Det finns många spaltmeter att läsa om hur trycket på manometern faller på en IVT 490.
Allt från byt expansionskärl till byt manometer ... ok, allt kan någon gång braka ihop men 95% av fallen så är det säkerhetsventilen 1.5 bar som inte håller tätt.
Det rinner lite då och då men det skall inte läcka typ påsar med vatten jag sett bilder på.

Min egen råkade ut för detta. Det blir förstås kallt på elementen, mest på övervåningen.

Fick tag på en fast med fel gänga. Hängde på en 3/4 muff och monterade min säkerhetsventil.

Den gamla var lååångt ifrån vacker invändigt, var mer fyrkantig än rund i kulan. Mycket beläggning och sliten inre packning.

Funkar bra efter bytet.

Reservdel 706:- plus moms hos fabror blodsugare.
159:- hos Rinkaby rör. 69:- frakt.
Beställde igår förmiddag. Kom i brevlådan idag efter lunch.
Montering ca 10 minuter inkl allt.

Ny säkerhetsventil med delar på papper, till värmeanläggning, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny säkerhetsventil på ett kvitto bredvid rörmokarutrustning och ett mässingskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En vecka efter säkerhetsventil bytet på min 18 år gamla IVT 490.

Manometern ligger spik där den ska.

Bakom, det röda är expansionskärlet. Så in i h:e felplacerat för service. Nästan alla VP står i ett hörn eller intill något annat.
Man får riva massor för ett ev byte.

Hade jag följt IVT's råd att byta hade det inte avhjälpt felet, men kostat en dagslön.

Manometer på en IVT 490 värmepump visar trycknivå, med rött expansionskärl och rörinstallation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Därför låter man kärlet sitta om det går sönder och sätter ett nytt utanför värmepumpen.
 
useless useless skrev:
Därför låter man kärlet sitta om det går sönder och sätter ett nytt utanför värmepumpen.
Vet. Men i nya "moderna" hus finns inget pannrum där man kan stänga dörren för att slippa se.

De finns oftast i tvättstugan på typ 4-5 kvm mitt emot en tvättpelare.
Det blir inget estetiskt på en ev visning vid försäljning mm.
 
Jag ska byta samma ventil. Är det bara att öppna ventil och släppa eventuellt tryck och sedan skruva loss? Eller ska man strypa inkommande vatten också?
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det finns många spaltmeter att läsa om hur trycket på manometern faller på en IVT 490.
Allt från byt expansionskärl till byt manometer ... ok, allt kan någon gång braka ihop men 95% av fallen så är det säkerhetsventilen 1.5 bar som inte håller tätt.
Det rinner lite då och då men det skall inte läcka typ påsar med vatten jag sett bilder på.

Min egen råkade ut för detta. Det blir förstås kallt på elementen, mest på övervåningen.

Fick tag på en fast med fel gänga. Hängde på en 3/4 muff och monterade min säkerhetsventil.

Den gamla var lååångt ifrån vacker invändigt, var mer fyrkantig än rund i kulan. Mycket beläggning och sliten inre packning.

Funkar bra efter bytet.

Reservdel 706:- plus moms hos fabror blodsugare.
159:- hos Rinkaby rör. 69:- frakt.
Beställde igår förmiddag. Kom i brevlådan idag efter lunch.
Montering ca 10 minuter inkl allt.

[bild] [bild]
Hej
Jag är på gång att byta denna säkerhetsventil på min 20år gamla IVT 490. Vad jag kan se på min 490 så är det invändigt inlopp till klämkoppling som det ska vara så vad heter muffen jag behöver beställa för att det ska passa? Jag tänkte handla på Rinkaby och dom har inte inv/kläm med 1.5 bar vad jag kan se. Tacksam för hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.