Hej

Vi renoverade och gjorde tillbyggnad förra året
Det befintliga huset (innan utbyggnad) på ca 80 kvm har vattenburet golvvärme från 60 talet.. fungerar helt ok, och sen på den nya delen som är tillbyggd har vi nyare system av vattenburet golvvärme.

allt detta drivs av en nibe s325, som endast går på tillsats då jag inte ännu installerat utedel (luft).

Jag vill få ner kostnaderna samt förbrukning av el med att stänga av golvvärme men vågar inte helt pga fukt skador som man uppstå plus att pumpen går igång i frysskydds läge rätt så ofta.

Har ni några tips på vad man kan göra?
Kör annars med luft luft som drar oerhört mindre ström än min VVB
 
  • Skärmdump av mobil visar felmeddelande från NIBE med frys-skydd notifikation, låg inomhustemperatur-varning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jugovic Jugovic skrev:
Hej

Vi renoverade och gjorde tillbyggnad förra året
Det befintliga huset (innan utbyggnad) på ca 80 kvm har vattenburet golvvärme från 60 talet.. fungerar helt ok, och sen på den nya delen som är tillbyggd har vi nyare system av vattenburet golvvärme.

allt detta drivs av en nibe s325, som endast går på tillsats då jag inte ännu installerat utedel (luft).

Jag vill få ner kostnaderna samt förbrukning av el med att stänga av golvvärme men vågar inte helt pga fukt skador som man uppstå plus att pumpen går igång i frysskydds läge rätt så ofta.

Har ni några tips på vad man kan göra?
Kör annars med luft luft som drar oerhört mindre ström än min VVB
Jag har bara cirkulerat kallvatten med cirkulationspump i flera år, ska Mycket till för att det ska frysa om vattnet rör på sig ‍♂️
 
V Vanhedern skrev:
Jag har bara cirkulerat kallvatten med cirkulationspump i flera år, ska Mycket till för att det ska frysa om vattnet rör på sig ‍♂️
Är det inte glykolvatten i vattenburen golvvärme?
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Är det inte glykolvatten i vattenburen golvvärme?
Nej, inte heller i element (vilket är samma sak egentligen).
 
D Dilato skrev:
Nej, inte heller i element (vilket är samma sak egentligen).
Vår golvvärme har varit avstängd utan cirkulation i flera år, har inte frusit iaf.
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Vår golvvärme har varit avstängd utan cirkulation i flera år, har inte frusit iaf.
Jag cirkulerar mest för att pumpen inte ska börja kärva som jag läst den kan göra om den den är avstängd längre perioder. däremot min radiator i garaget vill jag cirkulera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.