Står det i avtalet att hyresgästen inte får använda golvvärmen? Avtalet gäller väl, så om det står bryter hyresgästen mot avtalet. Detsamma gäller TS, står det inte så finns det inget som säger att hyresgästen inte får använda golvvärme. Detta är bara min amatörmässiga tanke så om jag har fel ber jag om ursäkt.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hur värmer du varmvattnet? Elpanna? I så fall spelar det ingen roll utan kan möjligen vara en besparing med golvvärme eftersom med varmt golv kan man tycka det är ok med 19 grader i rummet. Men med iskallt golv fläskar man kanske på med 23 grader...

Men om du har bergvärme/luft-vattenvärmepump eller möjligen fjärrvärme billigt så kan du spara. Dock skulle jag som hyresgäst som betalar en viss summa för en lägenhet med en viss komfort inte vilja betala detsamma om hyresvärden sänker komforten drastiskt, som ju kallt golv i badrum ÄR. Många lägger mycket pengar på att ha varmt golv i badrummet så jag skulle inte säga att det är något trivialt. Så vad du än gör, förankra det med hyresgäst först!

Kan förresten finnas inställningar i termostaten. Inställd temp OCH minimal golvtemp. Om min golvtemp är satt högt kan golvvärmen bränna på trots att det är varmt nog i rummet så kan vara en idé att läsa bruksanvisningen.
Hur kan du tro att en värmepump är en elpanna?
 
  • Gilla
  • Älska
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jag har en liknande situation med två hyresgäster där elen ingått i kontraktet. Jag diskuterade med hyresgästerna om problemet med energikrisen och kom fram till två olika individanpassade lösningar. En hyresgäst skulle betala sin egen el men med 20% rabatt under vinterhalvåret. Den andra ska betala sin egen el med bara upp till ett max på 2000 därefter betalar jag det som överstiger.

Så mitt tipps som andras är att prata med hyresgästen (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Golvärme och en liten el element drar 18-20 kwh per dag
Det stig upp med den värde när hyresgästen slå den på
Vid fyra kronor per kWh är det 2400kr i månaden. Är hyran lägre än elräkningen? Om du hyr ut kan du ju inte stänga av värmen.

Då det inte finns någon separat elmätare antar jag att det rör sig om en källare eller attefallshus. Om de är dåligt isolerade får du ju räkna med att det äter på dina marginaler under vintern.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Vid fyra kronor per kWh är det 2400kr i månaden. Är hyran lägre än elräkningen? Om du hyr ut kan du ju inte stänga av värmen.

Då det inte finns någon separat elmätare antar jag att det rör sig om en källare eller attefallshus. Om de är dåligt isolerade får du ju räkna med att det äter på dina marginaler under vintern.
det är inte lägre men med allt ingår och efter alla utgifter o skatt jag är kvar med 3000sek i månad som gör att det är inte lönsamt längre och det är bättre att ha utrymmet för sig kjälv än att hyra den ut

Jag stänger inte värme, jag byter den till vattenburen element i badrummet kopplad till pumpen jag lagt på 130k sista månad bara..
Om kontraktet gör att jag kan inte ersätta den, hyresgästen kommer att förlora boendet om några månader istället för att trivas där för några år..
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Jag har en liknande situation med två hyresgäster där elen ingått i kontraktet. Jag diskuterade med hyresgästerna om problemet med energikrisen och kom fram till två olika individanpassade lösningar. En hyresgäst skulle betala sin egen el men med 20% rabatt under vinterhalvåret. Den andra ska betala sin egen el med bara upp till ett max på 2000 därefter betalar jag det som överstiger.

Så mitt tipps som andras är att prata med hyresgästen (y)
Är båda parter nöjda så är ju allt frid och fröjd. Hade jag varit hyresvärd hade jag nog dock försökt få till ett avtal tvärtemot det andra fallet du beskriver, dvs. så att el i stället ingår upp till ett fast tak, och över det betalar hyresgästen kostnaden. Annars finns det inget som helst incitament för hyresgästen att hjälpa till att hålla kostnaden på en rimlig nivå. Skulle denne t.ex sätta upp en datorpark hemma och börja utvinna bitcoins så är det du som står för notan.
 
  • Gilla
RoAd och 6 till
  • Laddar…
Prata med hyresgästen och föreslå att ni skriver om hyresavtalet så att ni delar på elkostnaderna efter hur stor del av huset ni använder. Sätt den fasta hyran så att det totala beloppet blir ungefär som nu om elförbrukningen är på vad du tror är rimlig nivå. Då ligger det i bådas intresse att snåla med el.

Dessutom är det bättre att lägga elkostnaden som en rörlig del av hyran, då den delen hamnar utanför det ska beskattas.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Jag har en liknande situation med två hyresgäster där elen ingått i kontraktet. Jag diskuterade med hyresgästerna om problemet med energikrisen och kom fram till två olika individanpassade lösningar. En hyresgäst skulle betala sin egen el men med 20% rabatt under vinterhalvåret. Den andra ska betala sin egen el med bara upp till ett max på 2000 därefter betalar jag det som överstiger.

Så mitt tipps som andras är att prata med hyresgästen (y)
har ni täknat på ny avtal eller avtal ändring? den med eget el, hur han accepterad att betala samma hyra men utan el?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
U UkJay skrev:
Bra tanke. Jag täknat avtal 2 månader sen. "El och värme ingår". Jag pratade med hyresgästen att jag byter elpannan till värmepump innan han har flyttat för att elen är dyrt. Men sista vecka Jag sa att jag styr värmen i huset och jag ska också byta en el element som är kvar i lägenheten till vattenburen element och att jag lägger en till element i badrummet var golvvärme finns.

När arbetet skulle vara färdigt, jag tänkte avaktivera golvärme för att undvika att han kör det i alla fall.

Jag visade honom Tibber app ock att elen är jätte dyrt. Det kommer att kosta 3000 sek extra för mig som gör att det är inte lönsamt att hyra ( + andra utgifterna ock skatt). Går det att ändra kontrakt nu till en högre pris eller "eget el" (med förutsättningen att jag installerar en elmätare)?
Om det går, sätt in en separat elmätare och låt kunden betala för det han förbrukar.
 
  • Gilla
  • Haha
mGustafsson och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att hota med höjd hyra för något som en temporär elprishöjning tror jag inte leder till mer än en hyresgäst på tvären. Tror inte det är så lätt att få igenom heller, hyresgästen är ganska skyddad.

Men man kan ju (om man verkligen VET vad golvvärmen drar) påpeka att normalt kostar den 1000:- om året i elkostnad, nu kostar det 10 000:- så om vi kan stänga av den så drar vi av motsvarande på hyran. Jag misstänker att de år som hyresvärden gått med vinst har han inte dykt upp den 31e december och återbetalat så då ingår det i affären att ibland går det minus...

Återbetala ?
Varför skulle hyresvärden göra, eller ha gjort det ?
Det finns väl en anledning till varför man hyr ut
Blir d ingen vinst så försvinner väl hela syftet
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
M
60 tusen kvar efter skatt och hyr ut en del till en hyresgäst för x kr, så typ 65-70 kvar efter skatt

Är man så korkad att man köpte hus i somras och redan ligger på gränsen för att klara av utgifterna, trots 65-70 , borde man bli omyndigförklarad.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Återbetala ?
Varför skulle hyresvärden göra, eller ha gjort det ?
Det finns väl en anledning till varför man hyr ut
Blir d ingen vinst så försvinner väl hela syftet
Det var väl inte så avancerad logik ändå? Varför ska man komma och kräva mer pengar när kostnaderna är högre än beräknat, ifall man inte är beredd att sänka priset ifall kostnaderna varit lägre än beräknat? Hyresvärden sysslar inte med välgörenhet, men det gör inte hyresgästen heller.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
M Mrjayser skrev:
60 tusen kvar efter skatt och hyr ut en del till en hyresgäst för x kr, så typ 65-70 kvar efter skatt

Är man så korkad att man köpte hus i somras och redan ligger på gränsen för att klara av utgifterna, trots 65-70 , borde man bli omyndigförklarad.
köpte i february inte i somras når styräntan var 0.25
Sen elpriserna var inte förväntade..
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Räntan har låg i februari, det stämmer. Men i februari var det bara veckor sedan jag och många andra betalat sitt livs i särklass dyraste elräkning. Att då inkludera el i en fast hyra var väl kanske inte jättebra.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vad är problemet? Igång med den vattenburna radiatorn och stäng sen av golvvärmen? Du har väl säkringar till golvvärmen? I värsta fall får du väl ta dit en elektriker som fysiskt kopplar bort termostat och/eller trådar i elskåpet.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.