Hej!

Undersökte mitt hus takisolering och upptäckte att taket i stora delar bara är isolerat med 10cm kutterspån.
Huset är alltså ett 1,5plans tegelhus.

Sågade upp en lucka i snedtaket i kattvinden, där är inifrån först klätt med råspont, sen nåt som ser ut som en vanlig underlagspapp, på det ligger 10cm kutterspån/sågspån, sen efter det ligger luftspalt på 45mm.

Jag funderar på hur man bäst fixar till lite bättre isolervärden. Jag har inte möjlighet att sänka taket så mycket eftersom då kommer jag inte kunna öppna ena sovrumsdörren, vilket ju kan vara lite dumt.

Hoppas ni har lite goda ideer!:)

Mvh
 
P Piskfinne skrev:
Hej!

Undersökte mitt hus takisolering och upptäckte att taket i stora delar bara är isolerat med 10cm kutterspån.
Huset är alltså ett 1,5plans tegelhus.

Sågade upp en lucka i snedtaket i kattvinden, där är inifrån först klätt med råspont, sen nåt som ser ut som en vanlig underlagspapp, på det ligger 10cm kutterspån/sågspån, sen efter det ligger luftspalt på 45mm.

Jag funderar på hur man bäst fixar till lite bättre isolervärden. Jag har inte möjlighet att sänka taket så mycket eftersom då kommer jag inte kunna öppna ena sovrumsdörren, vilket ju kan vara lite dumt.

Hoppas ni har lite goda ideer!:)

Mvh
Bilder underlättar…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder underlättar…
Träkonstruktion, isoleringsmaterial, avfallsspån, delvis synlig person, byggarbetsplats eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i trä, omgivet av spån och sågspån, reflektion av spindeltråd, dunkelt ljus, skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bild nr2 ser man råspont, Papp, spån och masonit (luftspalt)

Bild 1 visar egentligen kanske inte så mycket mer än att spånet med åren har sjunkit ihop, så där blir det ju ny Isolering ut mot yttervägg.
 
Mot yttertaket går det inte att göra något smart om du inte vill sänka taket :( Ska utrymmet direkt vid taket inredas eller är det en innervägg innan boytan från kattvinden ?
 
Ett alternativ är att riva ner råsponten och isolera med modern isolering, typ glasull.
Då kanske du har plats att få dit 95+45 på tvären eller kanske 70 på tvären och så bara ett tunnare innertak typ huntonit.

10cm kutter borde motsvara ca 45-60mm glasull.

Sen ett hett tips är att du tar upp golvet längs väggarna och lägger glasull och pressar ihop den lite med golvet när du bygger igen.

För har inte kuttersppnet sjunkit så kommer det göra de med kalldrag som följd
 
  • Gilla
Piskfinne
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mot yttertaket går det inte att göra något smart om du inte vill sänka taket :( Ska utrymmet direkt vid taket inredas eller är det en innervägg innan boytan från kattvinden ?
Bilderna är ifrån kattvind innan boyta. Men det verkar vara samma tjocklek inne i boyta också, ser inga nivåskillnader.

Inne på kattvinden skulle man kunna isolera utanpå, med kanske 150mm och ändå ha lite förrådsutrymme kvar.

Däremot inne i bodelen, där tänker jag nästan att jag måste riva ner taket, bort med all spån, I med riktig Isolering typ sten/glasull och sen sänka taket med 45mm och skruva ny Gips på det. Det drar isf med sig att såga av dörren så den blir lägre. Dörren går inte flytta eftersom murstocken finns alldeles intill.
 
P Piskfinne skrev:
Bilderna är ifrån kattvind innan boyta. Men det verkar vara samma tjocklek inne i boyta också, ser inga nivåskillnader.

Inne på kattvinden skulle man kunna isolera utanpå, med kanske 150mm och ändå ha lite förrådsutrymme kvar.

Däremot inne i bodelen, där tänker jag nästan att jag måste riva ner taket, bort med all spån, I med riktig Isolering typ sten/glasull och sen sänka taket med 45mm och skruva ny Gips på det. Det drar isf med sig att såga av dörren så den blir lägre. Dörren går inte flytta eftersom murstocken finns alldeles intill.
Ok, det låter bra. Vad är det för typ av rum? Ev bör du sätta plast i taket om du river ner allt.
 
  • Gilla
Piskfinne
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ett alternativ är att riva ner råsponten och isolera med modern isolering, typ glasull.
Då kanske du har plats att få dit 95+45 på tvären eller kanske 70 på tvären och så bara ett tunnare innertak typ huntonit.

10cm kutter borde motsvara ca 45-60mm glasull.

Sen ett hett tips är att du tar upp golvet längs väggarna och lägger glasull och pressar ihop den lite med golvet när du bygger igen.

För har inte kuttersppnet sjunkit så kommer det göra de med kalldrag som följd
Ja, det är lite det jag är inne på, men kanske att man i kattvind kan ha isolering utanpå, men att man släpper ner den i bjälklag för att inte få kalldrag där.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, det låter bra. Vad är det för typ av rum? Ev bör du sätta plast i taket om du river ner allt.
Det är ett sovrum vid vardera gavel med en hall i mitten. Ja har också tänkt på det där med plast, men kan det bli för tätt? Vore ångbroms ett alternativ?
 
P Piskfinne skrev:
Det är ett sovrum vid vardera gavel med en hall i mitten. Ja har också tänkt på det där med plast, men kan det bli för tätt? Vore ångbroms ett alternativ?
Om du lägger i Sten/glasull skulle jag ta plast iaf.
 
Absolut, i vårat gamla hus så isolerade jag kattvindarna med lite styvare glasull som jag skruvade upp med skruv och plastbrickor. Funkade bra

Hade samma problem i golvet så jag började riva och fylla upp med kutterspån men det var ett jäkla jobb.
Så jag borrade håll med ca 10cm avstånd och skummade med fogskum. Gjorde susen.
 
  • Gilla
Piskfinne
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du lägger i Sten/glasull skulle jag ta plast iaf.
Ja, nåt måste man nog ha iaf så man inte får problem med fukt ovanför.
Hur avslutar man plasten ner mot vägg isf?
 
Dra ner den så långt det går mot golvet. Viktigaste är att det är tätt i tak
 
L Lutte skrev:
Absolut, i vårat gamla hus så isolerade jag kattvindarna med lite styvare glasull som jag skruvade upp med skruv och plastbrickor. Funkade bra

Hade samma problem i golvet så jag började riva och fylla upp med kutterspån men det var ett jäkla jobb.
Så jag borrade håll med ca 10cm avstånd och skummade med fogskum. Gjorde susen.
Du behövde aldrig isolera mer i själva bodelen då? I kattvind behöver man inte tänka på plast eller liknande då?

Smart med fogskum, använde du helt vanligt fogskum från tex byggmax?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dra ner den så långt det går mot golvet. Viktigaste är att det är tätt i tak
Ja, fast taket slutar i brösthöjd ungefär, sen vägg resten, kan fixa bild lite senare isf. Men det räcker kanske att klämma plasten bakom nån taklist kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.