Krilleman
Du har precis upplevt rörmokarens vardag!

Mycket tid för litet fix...

Och kunden frågar alltid vad det var som tog sån tid?! :x
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Sorry för lyfta gammal tråd men har inte hittat svaret nån annanstans. Ska det vara lin på gängan som går in från nippel till sådan gammal sektionsradiator? Har bytt till en ny koppling på den nedre då jag ville ha en avstängingsventil när jag ändå bytte rören.
 
J JohanLun skrev:
Sorry för lyfta gammal tråd men har inte hittat svaret nån annanstans. Ska det vara lin på gängan som går in från nippel till sådan gammal sektionsradiator? Har bytt till en ny koppling på den nedre då jag ville ha en avstängingsventil när jag ändå bytte rören.
En bild hade underlättat men det ska vara lin där nippeln gängas in i själva radiatorn. Men i den delen där konan och den löpande muttern ansluter mot returventilen ska det inte vara något lin.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
En bild hade underlättat men det ska vara lin där nippeln gängas in i själva radiatorn. Men i den delen där konan och den löpande muttern ansluter mot returventilen ska det inte vara något lin.
Japp, det är inte vid löpande muttern utan delen som löpande muttern sitter på där den gängas in i radiatorn. Samma även på slottsventilen där röret ansluter in i slottsventilen. Ska ta en bild och rita pilar. Återkommer.
 
Sådärja, dessa två ställen är det jag undrar över (kan ju vara att de ska behandlas olika)
4ebmu6sf4smbgafv3ij211j4ebmu6sf4smbgafv3ij211j

Den nedre är altså en ny ventil. Den övre är en gammal slottsventil men med nytt rör.
 
Krilleman
Det är bara en bild som syns av dina två uppladdade.

Ja din koppling i slottsvredet ska ha lin på gängan.
Ja din nippel med mutter ska ha lin på gängan.

Se rosa markeringar där lin+locher ska appliceras i ditt aktuella fall.

Närbild på en rördel med gängor markerade i rosa där lin ska appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörkoppling med rosa markering där lin och locher ska appliceras.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack, bra bild du skickade, det är svårt att veta, taggiga gängor och ingen tätande kona brukar behöva linas, men med (ev) konsik gänga och gamla prylar blir jag osäker. Detta är ju lite jobbigt att åtgärda också om man märker det läcker när man återfyllt och luftar. :) Nu blir det att lina helt enkelt, sen återfylla.
 
tomashermansson tomashermansson skrev:
Efter att tömt systemet, monterat bort elementer, monterat isär "rörbiten" och elementet. Så var det dags att täta och skuva tillbaka allt ihop och slutligen fylla och lufta systemet... och vips så var det tätt!

Tack för alla tips och råd! Bifogar några bilder på rörstumpen anno 20-talet.
Hej!
Jag har en liknande problem. Vad kan man göra om läckage är från kopplingen av rörstumpen? Reservdelar är sällsynt...
 
  • Hand håller en vitmålad vattenledning med mässingsrörkoppling mot blommig tapetbakgrund. Slitage och färgskrap synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Var läcker det?

Gul, röd eller grön markering?

Hand håller målad rörkonstruktion med markerade delar i gult, grönt och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Var läcker det?

Gul, röd eller grön markering?

[bild]
Röd är den. Tog isär och rengjorde den med en kopparborste tidigare. Droppar oavsett hur hårt jag drar åt den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.