Jag anlitade ett rörläggningsföretag för att göra alla vvs arbeten för ett nytt badrum. I badrummet skulle det vara vattenburen golvvärme Jag hade redan innan anlitande av företaget köpt ett komplett paket från golvvärmebutiken. Det var då inga konstigheter med detta, de åtog sig att installera golvvärmen.
En dag säger en av rörläggarna att det måste beställas ny slang eftersom den som ingick i paket var för kort. Men det var inga problem, han fixar allt , var redan på gång att beställa ny slang. , som jag skulle få betala för.
Jag blev mycket förvånad, att ett paket som skulle räcka till 5m2 inte räckte till 3,5m2 (golvyta på nya badrummet) hade jag lite svårt att köpa. Kollade upp att allt i paketet var rätt, vilket det var, det ska räcka. Sa till rörläggaren att prata med leverantören för att reda ut detta. Senare när jag undrade om det hade löst sig, så räckte slangen plötsligt. De hade lagt slangen felaktigt och nu då lagt om den.
Nu då,när jag verkligen vill ha en skön golvvärme, så blir det inte speciellt varmt , det fungerar inte.

Jag läser medföljande installations dokumentation, där det står hur slangen skall förläggas. Jag har taget bilder där man tydligt ser hur slangen är förlagd, och det är inte gjord enligt dokumentationen.
Jag har begärt att rörföretaget skall åtgärda det som de gjort fel. Har krävt att de ska tala om hur de ska göra och när. Det enda de sagt är att de lagt rören som de brukar göra och de anser inte att det är fel.
Jag har också begärt en redovisning av den tid de lagt ner och som de fakturerat mig.
Samt en redovisning av material de köpt och fakturerat mig.
Jag har inte fått någon respons från dem, de ignorerar mig fullständigt.
Vad kan jag göra ?

Jag har tyvärr redan betalat fakturan pga det känns oroligt när det hotas med inkasso, avgifter med mera. Ville inte riskera något.
 
kan du lägga upp bilder, så det går att se hur det är gjort, resp. skulle ha utförts?

Detta att det inte blir varmt kan ju bero på många faktorer. Vad är förutsättningarna? Är det golv på mark? Isoelring i golvet?
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
K KenthJ63 skrev:
Jag anlitade ett rörläggningsföretag för att göra alla vvs arbeten för ett nytt badrum. I badrummet skulle det vara vattenburen golvvärme Jag hade redan innan anlitande av företaget köpt ett komplett paket från golvvärmebutiken. Det var då inga konstigheter med detta, de åtog sig att installera golvvärmen.
En dag säger en av rörläggarna att det måste beställas ny slang eftersom den som ingick i paket var för kort. Men det var inga problem, han fixar allt , var redan på gång att beställa ny slang. , som jag skulle få betala för.
Jag blev mycket förvånad, att ett paket som skulle räcka till 5m2 inte räckte till 3,5m2 (golvyta på nya badrummet) hade jag lite svårt att köpa. Kollade upp att allt i paketet var rätt, vilket det var, det ska räcka. Sa till rörläggaren att prata med leverantören för att reda ut detta. Senare när jag undrade om det hade löst sig, så räckte slangen plötsligt. De hade lagt slangen felaktigt och nu då lagt om den.
Nu då,när jag verkligen vill ha en skön golvvärme, så blir det inte speciellt varmt , det fungerar inte.

Jag läser medföljande installations dokumentation, där det står hur slangen skall förläggas. Jag har taget bilder där man tydligt ser hur slangen är förlagd, och det är inte gjord enligt dokumentationen.
Jag har begärt att rörföretaget skall åtgärda det som de gjort fel. Har krävt att de ska tala om hur de ska göra och när. Det enda de sagt är att de lagt rören som de brukar göra och de anser inte att det är fel.
Jag har också begärt en redovisning av den tid de lagt ner och som de fakturerat mig.
Samt en redovisning av material de köpt och fakturerat mig.
Jag har inte fått någon respons från dem, de ignorerar mig fullständigt.
Vad kan jag göra ?

Jag har tyvärr redan betalat fakturan pga det känns oroligt när det hotas med inkasso, avgifter med mera. Ville inte riskera något.
Svårt att se att förläggningen av slangen skulle orsaka värmeproblem. Om dom nu inte lagt den under isoleringen typ.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Hur värmer du vattnet till golvvärmen och är det vattnet alltid varmt?
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Svårt att se att förläggningen av slangen skulle orsaka värmeproblem. Om dom nu inte lagt den under isoleringen typ
[bild]
Man vänder halvvägs, för att få en jämnare temp på vattnet.
Så här lade de slangen.
[bild] [bild]

Vid kanten och ingången, där blir det varmt. Mina förväntningar var lite högre än så. Dessutom är deras attityd tråkig, har man gjort fel så kan väl beklaga det och sedan så föreslår man åtgärd som båda parter kan acceptera. Hur svårt kan det vara ??
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur värmer du vattnet till golvvärmen och är det vattnet alltid varmt?
Ja, alltid varmt.
 
Det är inget konstigt med att lägga slangen som de gjort.

Jag gissar att problemet är lösningen som sådan. Vad har du för temperaturdiff mellan framledning och retur?

Normalt har man ett flöde i ett radiatorsystem sådant att man får en större tempdiff än vad man vill ha över ett golv, helt enkelt för att det då blir lite för svalt i slutet på slingan. Genom ett värmegolv vill man ha lite högre fart på vattnet så att man får ett lägre temperaturfall över slingan.
 
  • Gilla
Slaktarn82
  • Laddar…
Trodde jag lagt upp bilder, men jag hittar inga... här är iallafall instruktionen.

Instruktionsdiagram för värmesysteminstallation, visar radiator och golvvärmeanordning med kopplingar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Bilder från verkligheten..- Installationsarbete, golvvärmerör på betong, råa träreglar, avloppsrör, byggarbetsplats, pågående renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme med värmekablar på fixerade spårplattor i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir varmt vid ingången och del av ena kanten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inget konstigt med att lägga slangen som de gjort.

Jag gissar att problemet är lösningen som sådan. Vad har du för temperaturdiff mellan framledning och retur?

Normalt har man ett flöde i ett radiatorsystem sådant att man får en större tempdiff än vad man vill ha över ett golv, helt enkelt för att det då blir lite för svalt i slutet på slingan. Genom ett värmegolv vill man ha lite högre fart på vattnet så att man får ett lägre temperaturfall över slingan.
Händer liksom inget på returen, vattnet har kylts ner till bottenplattans temp. Jag är mycket väl medveten om hur det fungerar eller inte .... med denna lösning har man mycket lite "kraft", tryck eller vad man vill kalla det, till sitt förfogande för att få ett flöde genom golvvärmeslingan Desto viktigare att man är noggrann och gör precis som leverantörens anvisningar säger. Jag kan ju aldrig reklamera detta till leverantören.
 
  • Gilla
Dennis.K
  • Laddar…
Jag har golvvärme som är lagt på samma sätt som på bilderna. Och det var iaf enligt Uponors framtagna mall.
Har inga problem med att det blir kallt någonstans.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Men hur styr du golvvärmen?
Vad har du för panna?
 
K KenthJ63 skrev:
med denna lösning har man mycket lite "kraft", tryck eller vad man vill kalla det, till sitt förfogande för att få ett flöde genom golvvärmeslingan
Det är exakt samma tryckfall och flödesmotstånd oavsett i vilket mönster man drar slangen.
Dock håller jag med om att man brukar dra framledningen längs ytterväggarna där avkylningen är lite större först, men någon avgörande skillnad blir det inte.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men hur styr du golvvärmen?
Vad har du för panna?
Styr knappt alls, vill ha ett varmt, behagligt golv oavsett temp utanför. Den värme som läcker ut från badrummet kommer övriga delar till nytta. I princip har jag konstant temp på golvet Har liknande lösning på hall golvet som fungerar bra.
Har ju vattenburen värme i huset och i princip har jag lagt ett element(slang såklart) i golvet, sen gäller det bara att begränsa temperaturen.
 
Det ser ut som m5 minikretsventil, detta är ju väldigt beroende av ditt primära flöde i värmesystemet har du testat att justera på cirkulationspumpen samt att båda ventilerna är öppna på vardera sida ventilen
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som 12mm slang å jag tror att det är svårt om du inte har cirkpump att få hela golvet varm då motståndet blir för stort
 
  • Gilla
Emanuel Björnler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.