Någon som sett eller har en hörnmodell av spiskasett? Alltså glas två sidor?
Utbudet verkar inte vara jättestort, någon som vet några märken?

Detta är en "extra" öppenspis enbart för "mys"-eldning. Så den behöver inte
vara stor och jättebra... och dyr...

Tacksam för tips!
 
Energikassetten har en massa modeller, bla med glas på 2 sidor.
 
Hemmakatten
Med spiskassett menar du en färdig insats som ställs in i en murad öppen spis? Antar att det är i ert blivande hus? Om ni ska mura upp en öppen spis och du skall sätta något i den så är det en insats du är ute efter, inte en kassett. En insats murar du in i spisen på ett snyggt sätt. En kassett ställs in i spisen och det blir stora mellanrum på sidorna o upptill och nedtill.

Men varför ha en insats eller kassett över huvud taget? Om den öppna spisen bara är till för mys så är det väl mysigare att ha öppet, känna lite brasdoft, höra elden och se den. Så har vi. En murad och putsad öppen spis utan insats, ren o skär lyx där det mesta av värmen går rakt upp i skorstenen, men ack vilken lisa för själen det är. :)

I sjöboden har vi också en murad, putsad öppen spis. Där har vi dock en insats eftersom den skall värma upp huset. Det är en insats med glas på två sidor, glaset är böjt 90 grader. Bifogar en bild,
http://www.nibefire.eu/se/nordpeis/manhattan.asp
vi har bara insatsen men på denna bild från Nordpejs sitter den monterad i en murspis. Detta är den enda egentliga hörnmodell med skarpt hörn som finns (iaf vad jag vet). Insatsen är ganska dyr.
 
Ja precis, insats är det då vi ska ha.
Min tanke var, precis som du föreslår, att ha en insats och en öppen spis också. Men min sambo sågade det, han är rädd för öppna eldar... Ska se om jag inte kan övertala honom. Svårt att hitta snygga hörnmodeller. Den du visade skulle jag kunna tänka mig, den var snygg. Men jag känner att jag i första hand vill lägga pengarna på insatsen i vardagsrummet...och mindre på den vid matplatsen.
 
Hemmakatten
Ett snyggt och säkert gnistgaller så behöver ingen vara rädd att glöd kommer ut på golvet. :) Utanför spisen skall det ju dessutom vara icke brännbart material på golvet en bit, det ökar ju också säkerheten.
 
Ja, jag är helt inne på en öppen spis vid matplatsen. Hmmm, hur ser ett snyggt gnistgaller ut? Har aldrig sett något snyggt...

På tal om icke brännbart material, de flesta har ju mörka skivor runt öppenspisen, antar att det är plåt eller sten... man kan inte ha en glasskiva så den inte blir lika framträdande?
 
Hemmakatten
Vi har ett jättesnyggt!! Tycker jag då förstås. Ska ta en bild nån dag framöver o lägga in här.
Jovisst kan ni ha en glasskiva på ert vanliga golv! Går alldeles utmärkt och blir jättesnyggt! Men har ni klinker eller betonggolv (fast det var väl bara i köket ni funderade på det) behövs inget annat.
 
Ja precis, kom på det igår att vid matplatsen och den öppenspisen behövs ju inget skydd i och med att det är betonggolv, perfekt, då slipper stolar stypa på kanten!

Ja ta gärna en bild på gnistgallret, jättesnällt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.