Hej! Jag och min sambo bor i hyresrätt. Vår lägenhet har takfönstret och denna natt var verkligen kallt - -15C. Jag märkte att det inre glaset har spruckit. Inte mycket men skador är ganska tydliga. Jag har läst att det kan hända pga av en stor temperatursskillnad. Våra elementer är ljuma, men där finns inga termostater också. Det är ungefär 20 grader inne. Där finns snö på fönstret - den delen av taket fick inte mycket sol också. Men vi inte vet vad vi måste göra i så fall. Måste vi eller hyresägare laga det?

Tack för svaren.
 
Beror på, är det innerglaset så betalar du, är det ytterglaset som gått pga yttre påverkan så är det hyresvärden.
 
  • Gilla
VVolvo142
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Beror på, är det innerglaset så betalar du, är det ytterglaset som gått pga yttre påverkan så är det hyresvärden.
Det är väl ändå rätt långsökt att en spricka på innerglaset på ett takfönster skulle bero på något en hyresgäst gjort. Borde vara hyresvärdens problem.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Det är inte jag som tror, det är vägledande att hyresgästen betalar för fönster som gått sönder från insidan.
Vi vet inte vad som orsakat detta, regeln tar bort gissningar. Men fönster som går sönder inifrån har ju med hyresgästen /eller dennes gästers handlande att göra, knappast någon utomstående.

Hyresvärden betalar för ytterglas (är det fastställt att hyresgästen orsakat detta så betalar han även denna). Annars hade man ju kunnat stå och spela hur mycket boll som helst mot sin hyresrättsfönster utan att någonsin behöva betala några rutor.
 
  • Gilla
VVolvo142
  • Laddar…
Regeln är att hyresgästen ersätter skador som hyresgästen orsakat uppsåtligen eller av vårdslöshet. Annars ersätter hyresvärden.

Frågan är vad hyresvärden behöver göra för att bevisa att hyresgästen orsakat skadan uppsåtligen eller av vårdslöshet. Högsta domstolen har då sagt att om

1. skadan uppkommit under hyrestiden,
2. den skadade egendomen normalt inte är åtkomlig för annan än hyresgästen och
3. skadan typiskt sett uppkommer genom ovarsamhet

så är hyresgästen ansvarig om inte hyresgästen kan visa något som tyder på att skadan uppkommit på annat sätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så rent praktiskt är det klokt att TS så fort som möjligt gör hyresvärden medveten om att de inte har orsakat skadan på takfönstret utan det är en effekt av t ex rörelser i fönsterramen. Vore ju onödigt om värden får för sig att TS orsakat skadan uppsåtligen eller av vårdslöshet.
 
  • Gilla
VVolvo142
  • Laddar…
Kan du ta bild på sprickan? Värmesprickor brukar bete sig annorlunda än spänningssprickor. Exempelvis så kan värmesprickor sluta tvärt i glaset och går oftast ut nästan 90 grader innan de slingrar i formen. Så en bild kan hjälpa.
 
  • Gilla
VVolvo142
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Kan du ta bild på sprickan? Värmesprickor brukar bete sig annorlunda än spänningssprickor. Exempelvis så kan värmesprickor sluta tvärt i glaset och går oftast ut nästan 90 grader innan de slingrar i formen. Så en bild kan hjälpa.
Fönsterglas med kondens och frost, träram, inomhus, kallt väder utanför, möjlig fuktproblem, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster täckt av is och kondens, träkant nederst, inomhusmiljö, kalla temperaturer utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U Utdelning skrev:
Kan du ta bild på sprickan? Värmesprickor brukar bete sig annorlunda än spänningssprickor. Exempelvis så kan värmesprickor sluta tvärt i glaset och går oftast ut nästan 90 grader innan de slingrar i formen. Så en bild kan hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.