roli skrev:
Det där råkade jag utför första gången jag använde en ELU överhandsfräs men fick rådet att fortsätta skruv upp muttern som håller spännhylsan. Efter ytterligare ca 1-2 varv så släppte spännhylsan. Verkar som om det är något "inbyggt" i ELU maskinens spännhylsa/mutter konstruktion, då den alltid gör så......
Det är det vanliga att man fortsätter att skruva och drar loss konan/spännhylsan oavsett fabrikat och storlek på maskinen. Så är det på min 2 tons metallfräs och Festools lilla överhandare. Inget ELU unikt
MEN man MÅSTE "knäppa fast" hylsan i mutter för att det ska fungera.
Knäpper man inte fast hylsan i muttern är det tji hopp omöjligt att få ut hylsan sedan.

Protte
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Det finns en firma på Paternostervägen i Stockholm som servar småmaskiner. De byter lager och kol och har reservdelar till Elu och DeWalt. Har glömt vad den heter. Elu-fräsarna är odödliga om man lämnar in dem innan de är helt slut. Lycka till med maskinen.
mvh Findus
 
Snailman
Min börjar ge sig nu, hoppas jag inte använt den för länge, lagret är nog slut.

http://www.routerforums.com/portable-routing/27296-elu-mof96-how-strip.html#/topics/27296?page=1

http://www.routerforums.com/general...erhaul-bearing-replacement.html#/topics/37918

Här finns uppgifter om hur man tar isär maskinen, och vilka lager det ska vara.

Får se när jag får tid att göra detta, har två andra fräsar, så de får duga så länge.

Verkar finnas lager att köpa på Ebay från EU, att köpa från Kina är väl inte längre ekonomiskt försvarbart tyvärr.
 
Undrar om Peter Weiss har delar åt de där........ en småföretagare i Riedering i Tyskland som i alla fall tycks ha delar till mitt Elu matarverk.
 
  • Gilla
Carl Gadnert
  • Laddar…
Snailman
Tack för infon, jag kommer nog att skruva i sär den först innan jag fixar några delar, så jag vet om det räcker med bara lager eller om nåt annat behövs, den går rätt trögt att vrida på och metallen blev väldigt varm så jag tror det är lagret närmast verktyget som är slut, den lät rätt illa också. då kan jag mäta upp lagren också så det blir rätt storlek, i min länk så ska det vara 607 och 6003, men ser att i Mollgans länk så står det 608 vid ena lagret

Har nån gammal julamaskin som är rätt lik elun som jag använder så länge.
 
Småmaskinservice har säkert delarna som behövs jag har handlat flertalet gånger från dom och har alltid blivit en nöjd kund.https://www.smsservice.se/
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
En chansning här, men fick en Elu 96E fräs nyligen som jag började renovera. Lyckades tyvärr ha sönder spolen när jag skulle ta isär den. Så om någon har en kasserad så köper jag gärna, som jag förstår det så passar även Dewalt DW613. Köpte nya kol hos Småmaskinservice, men tyvärr är spolen ej tillgänglig som reservdel längre.
 
Vad menar du med spolen? Menar du statorn eller ankaret? Statorn är i allmänhet betydligt enklare att linda om hemma men också ankaret går att linda om.
 
  • Gilla
dontpanic
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
Tack för infon, jag kommer nog att skruva i sär den först innan jag fixar några delar, så jag vet om det räcker med bara lager eller om nåt annat behövs, den går rätt trögt att vrida på och metallen blev väldigt varm så jag tror det är lagret närmast verktyget som är slut, den lät rätt illa också. då kan jag mäta upp lagren också så det blir rätt storlek, i min länk så ska det vara 607 och 6003, men ser att i Mollgans länk så står det 608 vid ena lagret

Har nån gammal julamaskin som är rätt lik elun som jag använder så länge.
Update:. Bytte lager och den funkar utmärkt igen och har gjort så några år Julamaskinen har däremot gett upp andan för gott.
 
H heimlaga skrev:
Vad menar du med spolen? Menar du statorn eller ankaret? Statorn är i allmänhet betydligt enklare att linda om hemma men också ankaret går att linda om.
Den jag håller i här, va inne på att linda om först. Kollade lite youtube, men hittade ingen bra förklaring och har aldrig gjort det det innan. Bara att räkna varven när jag tar bort och linda samma? Sett att några häller på någon vätska?

Ligger ute en Elu mof 96 på Tradera, men detta är den tidigare versionen på 600w jag har type2 som är på 750w så misstänker att det inte går att plocka delen från den.

En hand håller en elektrisk motorstator framför en demonterad motor på ett bord med verktyg och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du håller i statorn. Den är relativt enkel att linda om. Jag har lindat om ett ankare(rotor) och det var värre men det gick det också. Min farbror lindade om motorer som extraknäck på 50-talet och han har undervisat mig. Gubbar i hans åldersklass har sällan youtubekanaler.

-Först skruvar du loss alla plastdelar av statorn.
-Sedan undersöker du lindningarna. Om tråden ligger löst ditlindad utan harts (ovanligt) är det bara att leta efter ändan och börja arbetet. Studera var det finns isoleringspapper mellan lindningarna och var det finns bomullstråd som håller ihop lundningar så allt ligger på plats. Fotografera och anteckna. Om de är hartsade så trådarna sitter ihop med varandra måste du bränna ur statorn. Lägg den utomhus på en tegelsten eller liknande eller och elda på med blåslampa. Hartsen brinner med stinkande svart rök utifrån och inåt så elda på litet i gången tills alla lindningar är lösa. Om det finns någon plastdel som inte går att ta loss men behöver räddas kan man hänga statorn i en järntråd med den viktiga delen nedåt så den kommer under vattenytan i en plåtburk full med vatten.
-Då statorn är urbränd ritar du ett schema över lindningarna. På något lämligt vis så man ser var de olika härvorna finns. Sedan letar man efter trådändan och börjar linda av. Fyller i tilläggsinformation på schemat. Räknar antalet varv och antecknar.
-Sedan då alla lindningar är borta putsar man statorn ren. Till exempel med en riktigt mjuk stålborste eller en mässingsborste. Man vill ju ha bort sotet så det inte bildar elektriska bryggor mellan statorplåtarna.
-Man mäter diametern på en avbränd tråd med mikrometerskruv och köper ny tråd enligt det. Tråddiametern går enligt diametern på koppartråden under lacken. Man köper dubbla mängden som man behöver för första försöket att linda brukar skita sig.
-Man köper isoleringspapper och sätter in i spåren där lindningarna skall ligga.
-Sedan lindar man. Spänn inte tråden för hårt och böj den försiktigt och jämt så lacken inte skadas.
-Om härvan måste tryckas in på sin plats gör man det med en trästicka som inte skadar lacken.
-Vik ihop pappret kring lindningen och fäst ihop lindningarna med bomullstråd (fiskargarn).
-Hartsa med lämplig harts.
 
  • Gilla
Henningelvis och 7 till
  • Laddar…
Tack för bra beskrivning, inser att tiden inte riktigt finns just nu för detta projekt. Kommer leta efter en ny, alternativt om någon kan tänka sig att linda om mot ersättning?

En helt annan fråga, ni som fått isär för att byta nedre lagret. Finns det någon universal avdragare som passar i spåren för "gängade brickan" längst ned eller hur har ni fått loss den. Min sitter bra hårt och mejsel räcker inte till.
 
Jag skulle kunna tänka mig att göra ett försök men jag är illa rädd att det blir ganska dyrt då man räknar någon sorts timpenning. Det tar minst en hel arbetsdag då man inte är proffs.
Lägg den i lager tills du har tid eller ge den åt någon som har tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.