Jag och min sambo försöker leta tomt men det verkar vara mycket svårt att hitta någon där vi vill bo och som fyller våra krav och max-pris.
Så vi kom att tänka på: Vi äger en stor del av en ö i Göteborgs skärgård, där vi idag har sommarstuga, tomten är otroligt fin med underbar utsikt. Tanken som slog oss var att vi kanske kan bygga ett permanent boende här??

Så här ser dagsläget ut:
El är draget
Det finns kommunalt vatten, men går ovan mark och stängs på vintrarna.
Endast utedass
Där det är bäst att bygga är på höjden vilket gör att man måste gå ca 200m i bergig uppförsbacke för att komma till tomten.
Ön ligger endast ca 30m från ställe (fastland/ö) med bra förbindelser.
Det finns inga vägar eller dylikt på ön, mycket bergig.

Har inte kollat bygglov osv än. Men vill gärna höra era synpunkter, kanske någon mer som byggt permanent boende på en ö???? Eller är det bara och glömma denna idén, med tanke på avlopp, vatten, få dit byggmaterial, jobbigt med båt på vintern (i och för sig bara 30m)
 
Det är ju ett kanonläge att bo på, men..... Att bo permanent på en ö och behöva åka båt är inte helt enkelt. Jag har en kompis som försökte det några år men tröttnade pga massa praktiskt strul som man normalt inte tänker på. Det blev massor med båtresor för småsaker och mycket hämtande och lämnande.

Hans boende var dock mer än 30 meter från fastlandet. Har ni inte mer än så så skulle jag direkt bygga en mindre bro. Det skulle underlätta både byggande och framtida boende oerhört.

Men som dom säger. Det viktigaste när man bygger är tre saker, läget, läget och läget.

Lycka till
 
Att få lov att bygga en bro kräver godkännande av miljödomstol och är svårt att få.
 
Dadde

Att bygga på en ö är speciellt om det inte finns någon fast förbindelse över. Fast samtidigt är det ju det som är charmen med att bo på en ö. Själv ska vi bygga nytt hus med samma förutsättningar. Jag hade också funderingar i början om hur man praktiskt går till väga. Jag började med att fråga andra på ön som också byggt och efterhand upptäcker man att det faktiskt går, bara man tänker på att ordna transporterna på bästa sätt. I vårt fall går det bilfärja till ö.

Lycka till!
Erwe
 
Låt dig inte luras av att vattenhindret på 30 meter är det största problemet. Jag håller på att renovera en sommarstuga på en ö och transporter är hyfsat lätt att få tag på bara man kollar runt lite. Däremot är det nog de sista 200 metrarna i bergig uppförsbacke som ställer till det. Går det inte att köra med exempelvis en ATV så måste allt bäras. Gipsskivor, virke, vitvaror, you name it. Det är en hel del som ska till tomten.

Jag och min sambo har kört 30 gipsplattor (13x900x2500), 250 kg flytspackel, 600 klinkerplattor, en hel massa meter virke, fogmassa, fix, golvspån, isolering och snart 1200 kakelplattor till vår stuga. Allt i en plasteka på fyra meter med en aktersnurra om sex hästkrafter. Det värsta var dock att ta det från bryggan till tomten. Ca 300 meter med stigning de första 75 metrarna. Skottkärra för det som fick plats och sedan bära gipsskivorna. Och detta endast för att fixa till ett badrum i vår sommarstuga. :)
 
Jag har släppat grejor till en ö under flera år. Största problemet är väder, man vet aldrig när det kommer att blåsa, och måste anpassa sig efter det.
Men jag ser inga problem i att bygga på ön, som dessutom ligger så bra!.
Det finns pråm som man kan hyra. Det är alltså en brygga som man puttar på med egen båt, men enklast är att hyra "med förare". Då kan du nästan transportera hela huset på en gång.
Kolla/ fråga runt på ön, det finns säkert en sån gubbe med pråm i närheten.
Och lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.