:confused:Hur lång tid tog det för er att få ert hus byggt totalentreprenad?

Hur mycket kostade det?

Kan ni rekommendera något företag?
 
Byggstartmöte 11 augusti då markarbetena startade, huset kom 4 september och vi fick nycklarna i handen den 15 december, huspriset var cirka 1,7 miljoner och vi anlitade LB-hus Karlskrona
 
Så här ser vår tidplan ut. Jag tycker att det är lite luft i den, men det är väl entreprenörens säkerhet förmodligen?
 
Jag tror att följande tidsplan är realistisk efter det att man bestämt sig för vilket hus som skall byggas:

8-12 veckor för att få bygglov.
10 - 15 veckor i fabrik (prefab)
14 -22 veckor på plats

Lägg därtill 1-2 veckor vid julhelger och 3-4 vid sommaren.

Så vet ni exakt vilket hus ni vill ha och söker bygglov i dag skulle jag tippa på att huset kan vara klart för inflyttning i april-juni nästa år.
 
Beror mycket på hur tomten ser ut och vilken komun, vårt bygglov tog 4,5 månader.

1v Juni -06 avtal påskrivet
1v Juli -06 bygglovsansökan
nov/dec -06, bygglov klart
dec -06 TOLO
jan -07 markarbete klart för gund
april -07 grunden klar
maj -07 stomresning
september -07 övertagande besiktning
okt/nov -07 tillträde

Så ~17månader från avtal till inflyttning.
 
Vi byggde i ett nytt område avsett för nybyggnation. Bygglovet tog bara 1 månad. Efter avropet behöves ca 16 veckor till leverans av byggsats. Därefter har vi 16-18 veckors färdigställandetid.
Vi började dock förhandla med byggbolag i januari och huset avropades först i Augusti. Drygt 15 månader allt som allt!
 
Lång bök innan
10 jan kom huset
30 april slutbesiktning
1 maj flyttade vi in

LB Hus, moddad Svalan
 
Tack för alla svar!

Jag undrar om ni som svarat kan berätta hur mycket det kostat?
 
Hej Sinoni,

Vi anlitade Bollebygdshus, vi hade bygglov klart men det skulle ändå ta runt ett halvår. Beror också på att vi hade mycket arbete av lösvirkeskaraktär. Hur som helst klarade de inte av att hålla tidtabellen, entreprenörerna satt och väntade på varandra och till slut rasade tidtabellen, helt eller delvis orsakat av en bristfällig projektledning. Huset var över ett år försenat när vi flyttade in.

I kalkylen var det avsatt 50 000 :- för projektledning, resten var väl inbakat...
Fråga den presumtive projektledaren hur många hus han har i luften samtidigt, sen är det väl bara att räkna baklänges.


Lycka till
/MF
 
Hallå! Vi bestämde oss för vårt Enen från hjältevadshus, och beställde i februari -06, flyttade in 14 juli -06. Inflyttningsdatumet var från början 5 juni, så det blev ngt försenat. Vi betalade 1.3 milj. för huset, ca. 30.000 kr i tillval också.
 
Vi köpte tomt i maj 2011
Skrev kontrakt Götenehus Juni 2011
Skickade in bygglov i Juli
Avslag och nytt bygglov Aug
Beviljat bygglov Nov
Mark o spräng feb-mars 2012
Stomresning April 2012
Planerad inflytt oktober 2012
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.