Vi har en byggfelsföräkran, men banken efterfrågar färdigställandeskydd, ingår den i byggfelsförsäkringen eller är det samma sak?

Vi har även en villaförsäkring via Länsförsäkringar. Den heter tydligen inte villabyggareförsäkring, utan är en villaförsäkring som inte riktigt har alla delar, tex ej försäkrat färdigt badrum.

Hjälp!?!
 
Ingen som har någon aning, färdigställandeförsäkring, eller om det kanske heter färdigställandeskydd måste väl alla egenbyggare ha eller? Först trodde jag det var något inlejda entreprenörer hade, men jag är osäker. Ingen som vet?
 
Färdigställandeförsäkring är en frivillig försäkring som de flesta som anlitar en eller flera firmor till sitt bygge bör ha. Denna täcker upp för merkostnader om någon entreprenör går i konkurs.

Den obligatoriska försäkring som alla som gör bygganmälanspliktiga byggarbeten för över ca 400.000 el vissa kvadratmetrar skall ha (kommunen avgör i gränsfallen vilka som skall ha) heter Byggfelsförsäkring.
Den skall täcka upp om entreprenören (eller byggherren själv) har fuskat med sitt arbete och sedan inte kan ställas till svars under den 10-åriga garantitiden. (Konkurs, dödsfall etc)
Mig veterligen så har inte de vanliga försäkringsbolagen denna försäkring.

Utöver detta bör man även ha en försäkring som täcker material och arbete på sådant som finns i huset under byggtiden. (Om det brinner, blir inbrott etc.) Din villaförsäkring är troligtvis en sådan.
Större entreprenörer står för denan typ av försäkring. Om man är osäker bör man kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.