Hej!

Har ett utrymme där varmvattenberedaren står som sitter utanpå huset.
Utrymmet har några cm isolering och stängs till med likadant som man kan se på sidorna på bilderna.

Botten är en betongplatta med hål i för få vatten rinna ut.

Till vänster sitter en frostvakt på 400W.
Har petat in två termometrar, en som mäter i höjd med och nära själva tappkranarna och en lite längre upp.

Temperaturen längre ner sjunker under nollan när det blir kallare (märktes rätt ordentligt sista dagarna när det blev -15 ute).

Förra ägaren hade nån mindre byggfläkt som stod ner. Tinade upp med nå liknande, men tycker inte det känns som en stabil lösning därav frostvakten.

Något tips på någon mer stabil lösning som faktiskt håller temperaturen? behöver man försöka isolera nerifrån eller vad tusan kan man göra för det inte ska gå på minusgrader när det blir väldigt kallt?

bild 1 visar med bara frostvakten sen bild 2 när jag till slut ställde in en byggfläkt om 2kW som körde kanske 1/3 för få upp temperaturen sista dygnet.

MVH
Micke
 
  • Varmvattenberedare installerad utomhus, rörmokarkopplingar, byggplatssmuts, röd stuga, snö, elektriska ledningar, temporär uppsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med projektor, frysbox, kylaggregat, rör, sladdar och några former av damm eller isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytta in vvb , dålig lösning.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har en liknande lösning med vatten in från borrade brunn, samt hydropress och VVB.

Hade helst haft allt inne i stugan men tar för stor plats då stugan bara är på 40ish kvm.

Håller själv på att kalibrera in hur mycket värme som behövs. Vi hade - 25c och då räckte inte värmen till. Har övervakning och temperaturen sjönk sakta men säkert.

Blir nog att isolera ytterligare men kommer sätta in byggfläkt som jag kan starta från distans om det behövs. Tror att fläktfunktionen kan vara bra då det skiljer rätt mycket i temperatur mellan golv och tak.
 
En märklig lösning. Det ser ju ut att vara köldbryggor överallt. Panel, platta och vid "dörren". Mer isolering kan inte skada om du ska ha kvar det där.
 
Tack ja, kanske får flyttas in vad d lider eller isoelras mer.

ska se över det helt klart
 
S Stegalos skrev:
Något tips på någon mer stabil lösning som faktiskt håller temperaturen?
Ett element med tillräckligt hög effekt med en termostat som går att ställa lågt.
 
  • Gilla
Stegalos
  • Laddar…
Hej

Har lite samma problem. Byggde om uterum tidigare i år och detta var första året så var osäker på hur pass väl det fungerade.
Tyvärr så gick det ner lite väl mycket när jag hade runt -18 grader två dagar i sträck.

Frostvakt sitter till höger längst ned, 200w.

Mätare 1 närmast dörren på motsatt sida om frostvakt var nere på -2 grader.
Mätare 2 längre in, något högre upp var nere på +0.5 grader.
Mätare 3 högst upp på motsatt sida om frostvakt låg stabilt på +6 grader.

Konsumtion på frostvakt var runt 2kWh/dygn (ungefär 120w per timme) vilket innebar att den enbart gick halv tiden. Den var inställd på nästan lägsta inställningen (lägsta är +5 och jag hade skruvat upp den till att slå av på runt +8).
Eftersom vakten inte gick hela tiden tror jag inte ett större element är lösningen.

Jag funderade på att sätta in frostvakt på motsatt sida. Men i denna tråd pratas det ju om fläkt så nu är jag inte lika säker på vad som blir bästa lösningen. En fläkt hade man ju kunnat koppla in till en temperaturmätare med brytare som slår till på 0 grader och så tänker jag att man lägger givaren längst ned på golvet.

Utrymme med installationer, tre märkta "Mätare", kablar, rör, isoleringsskum, träpanelvägg, osammanhängande ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.