Vi har hittat ett superfint hus vi vill bygga io en katalog från ett husföretag.
Min fråga är om det är olagligt att använda den som bas fast förlänga nån vägg här å där ..flytta lite fönster, å så. men. bygga helt själva i lösvirke, men doch med ändringar...
Blir detta nån slags stöld, fast vi ändfrat.
 
Inga problem, för vem skulle märka något, om ni gör förändringar av ursprungsritningen. Leta upp ett färdigbyggt hus, och hämta allt material om huset, hos kommunens byggavdelning.
 
Snailman
Här är ett exempel på hur lika några olika husfirmor kan 'råka' göra ett hus:

http://www.anebyhus.se/pict_zoom.asp?pict=a139a_plan_stor.jpg
http://www.eksjohus.se/view_image.asp?imageid=101&lng=se&id=71
http://www.vargardahus.se/hustyper/1planshus/aspen/bild/vanst1.jpg

(Hoppas nu inte alla firmorna ägs av samma bolag)

angånde förslaget om att be om ritningar på kommunen, bli inte förvånade om det första tjänstemannen på kommunen frågar är om ni tänker 'knycka' huset...:D (har bara varit med om det 2 ggr av 2 möjliga hittils)

nåja det är ju ett mindre bekymmer, då det inte är något som angår dem, i ena fallet, var det inte ens den husfirma som har huset i sin katalog som stod på ritningarna...:p
 
Tackar för det ....De ska vi nog göra, får man alla ritningar då eller... Jaja vi ska ut på jakt iallafall.
 
Snailman
Man kan få (eller betala en liten slant) alla dokument som är offentliga handlingar, så man brukar kunna få grundritningar, vvs och ventilation oxå tex.

Kan väl tillägga att det särskilt står i nån sorts copyright lag att man inte får kopiera just hus, en del här på forumet skriver att det räcker att man flyttar ett par fönster för att det inte ska vara lika längre, nån hävdade att man måste ändra mer än 50% för att det skulle vara ok (tror denne var arkitekt, så de har ju brödfödan att tänka på)

Men det är ju bara en domstol som kan avgöra i denna fråga, så någon måste ju gå till domstol med det...
 
Det finns lite olika regler för det här med att ta betalt för allmänna handlingar (som de flesta bygglovsritningar är, kan finnas byggnader till Försvaret eller dyl, som hålls hemliga) men brukligt är att man får 10 kopior, innan kommunen vill ha betalt. men om man inte vill betala en 50-lapp eller hundring för nästkommande 10, kan man gå dit 2 gånger istället.
Man behöver naturligtvis inte traska iväg till kommunen, utan man kan begära handlingar över telefonen, och få dom hemsända. men det kanske kan vara svårt att veta vad man söker, därför vill jag rekommendera att man tar sig dit.
 
det är tråkigt att okunnigheten om bl a förvaltningsfrågor är så stor här i landet, förmodligen har Skolverket missat undervisningen i detta ämne, ett ämne som är nog så viktig för allmänheten. När man vänder sig till en myndighet, för att där begära få del av allmänna handlingar, som bygglovshandlingar eller Bygginspektörens anställningshandlingar/skolbetyg mm, så får man inte fråga den sökande, vad denne skall använda handlingarna till, eller varför man önskar få ta del av handlingarna. Det är förbjudet m a o . Läs Tryckfrihetsförordningen.
 
saturnus skrev:
När man vänder sig till en myndighet, för att där begära få del av allmänna handlingar, som bygglovshandlingar eller Bygginspektörens anställningshandlingar/skolbetyg mm, så får man inte fråga den sökande, vad denne skall använda handlingarna till, eller varför man önskar få ta del av handlingarna.
Nästan - du blandar ihop det med meddelarskyddet där det finns ett uttryckligt förbud mot efterforskningar.

Det finns inget förbud för dem att fråga vad du ska ha handlingarna till, men man har lika stor rätt att inte berätta (och vara anonym), och det kan inte användas som ett argument för att inte ge ut kopior. Berättar du frivilligt får du dock skylla dig själv.

För övrigt gäller upphovsrätt fullt ut även för ritningar. Det är inte tillåtet att ta en ritning man inte har förfoganderätt till och göra ändringar, även om själva idén (t.ex. husets allmäna form) inte har verkshöjd. Formellt sett är det ett intrång vare sig du ändrar 1% eller 99% - sen är det förstås en fråga vad som går att bevisa. Skulle man någonsin bli anklagad för kopiering är det dock inte någon hit att säga att man kopierat ritningen men flyttat fönstren - då erkänner man intrånget...
 
Åter till ursprungsfrågan... Jag hittade följande på http://www.bygganytt.com/index.cfm?...howFullId=50720B44-C320-8C48-8D52309C6C81894D

I princip råder upphovsmannarätten även för husritningar. Om dessa används av annan än den som upprättat ritningarna gör man sig skyldig till ett brott. Gör man mindre ändringar kan man nog också vid en ev. rättsprocess bli skyldig, t.ex. bara flyttat ett fönster eller dyl. Har man ritningen som ett underlag och en idé till att skapa en ny ritning på ett hus med större förändringar kan man nog inte få det till att det är ett brott.
 
saturnus skrev:
Det finns lite olika regler för det här med att ta betalt för allmänna handlingar (som de flesta bygglovsritningar är, kan finnas byggnader till Försvaret eller dyl, som hålls hemliga) men brukligt är att man får 10 kopior, innan kommunen vill ha betalt. men om man inte vill betala en 50-lapp eller hundring för nästkommande 10, kan man gå dit 2 gånger istället.
Man behöver naturligtvis inte traska iväg till kommunen, utan man kan begära handlingar över telefonen, och få dom hemsända. men det kanske kan vara svårt att veta vad man söker, därför vill jag rekommendera att man tar sig dit.
Kan bara säga hur det är här i Malmö då jag jobbar extra på just stadsbyggnadskontorets arkiv och har i somras dagligen plockat fram ritningar till allt från mäklare till folk som vill kolla sina bärande väggar och var deras mormödrar föddes nån gång artonhundrafrösihjäl.

Ritningar och kartor räknas INTE som allmänna handlingar och debiteras därför annorlunda. A4-A3 kostar femtilappen styck och större och udda format 80 spänn. Görs beställning över telefon tillkommer dessutom extra avgifter.

På lite äldre hus är det inte heller säkert att det finns annat än A-ritningarna inlämnade eftersom detta inte var ett krav förrän nångång på 70-talet. Men många undantag finns och man kan ha tur.

Sedan tycker jag väl inte att det är shysst att kopiera en nu levandes arkitekts ritningar för egen del, men att studera och ta idéer är väl helt ok, det gör nog arkitekterna själva också.
 
Snailman
Det här tangerar väl ämnet om offentliga handlingar lite grann.

http://www.jk.se/Beslut/XmlToHtml.asp?XML=Files/2309-03-21.xml&XSL=../xsl/JK_Beslut.xsl

Det kan ju tänkas att debiteringen är annorlunda för ritningar, men man har ju rätt att titta på dem och skriva av dem om man vill, däremot har man visst inte rätt att få dem på elektronisk form, om den nu skulle råka finnas i det (vad jag minns när jag forskade i det var att då fanns det risk att man försökte förfalska dokumentet

Om man kan hindras att ta med en egen batteridriven skanner, eller en digitalkamera vet jag inte.... men i sådana fall behöver det ju inte kosta något...
 
Många mäklare fotograferar av ritningarna på plats i arkivet hos oss med digitalkamera. Det blir ju inte skalenligt och det medföljer förvrängningar på grund av lins och perspektiv.

Det pågår för övrigt ett stort inscanningsarbete med att scanna in alla drygt 2 miljoner ritningar som då kommer att vara tillgängligt digitalt för allmänheten. Detta arbete kommer dock ta några år innan det är färdigt.
Detta gäller alltså i Malmö.

Idag är reglerna sådana att det vi har digitalt redan (mycket historiskt kartmaterial) kan köpas digitalt på cd, men vi scannar inte in och levererar digitalt än. På grund av virusrisk så tillåts inga USB-minnen eller liknande att kopplas in på stationerna heller. Kan ju nämnas att alla sådana här arkiv har ett arkivkrav på sig på ett tusen år, så säkra rutiner krävs för att allt ska fungera.
 
Kalleman skrev:
Kan ju nämnas att alla sådana här arkiv har ett arkivkrav på sig på ett tusen år, så säkra rutiner krävs för att allt ska fungera.
Arkivkravet säger inte tusen år som någon gräns. "Kasta detta om 1000 år..."

Arkivlagen säger att myndigheters arkiv ska bevaras. Bevara betyder i arkivsammanhang att man sparar för all framtid. Men i lagen slås också fast att allmänna handlingar får gallras i enlighet med särskilda föreskrifter.

Att säkra rutiner krävs är givet inom all arkivering. Att USB-minnen osv inte får användas skyddar dock mest forskarsalarnas arbetsstationer då skyddet av digitala arkivet ligger på helt annan nivå.
 
Uttryckte mig nog lite klantigt. Vad jag förstår av arkivreglerna från riksarkivet är att all media som används ska hålla i tusen år. Sedan kan man naturligtvis göra nya kopior och förlänga det. Därför är digital arkivering idag inte särskilt aktuell utan det är mest ett sätt att minska slitaget på originalhandlingarna. Det är bara papper och mikrofilm som än så länge är ok för långtidslagring.
 
Kalleman: Du har rätt angående slitage och långtidslagringen. Detta är en intressant diskussion som jag gärna fortsätter vid tillfälle. Arbetar med just detta. Dock så börjar vi nog komma lite väl långt ifrån ursprungsfrågan nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.