Hej,

Vi flyttade nyligen in i ett hus och önskar hjälp med att förstå/felsöka värmesystemet.

Systemet består av:
Frånluftsvärmepump IVT 402 Vent
Roth vattenburen golvvärme

Vi har upptäckt att tre av totalt 7 rumstermostater inte fungerar, en grön lampa ska lysa när termostaten frågar efter värme men detta sker inte, inte ens om vi maxar. Detta återspeglas också på att flertalet ställdon är kalla och stängda (se bifogad bild, jag har tagit av de ställdon som inte reagerat i syfte att låta ventilen vara fullt öppen).

De ställdon som kommunicerar korrekt med termostaterna är varma och öppna, jag upplever dock inte någon värme i rören, varken från de fungerande eller de där jag tagit bort ställdonet. Jag känner inte heller någon värme på rören som går från FLVP till golvvärmen. Borde jag inte känna värme i något av dessa rören?

Jag har även bifogat lite bilden på FLVP:ns inställningar. Något här som ni reagerar på?

Har ni tips på nya system som rakt av skulle kunna ersätta befintligt Roth utan att behöva dra massa nya kablar så tar jag gladeligen emot tips.

Allt gott!

Värmefördelare med kopplade rör och termostatventiler på vägg, omringad av elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital värmekurva på skärm med texten "Värmekurva VK" och temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostatpanel som visar inställningar för värme och varmvatten med aktuell rums- och vattentemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FLVP:
Har du framledningsgivare, utegivare?
Har du innegivare?

GV-shunten:
Hur ser det ut under det gråa locket på ROTH-lådan?
Vilka dioder lyse/blinkar/släkta?

Bild(er) på innanmätet av ROTH-lådan kan hjälpa.
 
Har bara utegivare.

Bifogat bild på boxen. Inte mycket som lyser dock.
 
  • Elektrisk box med kopplade kablar och terminaler, inga lysande indikatorer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att rören inte är varma nu är inte konstigt alls. Det är fortfarande så varmt ute att framledningstemperaturen från pannan är mycket låg enligt automatiken. Först när ner blir neråt ±0 °C kan man säkert känna värmen när det är golvvärme. Men varför visar värmekurvan "0" vid ±0 °C? "22" vid 20° och "35" vid -20° ser helt normalt dock.
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
Tomture61
Om termostater i rum ej reagerar (lyser) tja felsöka vad som är fel , kan vara allt från kabelbrott till elektronik som lagt ned .
Vill du ej laga så finns det nya fina golvvärmestyrningar med finesser som natt/dag sänkning tex.
Har för mig att IVT inte har sånt i sina maskiner :rolleyes:
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Att rören inte är varma nu är inte konstigt alls. Det är fortfarande så varmt ute att framledningstemperaturen från pannan är mycket låg enligt automatiken. Först när ner blir neråt ±0 °C kan man säkert känna värmen när det är golvvärme. Men varför visar värmekurvan "0" vid ±0 °C? "22" vid 20° och "35" vid -20° ser helt normalt dock.
Ok, bra då behöver jag inte oroa mig över varför de inte känns varma.

Håller med om att den där 0:an ser lite skum ut. Ska undersöka det!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om termostater i rum ej reagerar (lyser) tja felsöka vad som är fel , kan vara allt från kabelbrott till elektronik som lagt ned .
Vill du ej laga så finns det nya fina golvvärmestyrningar med finesser som natt/dag sänkning tex.
Har för mig att IVT inte har sånt i sina maskiner :rolleyes:

Ok. Ja vi ska ta och felsöka de som strular.

Men en sak jag inte förstår är frågan om energiförbrukning och värmepumpens värmei ställning i förhållande till golvvärmen.

Om pumpen är inställd på 21 grader men alla termostater är satta till noll/minimum och därmed genererar kalla rum. Blir energiförbrukningen då densamma som om termostaterna är satta till max? Jag har ju inte ändrat temperaturen i pumpen?

Kan någon beskriva förhållandet mellan pumpen och golvvärmen samt hur inställning av temperatur på respektive påverkar energiförbrukningen?
 
Tomture61
Din VP kan du ställa vad som kommer att vara max temp på värmevattnet (vid en viss utetemp)
Termostaterna ska då stå på max där du vill ha som varmast (brukar vara badrum)
Går att anpassa värmekurvan i VP för bästa energibesparing , man vill inte tex köra ut 50 gr värmevatten om det enbart krävs 25 gr framledning .
Där du vill ha svalare använder du termostaten för att reglera till den temp du vill ha .

VP och golvvärme / vattenradiatorer pratar inte med varandra , vilket är extremt synd :rolleyes:
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Att rören inte är varma nu är inte konstigt alls. Det är fortfarande så varmt ute att framledningstemperaturen från pannan är mycket låg enligt automatiken. Först när ner blir neråt ±0 °C kan man säkert känna värmen när det är golvvärme. Men varför visar värmekurvan "0" vid ±0 °C? "22" vid 20° och "35" vid -20° ser helt normalt dock.
Är 35 framledningstemperatur normalt vid -20?

Vi har i flera dagar haft runt -20 och 35 grader framledning har inte varit tillräckligt, även om den inte kört på det hela tiden. Vi har haft 17 grader inomhus som vi fått komplettera med braskamin.

Jag funderar på om jag kanske måste höja framledningstemperatur till åtminstone 40c? Men jag är osäker - många på forumet har frågat om max framledningstemperatur vid vattenburen golvvärme och trägolv och jag tycker mig inte få en tydlig bild av det hela. Vad är det som gäller egentligen? Någon som vet?
 
Fungerar golvvärmen bra och är korrekt dimensionerad kan det räcka med 35 °C vid -20 °C men i verkligheten behöver nog många 40 °C. Det viktiga för golvmaterialet är att golvets yttemperatur inte överstiger 27 °C. Då skulle t.ex. parketten kunna resa sig så golvet förstörs.
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
Tomture61
Utan att veta hur du skall justera din VP , men du borde ha en kurvlutning i dina värmeinställningar .
Borde ökas på om inte framledningstemp räcker till .
Tycker det även borde gå att knäcka kurvan , detta som absolut sista steg dock .
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fungerar golvvärmen bra och är korrekt dimensionerad kan det räcka med 35 °C vid -20 °C men i verkligheten behöver nog många 40 °C. Det viktiga för golvmaterialet är att golvets yttemperatur inte överstiger 27 °C. Då skulle t.ex. parketten kunna resa sig så golvet förstörs.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan att veta hur du skall justera din VP , men du borde ha en kurvlutning i dina värmeinställningar .
Borde ökas på om inte framledningstemp räcker till .
Tycker det även borde gå att knäcka kurvan , detta som absolut sista steg dock .
I fredags justerade jag kurvan som nu ser ut enligt bilden nedan. Trots det har vi enligt termometer i brandvarnarna 20.0 grader, en vanlig mätare som ligger på golvet 19,5 och enligt en "vanlig" mätare i rummet 19,0. Med en utomhustemperatur senaste dygnet som varit runt 1-3 plusgrader. För att hålla denna låga temp kör kompressorn 24/7 och dessutom väldigt mycket elpatron. Är det verkligen rimligt?

Egentligen är väl detta två frågor i en:
1. Är det rimligt att inomhustemperaturen är 19-20c trots inställningarna? Kan det vara för lågt flöde i golvet? Kan jag se det på något vis?

2. Är det rimligt att den kör så otroligt mycket tillskott? Sedan den sattes i drift första oktober har tillskott för värme varit 1100kwh.

Om huset:
Enplan, A-hus byggt 2007.
170 isolering i ytterväggar.
Ca 300 lösull i tak (snart 500-600).
120kvm.
Betongplatta.
Alla ställdon är borttagna så det är "fullt ös".

Försöker förstå mig på detta så att vi kan göra systemet mer effektivt. Tacksam för alla svar!
 
  • Graf över värmekurva, temperatur mot tid, digital skärm, inställningar för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Har ivt vent 402. Bytt från ivt 490 1 juni 2022

Hus 1,5 plan. 176kvm. Byggt 2007 i Helsingborg

Golvvärme och radiator på övervåningen

Har utegivar och kör temperatur på 21,5, vilket bara är en siffra och ingen rumsvarmt temperatur


Fick 20-40 kurvan vid installation men fick ingen värme då heller!

Nu 26-47 = ok.


Mina ställdon är också kassa. Men kör hele husets termostater på max

Justerat enbart på kurvan så det passar med huset värmebehov. Håller då 21-22g på undervåningen och 20-21 på övervåningen

Radiator på övervåningen behöver en högre temperatur för att värma. Golvvärmen behöver då mindre men vp behöver då göra vattnet värmare. Har en manuell shunt monterat som skickar värmare vatten upp till radiator

Det fungera bra nu efter lite justering under kallare temp ute

Kör tempen på 21,5. Då passar kurvan hos mig.

Kör 26-47 på kurvan och +2 vid +1g ute

Kör vattnet på eco+. Det fungera för en vuxen och 1 barn. Om flera skulle duscha hade jag säkert kört på normal.

Viktigt att tänka på är att jo kallare ute, jo högra temperatur behöver golvet för att hålla samma temp på typ 27-28g för att hålla värmt. Klinkers i badrummet blir värmare med samma framledning temp.

Vid -10 i början på dec håll den 40-41g i framledning temperaturen i vp. Fick då fortfarande typ 27-28g golvvärme temperaturen mätt med termometer


Min installatör justerade drifttrycket till 1 bar! Kontaktade ivt support. Den ska stå på 1,5-2 bar enligt ivt…


Kolla säkringen där till högre

Våran löste ut då och då för ett par år sidan. Fick byte hele boxen. Typ 2000kr


Kolla den temperatur som går in i golvvärme slingor och vilken retur du får. Returen får gärna vara 6 grader. Där sitter en cirkulationspump med 3 läge.

Jag kör på 2 vilket gir ca 6 grader skillnad



Om enstaka golvvärme slingor inte blir värme kan den slinga behövas spolas igenom vilket inte är helt onormalt

Kanske lika bra att spola igenom alla då när vvs ändå håller på


Sen kan man ställa in hur länge kompressorn ska försöka att hålla värmen innan den går på elpatron

Min står på 100k nu. Har testat med 200-300-400, vilket gick bra vid ute temp över +5 men inte vid kallare. Då varierar golvvärme för mycket och känns kallt vilket vi tyckte var otrevlig


Kompressorn är jo inte jätte stor så den måste ha elpatron då och då och avsevärt mera när det är kallt

Nibe har stora modeller med större kompressor som klara sig längre utan elpatron. Avsevärt större nypris också! Hade kanske köpt en sån om jag bodde i Norrland…


Där bör jo vara ljus i regelercentralen!


Låt alla termostater stå öppna på sommaren , annars kan det bli fel 5271 på displayen. När värmepumpen starter efter sommaren vill den göra värmare vatten och skicka ut, vilket inte går med stängde termostater.

Fick den larm i höstas…


Hoppas att det går bra med din nu


Har du fått fram något tips tar jag gärna emot

/Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.