Så här i tider då vi alla försöker minimera elförbrukningen funderar jag på vad ni har för historier på lager då förbrukning varit allt annat än låg…
Här är mitt bidrag: Det var den 6/12 2021. Vi hade för bara någon månad sedan startat med timdebitering.
I media fick man dagen innan höra att spotpriset skulle slå rekord och tangera ca 8 kr under två timmar. Spännande tyckte man då
Vi som endast har hushållsel och värmer med pellets är ju inte så utsatta för elpriset… trodde jag.
Lite road av att se priset live i elbolagsappen hade jag sett till att minimera elförbrukningen och informerat frugan om vad som komma skulle till kvällen. Vi beslutade att Pizza skulle inhandlas för att undvika att starta spisen denna dag. Smart ekonomiskt tänk
Kommer inte helt säkert ihåg men tror vi satt här med stearinljus och allt annat avslaget.
Timmarna avverkades och snart kunde vi tända upp lite belysning igen utefter vad jag såg i appen om elpriset.
När disken var klar tog jag mig ett ärende till källaren och passerade pelletspannan på vägen…. Döm om min bestörtning när jag ser att den har misslyckats att tända och istället står och fläskar på med 9kW elpatron! Återstartar så snabbt jag kan…Aj aj…
En dag senare dyker förbrukning upp i appen…
Pannan stannade precis så att det blev mitt i timmen med det högsta priset! Medan vi satt i mörkret och käkade jätte ekonomisk pizza. Diagram visar elanvändning i kWh och elpris i öre över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Callerto och 35 till
  • Laddar…
H
Har ett liknande misstag men med fjärrvärme.
Gissa när jag bara skulle spola lite i golvbrunnen i det sällan använda badrummet i källaren. Upptäckte att kranen stod på två dagar senare, rätt fuktigt i källaren!
 
  • Linjediagram visar fjärrvärmeförbrukning i kWh över tid, med en utstickande topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Allan J Allan J skrev:
Så här i tider då vi alla försöker minimera elförbrukningen funderar jag på vad ni har för historier på lager då förbrukning varit allt annat än låg…
Här är mitt bidrag: Det var den 6/12 2021. Vi hade för bara någon månad sedan startat med timdebitering.
I media fick man dagen innan höra att spotpriset skulle slå rekord och tangera ca 8 kr under två timmar. Spännande tyckte man då
Vi som endast har hushållsel och värmer med pellets är ju inte så utsatta för elpriset… trodde jag.
Lite road av att se priset live i elbolagsappen hade jag sett till att minimera elförbrukningen och informerat frugan om vad som komma skulle till kvällen. Vi beslutade att Pizza skulle inhandlas för att undvika att starta spisen denna dag. Smart ekonomiskt tänk
Kommer inte helt säkert ihåg men tror vi satt här med stearinljus och allt annat avslaget.
Timmarna avverkades och snart kunde vi tända upp lite belysning igen utefter vad jag såg i appen om elpriset.
När disken var klar tog jag mig ett ärende till källaren och passerade pelletspannan på vägen…. Döm om min bestörtning när jag ser att den har misslyckats att tända och istället står och fläskar på med 9kW elpatron! Återstartar så snabbt jag kan…Aj aj…
En dag senare dyker förbrukning upp i appen…
Pannan stannade precis så att det blev mitt i timmen med det högsta priset! Medan vi satt i mörkret och käkade jätte ekonomisk pizza. [bild]
Ja nu var det ju bara 12 kronor den timmen:) men mu undrar jag hur mycket kostade pizzan? Känns som om det är svårt att motivera att ine använda spisen för ett par kronor och istället köpa pizza. Men den var kanske godare än hemlagad.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Så här i tider då vi alla försöker minimera elförbrukningen funderar jag på vad ni har för historier på lager då förbrukning varit allt annat än låg…
Här är mitt bidrag: Det var den 6/12 2021. Vi hade för bara någon månad sedan startat med timdebitering.
I media fick man dagen innan höra att spotpriset skulle slå rekord och tangera ca 8 kr under två timmar. Spännande tyckte man då
Vi som endast har hushållsel och värmer med pellets är ju inte så utsatta för elpriset… trodde jag.
Lite road av att se priset live i elbolagsappen hade jag sett till att minimera elförbrukningen och informerat frugan om vad som komma skulle till kvällen. Vi beslutade att Pizza skulle inhandlas för att undvika att starta spisen denna dag. Smart ekonomiskt tänk
Kommer inte helt säkert ihåg men tror vi satt här med stearinljus och allt annat avslaget.
Timmarna avverkades och snart kunde vi tända upp lite belysning igen utefter vad jag såg i appen om elpriset.
När disken var klar tog jag mig ett ärende till källaren och passerade pelletspannan på vägen…. Döm om min bestörtning när jag ser att den har misslyckats att tända och istället står och fläskar på med 9kW elpatron! Återstartar så snabbt jag kan…Aj aj…
En dag senare dyker förbrukning upp i appen…
Pannan stannade precis så att det blev mitt i timmen med det högsta priset! Medan vi satt i mörkret och käkade jätte ekonomisk pizza. [bild]
Skaffa larm så att du ser när brännaren stannar. Hos mig tänds en röd lampa vid källardörren när brännaren stannar.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja nu var det ju bara 12 kronor den timmen:) men mu undrar jag hur mycket kostade pizzan? Känns som om det är svårt att motivera att ine använda spisen för ett par kronor och istället köpa pizza. Men den var kanske godare än hemlagad.
Är nog oftast det.. Men 2-3 kWh kan man nog lätt bränna på att laga nåt lite halvlänge, blir ju ändå något i pengar men inte som en pizza.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja nu var det ju bara 12 kronor den timmen:) men mu undrar jag hur mycket kostade pizzan? Känns som om det är svårt att motivera att ine använda spisen för ett par kronor och istället köpa pizza. Men den var kanske godare än hemlagad.
Känns som man lurar sig själv lite. En pizza för 130:- eller grädda pizza i 15 minuter ( 1kWx0,25(h)x12kr/kW/h) för 3kr + råvaror...
 
I synnerhet som energin från ugnen stannar i huset så den är ju inte bortkastad, bara lite dyrare än den man får från en värmepump.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Känns som man lurar sig själv lite. En pizza för 130:- eller grädda pizza i 15 minuter ( 1kWx0,25(h)x12kr/kW/h) för 3kr + råvaror...
Nu ska vi inte vara sådana, vill man ha hämtpizza är alla motiveringar för det bra motiveringar. (=
Och hade man ändå planerat in att köpa hämtmat någon gång den veckan så är det ju lika bra att göra det när man sparar 3 kr jämfört med när man spar 0 kr. :p
 
  • Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nu ska vi inte vara sådana, vill man ha hämtpizza är alla motiveringar för det bra motiveringar. (=
Och hade man ändå planerat in att köpa hämtmat någon gång den veckan så är det ju lika bra att göra det när man sparar 3 kr jämfört med när man spar 0 kr. :p
Förvisso, men kanske är det läge att dra in på hämtmaten om man är orolig för en saftig elräkning?
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Förvisso, men kanske är det läge att dra in på hämtmaten om man är orolig för en saftig elräkning?
Förvisso kan man tänka så. Man kan också se dem som separata utgiftskonton. Det ena går på nöjeskontot och det andra på boendekostnader.
Att jag vill hålla min elräkning låg i de här tiderna behöver inte nödvändigtvis ha inverkan på mina andra utgifter, dvs. jag kan vara nojig över elräkningen just för att jag inte vill begränsa mina andra utgifter som jag ser som viktiga. Om det som är viktigt för dig är klädinköp, för mig hämtpizzan och för en tredje ny tv är egentligen inte relevant.
Hur som helst, vi behöver inte grotta ner oss i det, tror inte det var syftet med tråden. Ber om ursäkt för off topic.
 
  • Gilla
overb och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja nu var det ju bara 12 kronor den timmen:) men mu undrar jag hur mycket kostade pizzan? Känns som om det är svårt att motivera att ine använda spisen för ett par kronor och istället köpa pizza. Men den var kanske godare än hemlagad.
Nu var det iof ca 12 kW till ett pris av ca 8 kr/kW så cirka 100 ingen. Men det roligaste var mer den fantastiska slumpen att pannan skulle slockna vid den dyraste timmen i mannaminne. Samtidigt som vi satt och mumsade pizza i mörkret. Självklart förstod vi att det inte var någon ekonomi i att köpa mat istället för att laga själva men man måste hitta sina anledningar att skämma bort sig ;-)
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.