Hade ett företag som installera en luft vatten värmepump istället för min gamla elpanna i januari -22. Han gjorde någon slags energikalkyl och gav mig offert på en Mitsubishi split. Jag tyckte de lät bra och körde på detta.

Har lagt märke till att elpatronen går ofta och nu när det är -10 går utedelen konstant. Jag kolla upp denna pump. Enligt polarpumpen.se ska denna pump va till 80-100kvm.
Jag bor i 1.5 plans parhus på 115kvm.

Är detta normalt?
 
Att utedelen går konstant vid -10 °C är normalt. Beror på hur man dimensionerar. Luftvattenvärmepumpar tappar i effekt och verkningsgrad när utetemperaturen sjunker så visst el-tillskott behövs när det är rejält kallt ute.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Josth skrev:
Att utedelen går konstant vid -10 °C är normalt. Beror på hur man dimensionerar. Luftvattenvärmepumpar tappar i effekt och verkningsgrad när utetemperaturen sjunker så visst el-tillskott behövs när det är rejält kallt ute.
Okej men då är storleken inget beskymmer?
 
Om du skriver vilken vilken storlek och isoleringsstandard du har på huset ?
 
I InsidersUnited skrev:
Om du skriver vilken vilken storlek och isoleringsstandard du har på huset ?
Huset är 115kvm 1.5 plan parhus. Kan tillägga jag har FTX ventilation med dock gammalt som gatan. Energideklaration är D om det är va du mena? Väggarna är trä och tegel på utsidan så förmodligen någon board
 
Och storlek på pumpen? Det är helt normalt att den behöver stöd från elpatronen vid -10c. Du kan ställa in så att den går in senare om du kan leva med att innetemp går ner vid kallt väder.
 
Bra pump men 6,8 kw vid +7c utetemp blir nog bara hälften som Josth skriver vid -10c.. Om du inte bor i ett köldhål så får du glädja dig med att den nog ända täcker kanske 80-90% av ditt årliga energibehov.
 
I InsidersUnited skrev:
Bra pump men 6,8 kw vid +7c utetemp blir nog bara hälften som Josth skriver vid -10c.. Om du inte bor i ett köldhål så får du glädja dig med att den nog ända täcker kanske 80-90% av ditt årliga energibehov.
Bor i en håla som det kan sjunka någon grad. Bor dock i Skåne. Så det brukar inte bli så kallt här nere. Dessutom inte så långvarigt.
 
Då kommer den funka fint. Antal dagar med minusgrader är få i den delen av landet (y)(y)
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.