G gnilrub skrev:
Om man med 100 procent säkerhet visste att dagens elpriser skulle hålla i sig i typ 40 år skulle man ju skaffa mycket större batteri, flera hundra kwh.
Men det vet man ju inte så det är ju dumt.
Viste man att elpriserna vore lika med eller högre än dagens kan ett batteri aldrig löna sig, det bygger ju helt på att man kan ladda vid lågt pris/god tillgång och det har vi inte nu.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G gnilrub skrev:
Om man med 100 procent säkerhet visste att dagens elpriser skulle hålla i sig i typ 40 år skulle man ju skaffa mycket större batteri, flera hundra kwh.
Men det vet man ju inte så det är ju dumt.
Det spelar ingen roll om priserna är låga eller höga - priserna måste svänga väldigt mycket på kort tid för att det ska bli lönsamt.

Man måste ladda batterierna när elen är billig och sedan sälja elen när elen är dyr. Jag har svårt att se hur man kan räkna hem det och att det är lätt och leva på det?

/Krille
 
A Anaii skrev:
Osäker på om det är skatt (moms) på skatt när det gäller energiskatten. Men annars är det 25% moms på hela rasket du köper.

Sen får du såklart inte glömma att räkna på batteriets kostnad och att det har en livslängd i laddcykler. Siffror jag sett som verkar rimliga men inte har något sätt att bekräfta är att om man använder 80% av batterikapaciteten (Depth of Discharge) och ca 200 laddcykler per år så ska batteriet hålla för ca 6000 cykler. Belastar man det hårdare, speciellt större DoD så minskar livslängden kraftigt.
Har du lyckats hitta något datablad som lovar 6000 cykler? Nu har jag inte letat på drygt ett år. Jag har sett sådana datablad från två tillverkare men de var bara tillgängliga för stora kunder som skrivit under "non disclosure" avtal.

Jag har även sett sådana batterier i storleken 5-10 kWh som har havererat efter storleksordningen 100 cykler. Får man garanti så måste detaljerade kriterier finnas för att fasställa att batteriet är godkänt eller inte. Antalet cykler brukar gå att läsa ut från batteriets inbyggda BMS, Battery Management System. Att testa ett batteri med avseende på kapacitet är inte jättesvårt men de flesta har inte tillgång till den utrustning som krävs. BMS kan ofta logga DoD, max laddström, spänning per cell, statistik över hur det har laddats och många andra parametrar. Det finns gränser för hur hög laddströmmen får vara, kan vara max 10% eller 20% (A som andel av kapaciteten i Ah). Garantin kanske upphör om man laddar hårdare.

Mätmetod och övriga kriterier behöver finnas specificerade om det ska gå att kräva utbyte på garantin. Långa garantitider brukar stora kunder kunna få men inte konsumenter i Sverige med det usla konsumentskydd som vi har här. Ska man ladda med 10% under 10 timmar så blir det svårt att hitta billig el på natten. Just nu är skillnaden i pris på el över dygnet nästan utraderad så den idén har nog redan blivit ointressant bara av det skälet.
 
För ett knappt år sedan räknade jag på att lagra energi över dygnet genom att värma vatten i ackumulatortankar. I tre tankar med 500 liter vardera tänkte jag ladda 90 kWh med 15 kW elpatroner under 6 timmar. Temperaturskillnaden behöver då vara drygt 50 grader. Tankarna kostade knappt 40 kSEK så det hela skulle ha landat på 45-50 kSEK med elpatroner och styrning. Som elpriset ser ut nu så är den idén ointressant. Priserna på batterier kommer att ligga i fel storleksordning under mycket lång tid innan de kan ersätta ackumulatortankar.
 
A Anaii skrev:
Osäker på om det är skatt (moms) på skatt när det gäller energiskatten. Men annars är det 25% moms på hela rasket du köper.

Sen får du såklart inte glömma att räkna på batteriets kostnad och att det har en livslängd i laddcykler. Siffror jag sett som verkar rimliga men inte har något sätt att bekräfta är att om man använder 80% av batterikapaciteten (Depth of Discharge) och ca 200 laddcykler per år så ska batteriet hålla för ca 6000 cykler. Belastar man det hårdare, speciellt större DoD så minskar livslängden kraftigt.
Man kan köpa billiga litiumbatterier med inbyggd BMS för ca 350€/kWh. Just dessa tillverkare brukar
"lova" 6000cykler fast celltillverkarnas specsheet och laboratorietester säger 1200 cykler för cellerna (vid 100%).
Hade man fått ut 6000 cykler vid 80% så hade batterikostnaden endast blivit ca 7,2cent eller 75öre per kWh man kört genom batteriet.

Då hade halva världen gått offgrid för länge sen. Ta och glöm några 6000 cykler vid 80%. Om du sköter ditt batteri perfekt (betyder att du har 20 års erfarenhet av energilagring och förnybar energi) kan du kanske klara 2000 cykler vid 80%. Det gäller för LiFePo vilket är vad batteritillverkarna säljer.

Det finns en sorts litiumbatterier som klarar 6000cykler, dessa kallas LTO, (litium titanium oxid) men dom kostar (cellerna) 3-4 gånger mer än LiFePo och finns vad jag vet inte som konsumentbatterier. Du kan köpa cellerna och bygga själv.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Har du lyckats hitta något datablad som lovar 6000 cykler?
Nej, det är kinesiskt säljtrams endast. Läs mitt inlägg ovan.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det finns även seriösa kinesiska företag som lovar 6000 cykler under givna förutsättningar, dock inte till konsumenter.
 
K Krille4 skrev:
Det spelar ingen roll om priserna är låga eller höga - priserna måste svänga väldigt mycket på kort tid för att det ska bli lönsamt.

Man måste ladda batterierna när elen är billig och sedan sälja elen när elen är dyr. Jag har svårt att se hur man kan räkna hem det och att det är lätt och leva på det?

/Krille
Ja självklart. Det var det jag menade när jag skrev "dagens elpriser"
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.