Ett ftx har man i huvudsak för bra ventilation, inte för att spara el.
Men kolla att du inte har tilläggsvärme på ditt aggregat som drar en del energi. Jag hade ett likadant som värmde tilluften när det var under 5 plus ute.
 
Alltså Rexovent.
 
O olotor skrev:
Ett ftx har man i huvudsak för bra ventilation, inte för att spara el.
Men kolla att du inte har tilläggsvärme på ditt aggregat som drar en del energi. Jag hade ett likadant som värmde tilluften när det var under 5 plus ute.
tanken var att ett sånt äldre aggregat drar en hel del i jämförelse mot ett nytt? Hur går jag till väga för att kolla om det har tilläggsvärme?

mvh
 
Attitudeswe
Öppna o kolla om det har en värmespiral. Passa på att dammsuga inuti.

Sannorlikt har den värmare. Märks på komforten om man får 10 gradig tilluft när det är -10 annars (gammal ftx 60% effektiv)

Vi bytte vår 30 gamla plattväxlande ftx mot en ny roterande och byggde ut från 160 till 210kvm. Samma förbrukning nu som innan på totalen.

Klarar oss på en LLVP ner till -7 helt utan något eltillskott (slagit av värmaren i systemair)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Öppna o kolla om det har en värmespiral. Passa på att dammsuga inuti.

Sannorlikt har den värmare. Märks på komforten om man får 10 gradig tilluft när det är -10 annars (gammal ftx 60% effektiv)

Vi bytte vår 30 gamla plattväxlande ftx mot en ny roterande och byggde ut från 160 till 210kvm. Samma förbrukning nu som innan på totalen.

Klarar oss på en LLVP ner till -7 helt utan något eltillskott (slagit av värmaren i systemair)
Nu har jag kollat och den har eftervärmare, bör man slå av den? Kan man tjäna något på att byta hela aggregatet?
 
A Andersk123 skrev:
Nu har jag kollat och den har eftervärmare, bör man slå av den? Kan man tjäna något på att byta hela aggregatet?
Slå av och se vad som händer med temperaturerna . Kan gå att köra utan när det är minus ute. Ja, ett nytt aggregat är mer effektivt och behöver ingen värmare om rören är välisolerade
 
Har ett Rexovent från 79 här hemma, 1800W elementet ligger på typ konstant nu vid 0-an och under. Kollat lite historiskt några år tillbaks och det har dragit runt 2500-2800kWh per år. Hade hemma en ventilations-kille i veckan som visade lite energi-data på nyare aggregat (Flexit Nordic S4) och det ligger på runt 900kWh per år så vi skulle spara en hel del, och i dessa pristider blir återbetalningen hyfsat snabb vilket det inte brukar vara på ett sådant byte.
 
Om du stänger av värmaren när det är kallt får du kondensvatten i aggregatet.
Jag bytte till en Heru och installerade själv.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
K kuse skrev:
Har ett Rexovent från 79 här hemma, 1800W elementet ligger på typ konstant nu vid 0-an och under. Kollat lite historiskt några år tillbaks och det har dragit runt 2500-2800kWh per år. Hade hemma en ventilations-kille i veckan som visade lite energi-data på nyare aggregat (Flexit Nordic S4) och det ligger på runt 900kWh per år så vi skulle spara en hel del, och i dessa pristider blir återbetalningen hyfsat snabb vilket det inte brukar vara på ett sådant byte.
Lite så jag tänker, att det betalar sig snabbare i dessa tider.. men man vet ju heller inte hur länge det håller i sig.
 
O olotor skrev:
Om du stänger av värmaren när det är kallt får du kondensvatten i aggregatet.
Jag bytte till en Heru och installerade själv.
Märker du någon skillnad på förbrukningen? Är det stor skillnad på komfort eller ingen alls?
 
Attitudeswe
O olotor skrev:
Om du stänger av värmaren när det är kallt får du kondensvatten i aggregatet.
Jag bytte till en Heru och installerade själv.
Min roterande skapar inget kondensvatten trots -8 ute. Värmare av och 7 vuxna samt 5 barn i 3 dygn i huset.
 
Attitudeswe
A Andersk123 skrev:
Märker du någon skillnad på förbrukningen? Är det stor skillnad på komfort eller ingen alls?
En roterande behåller lite mer luftfuktighet. Värmeåtervinningen är upp mot 85% och fläktarna strömsnålare. Ofta är dom nya lite mer skrymmande. Bättre filterprestanda (men dyrare filter) 25000la jag på vårat vsr300 som jag installerade själv och fick inteimmat för 2000kr med protokoll till kommunen (då jag bytte i sammband med tillbygnad)
 
Nuvarande aggregat Heru EC100 drar cirka 20 till 25 kWh per månad nu på vintern.
 
O olotor skrev:
Nuvarande aggregat Heru EC100 drar cirka 20 till 25 kWh per månad nu på vintern.
Haha det kommer inte jag under per dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.