Hej!

Vi har haft hantverkare här som har murat en grund med lecablock till vår utbyggnad. Detta gjordes mellan lördags till onsdags. I veckan blev det minusgrader och murningen i onsdags gjordes då det var under nollsträcket.

Jag pratade med hantverkarna om detta som meddelade att de blandade murbruket med hett vatten och hade frostskydd(?) iblandat. Nu 3 dygn senare så har inte den sista murningen stelnat särskilt bra när jag känner på det, vilket man också ser, se bild. Det är lite mjukt fortfarande. Det har pendlat mellan +2 och -8 grader den senaste veckan så mycket av ”stelningsprocessen” har delvis skett under minusgrader.

Bör jag vara orolig för detta?
Det är grunden till ett hus som ska stå där i 50+ år? Vad kan hända och vad bör jag göra?
 
  • Mur av betongblock, snö, träd, blå himmel, solsken, skuggor, utomhus, byggnader, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På med en press och en värmefläkt, murbruk trivs inte bra i minusgrader och det hjälper ju till att ha frostskyddsmedel i men det brinner ju inte.
 
  • Gilla
HFredrik
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
På med en press och en värmefläkt, murbruk trivs inte bra i minusgrader och det hjälper ju till att ha frostskyddsmedel i men det brinner ju inte.
Tack för snabbt svar!

Det är en grundmur på 5x6x10x5 så vi skulle isåfall behöva köpa flera presseningar och byggfläktar. Egentligen kanske vi borde be hantverkarna göra detta? De är anlitade till att göra klart hela muren, men det här känns lite läskigt när det stelnar så långsamt.
 
N
Vad har dom murat med för bruk?, ser ovanligt "konstigt" gult ut.
 
  • Gilla
Rholme
  • Laddar…
Användning av frostskydd medför att risken för skador minskar om murbruket utsätts för frost. weber frostskydd kan tillsättas vid blandning alternativt kan frostkyddsmedel tillsättas vid tillverkningen av torrbruket. Säkrast är om murbruket levereras med tillsatsmedlet tillsatt från fabrik.

Frostskyddsmedlet medför viss hållfasthetstillväxt även i minusgrader, men i första hand är fördelen att murbruket inte skadas om det fryses ned innan det fått tillräcklig hållfasthet. Frostskyddsmedel kan inte användas i hydrauliska kalkmurbruk eller kalkmurbruk då önskad effekt inte erhålls i dessa bruk. Den hydrauliska bindekraften är för låg. Måste kalkbruk användas får inte murverket utsättas för frysning de första veckorna. Kom ihåg att normala åtgärder vid murningsarbete vintertid inte får uteslutas.

Den yta som ska muras skall tillsättas värme genom intäckning och någon form av värmeaggregat. Varmvatten ska användas vid blandning av murbruket. Bruket bör vara +15-20°C varmt. Mursten ska lagras uppvärmt. Murstenen bör aldrig understiga +5°C.

Från Webers sida. Verkar inte som de gjort rätt
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
N
Kanske inte är gult.
Om det blir plusgrader dom närmaste dagarna och bruket är hårt då,
så tror jag du inte behöver vara orolig.
Men vet inte säkert.
Hade dom tillgång till varmvatten?
Låg stenen utomhus i minusgrader direkt innan murning?
Kan ju dock tycka att dom kunde väderskyddat murverket på något sätt.
 
Mur eller putsning får ej göras om temp understiger + 5 grader medeltemp på 24 h. Produktens egenskaper förändras med frostskyddmedel -den försämras där för säger leverantören av torrbruket ej får ändras. Frostskyddmedel i betong går bra få fabrik kan blanda rätt förhållanden och rätt klass erhålls.
Om ni anlitat firma gör om gör rätt då inga garantier kan lämnas. Gör de själv så blir de oftast mycket bättre.
 
N
G Glenn12 skrev:
Mur eller putsning får ej göras om temp understiger + 5 grader medeltemp på 24 h. Produktens egenskaper förändras med frostskyddmedel -den försämras där för säger leverantören av torrbruket ej får ändras. Frostskyddmedel i betong går bra få fabrik kan blanda rätt förhållanden och rätt klass erhålls.
Om ni anlitat firma gör om gör rätt då inga garantier kan lämnas. Gör de själv så blir de oftast mycket bättre.
Håller inte med dig helt.
I murbruk som är cementbaserad kan du tillsätta frostskydd som inte
försämrar egenskaperna direkt, även fast det inte är optimalt
https://www.se.weber/files/se/2022-12/PDS-SE-weber_frostskydd.pdf
I puts kan man inte tillsätta något, dock kan man putsa så länge det är ner till nollgradigt.
Sålänge vattnet i bruket inte fryser är det ingen direkt fara, även om tillverkaren garderar sig med 5 +grader.
Funkar ofta att putsa på dagen då det är plus, sen om det blir någon minus på natten har cementen hunnit komma så mycket att det inte är någon fara.
Vid behov får man ju köra gasol såklart.
Enbart kalkbaserat bruk är ju inte aktuellt vid risk för frost, utan jag pratar om KC bruk.
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Ja nu gäller det ett beställningsjobb. Och för att försäkringar osv ska gälla krävs att man följer tillverkares anvisningar. Flera gånger när vi murat kvitta om de varit leca eller sten (tegel) har vi aldrig fått mura vid under +5 grader- det är vad lev sagt till om till chef å chef aldrig tagit risken att stå mes rumpan bar så att säga. Skulle mura sten torrbruk från finja i ficka- fick nej till att tillsätta medel så jobb fick vänta till våren.
 
N
Ja, vi lämnar också garantier på allt. Då allt är mot en betalande kund.
Tror det är 2 år på renovering och 5 år på nyproduktion.
Har inte åkt på några garantiärenden relaterat till det jag skrev ovan.
Dock har vi inga försäkringar om bruket fryser, snarare för vattenskador eller andra olyckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.