Hej,
jag har luftvärmepump(Electrolux Flow H3) hemma som används mest på kvällar/nätterna som komplettering till frånluftvärmepump (Nibe FIGHTER 310P)
Hu kan jag veta hur mycket drar luftvärmepump el i värmt läge per timme? Via appen Electrolux Home Comfort som jag använder, syns inte hur mycket drar el. Tex om jag använder 8 timmar per natt luftvärmepumpen hur mycket dra el?
p.s
I manualen står så här: https://www.electroluxhome.se/.../luftvarm.../epn18c38hwi-1/
Värmekapacitet 6,9 kW. Kylkapacitet 6,8 kW. 10°C funktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Hej! Jag tycker du ska ha den påslagen dygnet runt om det är kallare än +5 °C ute så kommer 310P att använda el-patronen mindre. Svårt att säga exakt hur mycket din luftvärmepump drar utan elmätare men man kan gissa på 1500-1800 W nu när det är kallt(?)
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Jag tycker du ska ha den påslagen dygnet runt om det är kallare än +5 °C ute så kommer 310P att använda el-patronen mindre. Svårt att säga exakt hur mycket din luftvärmepump drar utan elmätare men man kan gissa på 1500-1800 W nu när det är kallt(?)
Hur min FLVP 310P vet att luftvärmepump påslagen eller kamin ge extra värme i huset för att 310p använda elpatroner minder ?
Har ingen givare inomhus.
Du skrev 1500-1800 W nu när det är kallt, du menar 1500 w Per timme eller?
 
Redigerat:
Har du inte termostater på radiatorerna? Då känner de om det är extra varmt av kaminen när man eldar och då minskar värmebelastningen på 310P. Kör LLVP och ställ ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når. 310P får värma resten av rummen och varmvattnet.

Watt är effekt per tidsenhet. Om värmepumpen drar 1500 W så är det 1,5 kW och på en timme förbrukas alltså 1,5 kWh.
 
J Josth skrev:
Har du inte termostater på radiatorerna? Då känner de om det är extra varmt av kaminen när man eldar och då minskar värmebelastningen på 310P. Kör LLVP och ställ ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når. 310P får värma resten av rummen och varmvattnet.

Watt är effekt per tidsenhet. Om värmepumpen drar 1500 W så är det 1,5 kW och på en timme förbrukas alltså 1,5 kWh.
Vi har bara golvvärme i båda våningar och inga element.
Jag tror att även om sänker rumstermostater i alla rum. FLVP nibe förbruka lika mycket el men om man sänker kurvan i FLVP några grader då spara man lite el och komplettera den med använding av kamin eller LLVP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.