Hej,

Jag har idag en billig bordssåg (Scheppach), min första. Den har väl funkat, men en av de viktigaste egenskaperna jag insett är ett parallellanslag som är stabilt och rakt. Min nuvarande såg har endast fastsättning i framkant, vilket tillåter att den flexar i bakkant. Dessutom är benen fasta, vilket gör att den konstant tar upp mkt plats i verktygsrummet.

Jag har tittat runt lite och har följande krav/önskemål:

1') Parallellanslag som är stabilt och parallellt i båda ändarna
2) Ihopfällbart, möjlighet att stuva undan det smidigt när man inte använder det.
3) Bordsförlängning i bakkant - för att ge stöd för materialet, så att det inte vill tippa av bordet vid sågning.

Jag har tittat på ett antal bordssågar:

* Dewalt DWE7492
* Bosch GTS 10 XC
* HiKOKI C10RJ
* Skil 1340AA
* Metabo TS 254 M

DeWalt och Skil saknar 3) ovan, men Skil har ett bra pris och DeWalt ligger top #1 hos prisjakt.
Boschs och Metalbos parallellanslag verkar inte vara helt parallellt (?)
DeWalt, Metabo och Bosch saknar medföljande ben (köp av separat sågstativ krävs)
Hikokis bordsförlängning är kort, endast 15 cm.

Så, vilken såg borde jag välja?

Tack för tips!

/Martin
 
Åtgärden
Äger själv en Skil som jag är nöjd med. Väldigt lik DeWalts modell fast snäppet under i byggkvalitet.
Innan jag skaffade min nuvarande såg var jag i varuhusen och kände lite på både Metabo och Bosch:s varianter, men var knappast imponerad av någon av dem. Metabons anhåll håller sig rakt men jag upplevde att det skiftade någon tiondels mm vid låsning. Spåren i bordet är dessutom smalare än standard.
Boschens lilla justerbord var i min mening lite för rappligt för att vara riktigt användbart. Inte vad man förväntar sig av en såg med det priset.
Hikoki kan jag inte uttala mig om.
Fördelen med Skil kontra DeWalt är såklart priset, de ihopfällbara benen samt att klingan kommer upp högre (90 vs 77mm).
DeWalt känns som sagt lite vassare kvalitetsmässigt och har ett mycket bättre reservdelsutbud.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
K
Har dewalten och är nöjd. Lånade/hyrde Bosch innan och den skulle jag aldrig köpa, rappligare maskin får man leta efter
 
Har en GTS10XC sedan många år, det är inga bekymmer att ställa in anslaget parallellt, mäter dock inte tiondelar...
Bordsförlängningen funkar bra.

Har inte upplevt något rappel men har kanske haft tur. :geek:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hikoki och Metabo borde / kan vara nära besläktade maskiner?
samma bolag numera.
Skil maskinen har fått lovord för att vara en bra maskin till typ halva priset av Dewalten.
bla i nån tråd här på Byggahus.
 
Har Skil1340 och kan verkligen rekommendera den. Haft en DW745 och byggkvaliten är absolut sämre på skil, mer plastig. Men skil är överlag en bättre såg tycker jag (marginellt större klinga, inbyggda ben, elektrisk brom). Kollade tidigare på 7492 men den har inget som jag saknar på skil.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.