M Madame Mare skrev:
40 timmar och de är inte klara än…
Filma dom och lägg upp på Youtube som slow tv ;) Ni får nog ta ett rejält snack i morgon och hålla på pengarna tills det är klart. Priset ska vara skäligt.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Jag och hantverkarna har nu haft en bra och konstruktiv dialog. Vi har kommit överens om en lösning.

Från och med nu gör jag allt man får göra själv…
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
För mig så skulle det ta ca 15 minuter per fönster
 
En liten uppdatering. En annan snickare (en granne, dvs ingen som vill ta över jobbet utan bara kollat status) har varit på plats och konstaterat att det mesta de gjort måste åtgärdas eller rivas ut. De har dessutom använt fel sorts skruvar (maskinskruv istället för träskruv) när de satt fast smygarna i fönsterkarmen. Jag avslutade samarbetet i måndags och vi kom överens om att jag betalar för det som var ok gjort (ca 16 timmar var min beräkning) + material. Nu har de skickat faktura för 24 timmar samt 7000:- i materialkostnader (planhyvlat virke till 5 fönster + lim etc). Bör jag bestrida denna faktura?
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Du ska betala vad som är skäligt. Inte mer. Resor, material och övrigt får du tyvärr räkna med. Lämna ett motförslag och bestrid fakturan är mitt råd.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
M Madame Mare skrev:
En liten uppdatering. En annan snickare (en granne, dvs ingen som vill ta över jobbet utan bara kollat status) har varit på plats och konstaterat att det mesta de gjort måste åtgärdas eller rivas ut. De har dessutom använt fel sorts skruvar (maskinskruv istället för träskruv) när de satt fast smygarna i fönsterkarmen. Jag avslutade samarbetet i måndags och vi kom överens om att jag betalar för det som var ok gjort (ca 16 timmar var min beräkning) + material. Nu har de skickat faktura för 24 timmar samt 7000:- i materialkostnader (planhyvlat virke till 5 fönster + lim etc). Bör jag bestrida denna faktura?
Ja bestrid.
Kom ni överens om 16tim eller vad bestämdes?
Är materialet specat? Annars be om att få en spec/följesedel på materialet. Där ser du ju kostnad på träet per lpm, sen är det bara mäta och räkna på hur mycket som sitter uppe.
 
  • Gilla
Lars.ge
  • Laddar…
Jag bestred och de skickade en ny faktura med spec. på material och för 16 timmars jobb. Som vi betalat.

Kan tillägga att jag med hjälp av en pensionerad snickargranne rev ut det som inte gick att använda, åtgärdade det som gick och gjorde klart det som var ogjort. 5 timmar tog det. Och då sågade och handhyvlade han en hel del pga sneda väggar etc. Under det arbetet framgick det ganska tydligt att hantverkarna inte vetat vad de gjorde. Bl.a. hade de limmat fast träet i fönsterkarmen vilket gjorde att de bitar som vi var tvungna att ta ned tog med sig bitar av karmen. Fodren är kvar att sätta men först lite julefrid. :)
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
God jul! Bra att du stod på dig.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.