytta sin konsumtion. Jag rekommenderar dig att titta över en större tidshorisont än att dra slutsatser från endast december som var en rätt kass månad överlag.

I övrigt tror jag många duttar med allt möjligt smått. Att köra strykjärn vid en viss tid tvivlar jag ger någon större effekt. Samma sak att dammsuga mitt i natten. Enda verktyget man kunde använda i december var i princip att bara dra ner på allt så mycket som möjligt (oavsett vad snittpriset blev).

I övrigt var december just en sån månad som skulle kunna bli dyrare för de som valt timpris men som valt att inte förändra sin konsumtion.

En annan detalj att ta hänsyn till är att de flesta som byter till timpriser ökar sin medvetenhet. Det gör att oavsett snittpriset sjunker troligtvis förbrukad energi en del.Det finns en del värde i det med.

En annan "försäkring" med timpris man får är att man vet löpande per dag vad man kommer att få betala. Med rörligt vet du givetvis inte förrän i slutet av månaden eftersom det är då snittpriset räknas ihop. Om du börjar din månad med att konsumera rejält (medan det är hyfsade priser) och stänger av elen helt resten av månaden (när det är dyrt) åker du ändå på högt snitt för det du redan konsumerat. Detta gäller alltså vid rörligt avtal.

Och givetvis åt andra hållet: är man en riktig slarver räddas man av att andras konsumtionsmönster är bättre, varpå man får ett bättre snitt än vad man egentligen förtjänar. Rörligt elpris är ju baserat på vad alla kunder inom samma avtal/företag har för konsumtionsmönster.

Förhoppningsvis hittar du vart merparten av dina 40kWh per dag kommer ifrån (vatten/uppvärmning) och hittar ett sätt att styra just dessa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saltkar
  • Laddar…
Hej!

Jag har använt Tibber i ca 1 år och efter att räknat på det mot rörligt månadspris så har jag betalat ca 1000:- extra. Vi lyckas inte styra om vår förbrukning tillräckligt bra helt enkelt. Så valet blev att byta till rörligt månadspris igen, som dessutom med nykundsrabatter ger ytterligare 1000:- besparing per år, under första året.

MEN nu råkade det bli en elbil som kommer om ca 2 veckor…. Kan detta rubba balansen tror ni? Nu är dessutom utgångspunkten att jag redan kör en PHEV som redan laddas på nätterna. Jag tror inte elbilen med Tibber bör kunna spara in 2000:-?

Villa 136 kvm
12000 kWh
Frånluftsvärmepump
5 pers
 
Attitudeswe
Våra elbilar laddas med ca 30% av elen vi förbrukar en vintermånad. Laddas på natten och jag ligger på elen till bilarna på ca 54% av kWh priset jfr övrig förbrukning (tibbers garant brukar ge 0-50kr/mån).

Offpeak.se visar avv vi är 30-35% billigare med timpris sommartid och ca15-20% billigare vintertid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.