Har en villa på 120 m2 som byggdes 2011 med en braskamin. Har mekanisk frånluftsventilation med värmeåtervinning. När sotaren var här i höstas kollade han till ventilationen.

När jag eldar på nedervåningen blir det varm 22 grader varmt. På våning 2 är det tyvärr bara 17 grader.

Hur får jag upp värmen till våning 2?
 
Mats-S
Omöjligt att besvara utan lite info om planlösningen och vart braskaminen är placerad.

-15 i Sollentuna just nu, stödeldar i braskaminen och vårat "problem" är snarare att det kan bli för varmt på övervåningen, kaminen står typ mitt i underplanet med öppen planlösning och en "öppen" trappa upp. 128m2 1½ plans hus. Värmen är ALDRIG påslagen på övervåningen.

Innan vi byggde om undervåningen så stannade den mesta värmen i vardagsrummet ...

Om kaminen står i ett rum som har en vägg mot trapphuset så bör en cylinderfläkt i den väggen kunna trycka upp värmen till övervåningen
 
Redigerat:
A Anders.Johansson skrev:
Har en villa på 120 m2 som byggdes 2011 med en braskamin. Har mekanisk frånluftsventilation med värmeåtervinning. När sotaren var här i höstas kollade han till ventilationen.

När jag eldar på nedervåningen blir det varm 22 grader varmt. På våning 2 är det tyvärr bara 17 grader.

Hur får jag upp värmen till våning 2?
En värmeflyttare kanske. Beror ju på förutsättningarna i huset.
 
Takfläkt? Jag använder det och får då upp mycket mer värme än utan takfläkt. Rotation är bra...
 
  • Gilla
Anders.Johansson
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Denna rekommenderar elda [länk]
Borde vara billigare att köpa rör-fläkt direkt och montera själv så som du vill att det skall set ut...
 
Attitudeswe
Om du har en öppen trappa med räcke på bägge sidor så kan du prova hänga filtar på räcket för att få starkare skorstenseffekt.

Har du en LLVP så kan du prova maxa fläkten riktning trappen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.