Hej,

tänkte montera ett takfönster i ett snedtak på övervåning. Kruxet är att vi har tak med boardskiva (masonit) och inte "vanlig" svall och papp.

Undrar hur man ska få det ordentligt tätt i överkant och var man ska placera boardskivan på fönsterplåten/karmen.

Behöver man komplettera med ytterlyggare plåt/papp för att det ska bli tätt?

Någon som har erfarenhet av detta månne?
 
Om du har velux takfönster är det inga problem. har monterat många sådana.
Det följer med en plåtlist som fungerar som en regndal, den monterar du ovanför fönstret eftersom du har board får du skära ett snitt i boarden ev lägga i en liten läkt som stöd. regndalen skall ligga lite snett så att ev kondensvatten rinner av. Det följer med monteringsbeskrvningar om du köper ett velux. Är man osäker kan man ringa velux support som svarar på dina funderingar.

Staffan
 
Har samma fundering.

Förstår inte riktigt hur du menar med att "skära ett snitt" i boarden? Om man har takpapp så skall ju den skäras upp, och ansluta mot avrinningslisten, men hur gör man med board?

Talade med Velux för att höra hur de tänkt sig, och de sa att man skulle staga upp boarden på undersidan, så den blir plan vid takfönstret (precis som du säger), och sedan att man på ovansidan skall lägga takpapp till nästa boardskarv, eller om man inte har några skarvar, ända till nocken.
Låter inte som något enkelt jobb med tanke på att man måste i så fall få in pappen under takreglarna som pannorna ligger på, och de ligger ju direkt mot boarden...


Marcus
 
Jag menar så här...tänk att boarden är takpappen....alltså skär eller såga ett snitt i boarden för in avrinningslisten i skåran tänk på att lägga den lite snett så att kondensvatten kan rinna av...eller gör som velux säger....staga upp boarden genom att föra in typ en 22*95 under boarden lägg dit avvattningsrännan och skruva fast rännan ovanpå boarden som samtidigt nyper fast 22*95 underifrån...hoppas du förstår...
sen får du lägga en takpapp upp till nästa boardskarv och ner i rännan...kanske förklara lite dåligt men hoppas du kanske förstår ändå...

S.

S.
 
Tack för att du tar dig tid att förklara.

Jag hoppas att jag kan undvika att lägga ny takpapp, efterssom jag inte har några skarvar i boarden, och därför får lägga den ända upp till nock. Dessutom antar jag att man måste såga av reglarna som teglet ligger på för att få dit den.

Hoppas mer på din lösning. En fråga när man skär ut i boarden så antar jag att man måste göra två vertikala snitt som går högre än avrinningslisten. Hur tätar man dessa? Jag har gjort en skiss och markerat vad jag menar med 1 och 2.
tak2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan idé. Vad tror du om att lägga en bit takpapp (10-15 cm hög) över listen och limma den mot boarden med någon typ av asfaltsklister, och sedan lägga den i rännan som "vanligt". Skulle vara skönt att inte behöva göra hål i boarden om det går att undvika...

/Marcus
 
Ja såga av ströläkten....lägg dit rännan som du vill ha den innan du sågar av ströläkten rita var du skall såga...såga sedan...ev behöver du staga upp bärläkten på något ställe...så det inte sviktar...dra isär rännan (teleskopisk) så att den går utanför fönstret på sidorna...tänk på att lägga fallet på rännan rätt..jag menar eftersom det finns en skarv på rännan måste rännan ligga så att ev vatten inte rinner in i skarven utan över skarven... Jag hade inte lagt en takpapp ovanpå boarden o klistrat dit den...den kommer att lossna efter ett tag...försök att tänka dig hur vattnet rinner o därefter montera dina fönster...tex...om du lägger underlagspapp på ett tak..så börjar du i nederkant på taket för att nästa våd skall ligga över den första...eftersom vattnet inte skall rinna in i skarven... ok ? de vertikala snitten för regndalen tätar du med lite bitumen massa, det brukar följa med lite grann i takfönsterpaketet men räcker sällan...nån form av taktätning brukar funka fint annars.

S.
 
V verktygsgurun skrev:
Ja såga av ströläkten....lägg dit rännan som du vill ha den innan du sågar av ströläkten rita var du skall såga...såga sedan...ev behöver du staga upp bärläkten på något ställe...så det inte sviktar...dra isär rännan (teleskopisk) så att den går utanför fönstret på sidorna...tänk på att lägga fallet på rännan rätt......

S.
Livar upp en gammal tråd :). Jag gjorde ungefär som du beskrev det här! Bifogar en bild. Vad tror ni om detta?
Byggdetalj vid kant av tak med tätskikt och anslutning till träläkt, under klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåttakrenovering med ny tätning längs taknocken och monterad snörasskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bybe
  • Laddar…
någon mer som har bilder på dessa lösningar?
Är i samma sits men har en skar ca 70cm åvanför taket så ev. lägger jag papp.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.