Hittade ett expansionskärl på vinden som jag tog bort. Den hade ett imrör som gick ut på taket och två ingående rör som jag räknade med var:
1. Inkopplat på värmesystemet
2. Skvallerrör.

Expansionskärlet (se bild) räknade jag med var inkopplat till den gamla oljepannan som nu är ersatt av bergvärmepanna. Monterar bort dem och döm om min förvåning när det börjar luktar kraftigt av avlopp på vinden en dag senare.

Det större röret är 3,4 cm och det mindre ca 2,7 cm. De var båda isolerade.

Är det någon som har någon teori här? Kan det verkligen vara ett avluftningsrör från avloppet eller är det något annat? Vi har kommunalt anslutet avlopp.
 
  • Trädgård med lätt snötäcke, överblivna pumpor, tomma mjölkkannor och vissnade plantor. Höst eller vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsisolering, träreglar, avskuren isoleringsbit, två ihåliga rörstycken, mörkt, något oordnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Är du säker på att avloppsdoften kommer från dina kapade stålrör?
 
Ja det är en doft vi aldrig känt tidigare på vinden, tydlig avloppsstank (och inte död mus eller liknande). Finns inga andra källor till dålig lukt i utrymmet heller. Har nu tillslutit rören så får vi se om det blir bättre.

@Krilleman Jag antar från din fråga att det är väldigt låg sannolikhet att de här rören skulle ha något med avloppet att göra?
 
Krilleman
Dom där rören har inget med avloppet att göra.

Och precis som du redan gjort, plugga igen och kolla om lukten försvinner! (y)
 
Tack för hjälpen! Som jag trodde men otroligt märklig tajming på lukten. Får vända upp och ner på utrymmet och nosa fram vad det kan vara.
 
  • Gilla
Johan92
  • Laddar…
De där rören ska ju inte ha med avlopet att göra, men kan någon kreativ hobbymokare ha kopplat dem som avloppsluftning någon gång genom åren?
 
Du har inte en vakuumventil på vinden som råkat frysa i samma veva du var uppe och kapade de andra rören?
 
@Fotografen Ja det är ju ett alternativ helt klart. Förra ägarna gjorde en del fishy grejer. Luktar betydligt mindre nu när de är förslutna.

Vad får det för konsekvenser om det är en amatör-dragning till avluftning av avlopp? Då gissar jag att det är mindre bra om det är förslutet. Märks det med avloppslukt i huset då - någon som vet?

@Centano nej inte sett till någon sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.