Hej, vill byta denna Roth golvvärme termostat. Vad kan jag byta till? Vill ha något mer modernt. Tacksam för alla tips.

Roth golvvärme termostat på vägg med vred och lysdiod, efterfrågas tips för modern ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen Roth golvvärme termostat med synliga kablar och justeringsknappar, i behov av modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har denna från wirsbo som verkar vara samma:

Wirsbo termostat med ratt och firmaetsikett, möjlig jämförelseobjekt för Danfoss 24V trådat system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man ersätta med denna tro från Danfoss som också är 24V trådat?

smart-rumstermostat-tradbunden.jpg

Artikel nummer: 700 603
 
Dessa verkar också passa:

LK Rumstermostat S2, digital display visar 20.5 grader, i vit och silver färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar dock som att det ska vara "normally closed" dvs NC till wirsbo/uponor. Dvs man måste då byta reglerdonet så det är samma också
 
A Andresm skrev:
Hej, vill byta denna Roth golvvärme termostat. Vad kan jag byta till? Vill ha något mer modernt. Tacksam för alla tips.

[bild] [bild]
Lyckades du byta din och med vad? Jag har nämligen en likadan som gått sönder.
 
Ja denna använde jag:

UPONOR SPI TERMOSTAT 24V TRÅD

https://www.pricerunner.se/pl/726-5072584/Vatten-Avlopp/Uponor-5398297-Thermostat-priser

Jag upptäckte att man kan byta kondensatorn till en likadan fast ny så funkar termostaten igen. Kondensatorn är den blå cylinderna som sitter intill CE märket. Kostar ett par kronor på kjell och company. Att kondensatorer har en tendens att åldras är känt. Jag bytte på 4 gamla termostater och då funkade de igen. (blev dyrt att köpa nya termostater när de kostar 1000kr styck)
 
Vad hade du för fel på din termostat? Min lyser (när den ska) men reglerar inte spänningen till ställdonet.
 
Jo den lös men den reglerade inte styrdonet.

Håller på en del med gamla flipper och där brukar det funkar det ofta att byta gamla kondensatorer när det strular (om kondensatorerna är gamla (>10år).
 
Då ska det inhandlas kondensator! Verkar kunna vara samma fel som jag har.

Oavsett om jag får det att fungera så uppskattar jag hjälpen.
 
C capture skrev:
Då ska det inhandlas kondensator! Verkar kunna vara samma fel som jag har.

Oavsett om jag får det att fungera så uppskattar jag hjälpen.
Var uppmärksam på att en kondensator kan vändas fel. Kolla vilket ben som sitter var innan du tar bort den gamla och sätt den nya likadant.

Elektrolytkondensator med grå rand som markerar minusbenet, instruktioner för rätt polaritetsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har två kondensatorer ... Jag hade nog bytt båda (lätt gjort när man ände håller på). Jag bytte bara den stora (vad jag minns).
 
Jag lödde bort kondensatorerna och mätte. Tyvärr verkade de fungera alldeles utmärkt. Nu är min teori att det är tyristorn som strular. Den verkar vara lite svårare att mäta tyvärr, får se om jag tar mig för att göra ett försök
 
Är du säker på att du kan mäta upp det? En enkel resistansmätning utesluter inte att den är trasig...

Optimalt ska den väl mätas när den är varm.

Funkade att byta kondensatorer på 3st termostater jag hade.
 
Ohmmätaren har en spänning och ett inre motstånd som laddar upp kondingen. Du ser alltså om den laddar upp i ordning. Det undanröjer i varje fall kortsslutningar, kraftig överledning och avbrott i kondensatorn. Det blir en ganska oprecis mätning av om den tappat kapacitet. Använder man samma ohmmeter jämt så lär man sig lite grann hur lång tid en uppladdning ska ta. Ganska lika en mätning av uppladdningstiden med en RC-krets fast mera oprecis.

Nu är ju inte RC-kretsen heller något bra sätt att se om kondensatorn är riktigt bra. Du ser ju t.ex inte kondensatorns inre resistans, vilket är viktigt i vissa kopplingar. Kännedom om vilka egenskaper som kondensatorn ska ha i olika kretsar är därför viktigt att förstå.


https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=85368
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.