Hej,

Jag har tänkt att i samband med takpappsbyte tilläggsisolera taket eftersom nuvarande isolering bara är ca 10 cm (byggår -61). Taket lutar endast 6 grader och ytbeläggningen är papp. Hur mycket isolering rekommenderas med tanke på att taket inte ska bli för kallt med ev. fuktskador som följd mm. Min tanke var att höja takreglarna genom att bygga på de befintliga med ca 20 cm och byta gammal isolering till ny som då blir totalt ca 30 cm. Det kommer också nya luftspalter och ny råspont ovanpå det.

Räcker 30 cm isolering? Hur hög behöver luftspalten vara mellan isoleringen och råsponten:)? Huset finns i närheten av Göteborg.

Mkt tacksam för råd!
 
Man rekomenderar "lagom" tjocklek..

Vad är då lagom? Dessvärre så är det omöjligt att svara på. Det beror på en mängd faktorer. Hur mycket innomhus(fuktig)luft som kommer upp på vinden & kondenserar där.

Ju bättre ventilation innomhus du har desto mera isolering kan du ha på vinden. alltså ju mindre fukt som kan komma upp desto mera isolering kan du ha.

30cm är nog en bra tjocklek att starta på då. Så behöver du ålla koll på vinden kanske 1 gång i månaden under hela vintern.. samt några vintrar till fram över men kanske inte lika ofta då..

Luftspalten.. 2,5-4cm är nog lagom.
 
Ok.
Till saken hör att taket inte går att inspektera då det inte finns någon lucka eller annan öppning till mellanrummet mellan innertak och yttertak, där isoleringen kommer att ligga. I princip hela taket är ett kompakt skikt och därför lutar även innertaket lika mycket som yttertaket bortsett den delen i kökstaket (innomhus) som är horisontellt eller platt. Jag kan alltså inte kolla fuktigheten överhuvudtaget utan måste beräkna detta innan, på nåt sätt. Jag tror egentligen inte att ventilationen är så dålig och är också noga med att ha ventiler mm öppna och har även installerat fuktstyrd fläkt i badrum för att minska fuktbelastningen ytterligare.

Om jag förstår dig rätt så tror du att 30 cm isolering kan fungera förutsatt bra ventilation eller till och med ytterligare ventilation, kanske en lågvarvig fläkt som går konstant?

Ventilationstypen är annars huvudsakligen självdrag, vilket i sig inte är så särskilt bra i en-planshus, bortsett den relativt nyinstallerade fuktstyrda fläkten.

Själva idén med att tilläggsisolera är ju inte att vädra bort den värmen som man vill behålla och jag borde väl få en rätt mycket bättre värmeekonomi med 30 cm, eller?

Mvh
Otto
 
ahha.. såg inte denna tråd förräns nu..

Jag fick ju ett PM från dig och har svarat på det PM:et.

I korta drag skrev jag att 30cm fungerar säkert bra. Värme ekonomin blir bättre. med den tak konstruktioenen så skulle jag undvika att köra tjockare.
En fläkt som går konstant är heller inte fel.

Man får också ha lite koll på att man får Till luft i huset viket är ganska vanligt i självdragshus att just till luften inte räcker till.
Att vara medveten om riskerna är viktigt, så man förstår vad man gör.
Jag TROR inte att det blir några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.