Vi har kombinerat 2 och 1 rör system på en sista slinga på övervåningen. Sista radiatorn som är kopplat 2-rör blir varmt men alla efterföljande radiatorer som är kopplade 1-rör är kalla.

Har luftat alla kalla radiatorer samt den varma flera gånger, fyllt på vatten i systemet samt kontrollerat termostatpiggen på både den varma och alla efterföljande 1-rör radiatorer. Provade även att ställa cirkulationspumpen på högsta men gav ingen skillnad.

problemet uppkom efter att värmepumpen varit avstängd några dagar så det känns som det är någon luft som är orsaken. Kan dock inte hitta den i så fall.

Om jag luftar den kalla radiatorn som är ansluten mot den varma 2-rörs radiatorn så kommer ingen luft och jag känner nere vid kopplet att varmt vatten flödar in. Men så fort jag slutar lufta så blir den kall igen.

Det tristaste är att alla kalla radiatorer såklart är till barnens rum och vårat sovrum. Skickar med en bild på kopplet på den första kalla radiatorn.

några idéer?
 
  • Två metallventiler anslutna till rör nära en vägg, med kablar som löper i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om termostaten stängs i 2-rörsradiatorn så blir alla 1-rörsradiatorer på samma slinga också kalla då inget värmevatten kan cirkulera i slingan.
 
J Josth skrev:
Om termostaten stängs i 2-rörsradiatorn så blir alla 1-rörsradiatorer på samma slinga också kalla då inget värmevatten kan cirkulera i slingan.
ok termostaten står dock fullt öppen, även motionerat den.
 
Krilleman
Men det spelar ju ingen större roll. Förbrukar den första radiatorn (2-rörs) all värme så skickar den ju bara vidare svalt vatten till dom som är kopplade på 1-rör därefter.

Varför kombinera dom olika sätten?

Har det fungerat bra förut?
 
Fungerade helt ok tidigare. Vet dock att installatören fick strypa in kopplet på den nu kalla radiatorn.
 
Är inte det där mellankopplet ett enrörskoppel?
 
Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Är inte det där mellankopplet ett enrörskoppel?
Yes
TP 1-rörsfördelare som monteras för att få 1-rör istället för 2-rörs-anslutning.
 
Behövs någon speciell nyckel för att justera det kopplet? Såg att det satt någon lite röd plastplugg undertill, ska denna lossas och sen justeras med insex eller liknande? Får väl ringa installatören efter helgen i värsta fall.
 
  • Gilla
powercell
  • Laddar…
Röd plastplugg indikerar att kopplet är inställt på 1-rörssystem och blå plastplugg att kopplet är inställt på 2-rörssystem.
 
Radiatorerna "Purmo Thermopanel V4" som har inbyggt koppel & termostatventil finns bara i version för tvårörsystem.
Om man vill ha sådana radiatorer på enrörssystem så måste man ha ett externt enrörskoppel/adapter.
 
Lösningen har funkat i över 3 år men nu efter avstängning så kommer inte flödet igång. Så lite vanskligt att ändra inställningarna på kopplet, kan tycka att det inte bör ändras. Har dessutom öppet kärl på vinden, aldrig tyckt att det varit något vidare tryck vid luftning men det kanske inte beror på det. Flera rörisar genom åren har kommenterat att det är märkligt att det är kvar efter byte till bergvärme.
 
Eftersom det har fungerat tidigare och inget är ändrat så är troliga orsaken till kalla radiatorer att ventilkäglan har fastnat i nästan helt stängt läge.

Knacka på ventilhusen, distinkt men försiktigt.
Och/eller motionera stiftet/ventilkäglan genom att trycka/"slå" in stiftet som sitter innanför termostaten.

Aldrig dra i stiftet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det har fungerat tidigare och inget är ändrat så är troliga orsaken till kalla radiatorer att ventilkäglan har fastnat i nästan helt stängt läge.

Knacka på ventilhusen, distinkt men försiktigt.
Och/eller motionera stiftet/ventilkäglan genom att trycka/"slå" in stiftet som sitter innanför termostaten.

Aldrig dra i stiftet.
Tycker att jag gjort detta, det sitter en MMA termostat som jag lossat och stiftet går att trycka in ca 3 mm och fjädrar ut vad jag tycker är normalt. Får pröva igen.
 
Hann aldrig testa termostaten igen, kom igång av sig självt nu på morgonen. Happy days.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.