Hej,

Helt nyinflyttad i hus och novis på värmepumpar så ha tålamod om jag verkar okunnig.

Vi har en luft/vatten-värmepump som verkar vara från 2008 om jag tittar på historisk data (änkan som sålde huset hade inte koll). Till den har vi kopplat ngenic tune och vad jag kan se har den funkat bra under den första halvan av december. Vi har haft en snittförbrukning på kanske 50-55 kWh/dygn och pumpen verkar främst ha jobbat på natten. Idag när Tibbers data för gårdagen kom fick jag en chock. Vår förbrukning hade varit 150 kWh senaste dygnet. Av det var 32 kWh elbilsladdning men i övrigt har vi inte ens kört en diskmaskin, duschat, lagat mat på el, nej inget!


Pumpen är en CTC EcoAir, oklar effekt. På innedelen kan jag hitta infon ”elpanna 6 kW”, är det elpatronen som avses? Det var mellan kanske -12 och -15 hela dygnet, är det då så att det mestadels är elpatronen som jobbar? Eller är förbrukningen helt orimlig? Kollar jag på timdatan från Tibber ser det ut som att pumpen/patronen inte jobbat speciellt under många dagtimmar, däremot finns tex en timme på natten där, elbilsladdningen borträknad, vi haft en förbrukning på 11 kWh. Är det ens möjligt med en elpatron på 6 kWh? Min fråga är väl helt enkelt om detta tyder på att pumpen är på väg att ge upp eller om det är helt normalt givet omständigheterna? Övriga info är att huset är välisolerat med 3-glasfönster och vi har en innertemperatur på 18-19 grader.

Edit: kan tillägga att dygnet innan förbrukade vi 82 kWh så där började det dra iväg. Tidigare under veckan med samma kalla väder ca 55-60 kWh.
 
Vanliga ecoair stänger av vid -10 och då är det bara elpatronen som värmer. Så det är helt naturligt att det blir dubbelt så dyrt när det blir så kallt.
 
Okej intressant. Här undrar jag hur Ngenic Tune då funkar vid dessa temperaturer. Den funkar ju på så vis att den lurar pumpen att utetemperaturen är en annan än den är. Ett fåtal timmar justerar den negativt mot den verkliga utetempen men resten av tiden gör den tvärtom. Under natten har den alltså gett tempen -20 men på dagen har den istället justerat till ca 0-gradigt. Oavsett borde den väl inte ha kunnat dra mer än 6 kWh/timmen under natten då? Jag har som sagt en förbrukning på 11 där en timme och även andra misstänkt höga siffror. Dessutom borde den heller inte ha gått speciellt mycket under större delen av dygnet?

Edit: vill också påpeka att det varit så här kallt i många dagar men förbrukningen har inte överstigit 60 kWh/dygn för hela huset förutom senaste två dygnen varav det senaste dygnet var extremt.
 
Har en ecoel/ecoair och min stänger ner vid -12 så igår klockade jag in på 145kWh a 800kr. 6kW elpatron gick en hel del om man säger så. :)

Gällande ngenic så tror jag inte den lurar VP:ns (ecoair) temp-givare utan den andra utegivaren för annars hade nog inte din pump varit hel idag på morgonen.
 
K kuse skrev:
Har en ecoel/ecoair och min stänger ner vid -12 så igår klockade jag in på 145kWh a 800kr. 6kW elpatron gick en hel del om man säger så. :)

Gällande ngenic så tror jag inte den lurar VP:ns (ecoair) temp-givare utan den andra utegivaren för annars hade nog inte din pump varit hel idag på morgonen.
Jaha oj, då är det kanske inte helt osannolikt. Men hur förklarar man tex 11 kWh förbrukning en timme på natten med inget annat igång?
 
Det finns ju en elpatron till som går att ställa i 1.5kW-steg, vad har du för inställning på den?
 
Om elpannan är en EcoEl så har den flera elpatronsteg med en sammanlagd effekt på 15 kW
 
Hmm, detta är vad jag ser. Den övre inställningen går att öka i 1,5 kWh-steg men inte den som heter ”nedre”. Betyder detta att min effekt är 6 kWh eller 6+6 kWh?
 
  • Grön monokrom display på värmepumpsstyrning visar temperaturinställningar och knappar för navigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Effekten mäts i kW, inte kWh... Om du inte har några problem med att det går lite extra ström de dagar det är under -10 så behöver du inte göra nånting. Det beror såklart på vart man bor. Är det -15 två dagar per år, eller två månader?
 
Jag är mycket medveten om det, har rättat mig själv flera gånger senaste timmen men av någon anledning lyckades jag ändå skriva kWh (troligen för att jag skriver och menar kWh 10 ggr så ofta som kW).

Det är givetvis inga problem om det drar extremt ett par dagar om året men jag är mest intresserad av om sådan här förbrukning är rimlig eller om något är fel. Det är ju trist att gå ovetandes med en trasig pump i dessa tider. Om detta innebär att jag har 6+6 kw elpatron så ligger ju svaret där vad gäller väldigt hög timförbrukning under natten.

bor i Stockholm så temperaturen har varit långt under det normala den senaste tiden.
 
Varför tror du att pumpen är trasig?
 
K kuse skrev:
Varför tror du att pumpen är trasig?
Jag tror ingenting. Jag bor mina första veckor i mitt vuxna liv i hus med rekordhöga elpriser och köldknäpp och såg min elförbrukning tripplas mot tidigare i veckan då det också var kallt ute. Det känns dumt att inte undersöka saken.
 
M Maria_G skrev:
jag är mest intresserad av om sådan här förbrukning är rimlig eller om något är fel.

Det är helt rimligt givet förutsättningarna. Visst kan man gå in och ställa ner maxeffekten på elpatronen, men om man inte bor i något jättekallt klimat så är vinsten ganska liten i förhållande till komfortförlusten.
 
Tack för feedback båda två! Skönt att höra att allt verkar normalt och då ska bli betydligt bättre med varmare väderlek imorgon.

Jag kanske skall tillägga att vi flyttade in ovetandes om hur gammal pumpen var och det verkar först för några dagar sedan jag hittade den historiska driftdatan som bekräftade att pumpen mer eller mindre börjar nå sin tekniska livslängd. Givet omständigheterna extra nervös inför att den ska paja nu.
 
Du är inte ensam om att glädjas över nästa veckas temperatur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.