Nu hade jag inte fuktproblem på min kallvind men körde på en alternativ lösning.
Den @decimeterAB har gjort är nog bättre än min, men kostar mer.

Anledningen till att jag försökt göra en lösing till fukt på vinden är 3delat
1) ingen oljepanna som värmer murstocken längre
2) Solceller på taket -> kallare vind på sommaren
3) Tilläggsisolerar på kallvinden

Har iofs stoppat in FTX istället för självdrag för att minska fuktbelastningen men kände att det ev inte kommer att räcka.

Så sagt och gjort.
Köpte en smarthub, två stycken smarta sensorer som känner av både temperatur och relativ luftfuktighet, en smart strömkontakt, och en ventilations/kanal fläkt.
Med temperatur och luftfuktighet låter jag smarthuben räkna ut den absoluta luftfuktigheten i gram / kubikmeter luft både ute och på kallvinden.
Om den absoluta luftfuktigheten är 2gram mer på kallvinden startas fläkten som suger ut den mer fuktiga kallvinds luften.
Jag har öppen takfot runt om så där kommer torrare luft in.
Har även låtit smarthubben räkna ut så att om man tar den absoluta luftfuktigheten på kallvinden och ute temperaturen (som kan vara kallare än kallvindstemperaturen ) så ska den nya relativa luftfuktigheten inte överstiga 65%, i så fall startar inte fläkten även om det är fuktigare på vinden än ute.
Anledning till detta är att jag inte vill dra in luft som orsakar lokala fuktproblem där luften sugs in, tex i isolering eller andra ställen som är svåra att upptäcka.

Detta medför att då det är gynsammt så sugs den fuktiga kallvinds luften ut och ersätts med torrare luft.
Och därmed minskar fuktbelastingen på kallvinden

Denna lösning kostar bara ca 4tusen.

Men den har ingen avfuktare och ingen luftcirkulation på kallvinden annat än då fläkten går.
Dock så har jag ju nu då både smarthub (att automatisera massa annat med), kan kolla vad jag har för temperatur och luftfuktighet på kallvinden samt log på dessa värden

Nästa steg är att göra en lösning som @decimeterAB
 
  • Gilla
Anders1020 och 1 till
  • Laddar…
decimeterAB decimeterAB skrev:
Lösningen branschen har att erbjuda är "trygghetsvakten" som är en elvärmeslinga som man drar runt takfoten och därtill en utsug som blåser ut luften ur vinden som aktiveras vid viss halt av luftfuktighet. Eller så en avfuktare. Jag köpte en Acetek avfuktare men den blåste så svagt så den hjälpte bara just vid utblåset. Den stora effekten fick jag när jag drog spirorör runt hela vinden och en kanalfläkt som i min illustration ovan. Då försvann all tendens till frost och fukt.
Satte oxå in en acetek avfuktare och nu är det snustorrt på vinden. Med i dessa dyra el tider kör jag på temp och rf styrning och då drar den väldigt lite och inget alls vid minusgrader då ej mögel väger då. Ja lite spirorör behövs för spridning men det är inget stort jobb i de flesta fall. Glöm inte att grovräkna på m3 volym så man inte köper en för liten.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Mr Dizzy
Intressant !!

Låter väl ungefär som samma funktion som trygghetsvakten har. Nu är jag inte jätteinsatt på den men den har en fläkt som går igång när det är fuktigare på vinden än ute om jag förstått det rätt. På min Acetec finns en display som visar nu 58% relativ luftfuktighet just nu på vintern med ganska många minus grader ute. På sommaren och hösten brukar den vara på 60-62 max. Nackdelen med Acetec avfuktaren som jag skrivit ovan är att den blåser jätte svagt så det blir dålig cirkulation. Darav min komplettering med spirorör och kanalfläkt.
 
decimeterAB decimeterAB skrev:
Det är den här avfuktaren jag har

[länk]
Ni har intressanta lösningar. Får börja med att kräla runt på vinden och leta läckor, blir det inte bättre kanske installera kanalfläkt och/eller mögelstopp som komplement? Går väl alltid att sätta igen om nu avfuktare kommer på tal... Får återkomma hur det gick, annars kanske det dröjer till nästa vinter om det drar ut på det
Men då kan du starta, stoppa, styra utan att gå upp på vinden varje gång?
 
Har ni åsikt/erfarenhet av mögelstoppers?
Har endast 3 ventar, en i varje gavel av vinden.
 
H henrik_86 skrev:
Har ni åsikt/erfarenhet av mögelstoppers?
Har endast 3 ventar, en i varje gavel av vinden.
Nej inte alls
 
H henrik_86 skrev:
Ni har intressanta lösningar. Får börja med att kräla runt på vinden och leta läckor, blir det inte bättre kanske installera kanalfläkt och/eller mögelstopp som komplement? Går väl alltid att sätta igen om nu avfuktare kommer på tal... Får återkomma hur det gick, annars kanske det dröjer till nästa vinter om det drar ut på det
Men då kan du starta, stoppa, styra utan att gå upp på vinden varje gång?

Jag är sällan på vinden, Kanalfläkten går hela tiden vinterhalvåret, Och avfuktaren sköter sig själv. Man får byta filter nån gång då och då. Jag ser på displayen som är i boendeutrymmet fukthalten på vinden samt att den är igång. När det är riktigt kallt ute brukar avfuktaren slå av sig själv och det blinkar någon bokstav i displayen som ska vara en kod för kyla.
 
decimeterAB decimeterAB skrev:
Mr Dizzy
Intressant !!

Låter väl ungefär som samma funktion som trygghetsvakten har. Nu är jag inte jätteinsatt på den men den har en fläkt som går igång när det är fuktigare på vinden än ute om jag förstått det rätt. På min Acetec finns en display som visar nu 58% relativ luftfuktighet just nu på vintern med ganska många minus grader ute. På sommaren och hösten brukar den vara på 60-62 max. Nackdelen med Acetec avfuktaren som jag skrivit ovan är att den blåser jätte svagt så det blir dålig cirkulation. Darav min komplettering med spirorör och kanalfläkt.
Mjo tog trygghetsvakten vind som inspiration och tyckte "Det där kan jag nog lösa billigare om jag gör det själv" o det blev mycket billigare.
Var dessutom lättare än jag trodde från början iom alla smart sensorer som numera finns.
Men lite programmering i smarthuben blev det för att få det som jag ville.
Så det är inte rakt av köp, sätt upp och det fungerar.
Men det var ingen avancerad programmering utan mest modifiering av andras liknande program


H henrik_86 skrev:
Har ni åsikt/erfarenhet av mögelstoppers?
Har endast 3 ventar, en i varje gavel av vinden.
har ingen som helst erfarenhet av mögelstoppers tyvärr
 
  • Gilla
henrik_86 och 1 till
  • Laddar…
decimeterAB decimeterAB skrev:
Jag är sällan på vinden, Kanalfläkten går hela tiden vinterhalvåret, Och avfuktaren sköter sig själv. Man får byta filter nån gång då och då. Jag ser på displayen som är i boendeutrymmet fukthalten på vinden samt att den är igång. När det är riktigt kallt ute brukar avfuktaren slå av sig själv och det blinkar någon bokstav i displayen som ska vara en kod för kyla.
Tack för svar ska börja med att hitta eventuella läckor.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
decimeterAB decimeterAB skrev:
Mr Dizzy
Intressant !!

Låter väl ungefär som samma funktion som trygghetsvakten har. Nu är jag inte jätteinsatt på den men den har en fläkt som går igång när det är fuktigare på vinden än ute om jag förstått det rätt. På min Acetec finns en display som visar nu 58% relativ luftfuktighet just nu på vintern med ganska många minus grader ute. På sommaren och hösten brukar den vara på 60-62 max. Nackdelen med Acetec avfuktaren som jag skrivit ovan är att den blåser jätte svagt så det blir dålig cirkulation. Darav min komplettering med spirorör och kanalfläkt.
Får man fråga varför du inte valde Trygghetsvakten för din vind? Vad det endast pga priset?
Vad har din kanalfläkt för kapacitet? ☺️
 
Redigerat:
H henrik_86 skrev:
Får man fråga varför du inte valde Trygghetsvakten för din vind? Vad det endast pga priset?
Vad har din kanalfläkt för kapacitet? ☺️
H henrik_86 skrev:
Får man fråga varför du inte valde Trygghetsvakten för din vind? Vad det endast pga priset?
Vad har din kanalfläkt för kapacitet? ☺️
Den hade varit helt omöjlig att montera. Jag har sax takstolar i 80% av vinden (se bild nedan) och vanliga takstolar i den övriga 20%. Trygghetsvakten ska monteras längst ner vid takfoten runt hela huset. Värmekabeln alltså. Sedan har man den där utsugsfläkten i en av gavlarna.

349396-eee8dacc907020948e9bf00ee2ccd259.jpg

Kanalfläkten är bara en standard 100mm. Jag minns inte flödesvolymen men säkert nåt liknande den under som visar 86L/sek. Jag kan kolla nästa gång jag är upp på vinden annars.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-kanaldiameter-100-mm-luftvolym-86-ls-3054323
 
  • Gilla
henrik_86
  • Laddar…
decimeterAB decimeterAB skrev:
Den hade varit helt omöjlig att montera. Jag har sax takstolar i 80% av vinden (se bild nedan) och vanliga takstolar i den övriga 20%. Trygghetsvakten ska monteras längst ner vid takfoten runt hela huset. Värmekabeln alltså. Sedan har man den där utsugsfläkten i en av gavlarna.

[bild]

Kanalfläkten är bara en standard 100mm. Jag minns inte flödesvolymen men säkert nåt liknande den under som visar 86L/sek. Jag kan kolla nästa gång jag är upp på vinden annars.

[länk]
Ja det är klart, blir väl inte så enkelt då... Personligen tror jag mer på din lösning, men vad vet jag.
 
H henrik_86 skrev:
Ja det är klart, blir väl inte så enkelt då... Personligen tror jag mer på din lösning, men vad vet jag.
Har aldrig sett trygghetsvakten "in action" någonstans så svårt att säga.

Sedan är det ytterligare några saker som kan variera från år till år som också kan inverka på detta med klimatet på kallvinden.

Den ena är hur länge det är kallt ute och hur kallt det är.
Den andra är snömängden på yttertaket då snön har en isolerande effekt.
 
decimeterAB decimeterAB skrev:
Har aldrig sett trygghetsvakten "in action" någonstans så svårt att säga.

Sedan är det ytterligare några saker som kan variera från år till år som också kan inverka på detta med klimatet på kallvinden.

Den ena är hur länge det är kallt ute och hur kallt det är.
Den andra är snömängden på yttertaket då snön har en isolerande effekt.
[QUOTE="decimeterAB, post: 5044277, member: 278259"

Ja exakt. Jag bor på västkusten, så jag vet inte om den ena lösningen är att föredra framför den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.