Tja. Jag är väldigt nybliven husägare.
Bor ensam nu i ett hus på ca 120+150 kvm.

All yta är uppvärmd och det är en träkåk från 1978 med källare.

Jag ligger nu under december på runt 40kwh /dygn ser jag i min e.on app.

Bergvärme och har mellan 20-22 grader hemma.

Är det en ok förbrukning anser ni? Detta är totalt ink all hushållsel osv.

Sitter och tittar i appen nästan dagligen för att se min förbrukning och vill få en uppfattning om jag ligger ok eller inte.

Funderar på att under 2023 ordna med en luftvärmepump extra dels för kyla på sommaren.
 
Vårt hus gör av med ca 70 kWh/dygn inklusive allt nu när det är ca -18 ute. I morse när jag kom in i köket var det 14 grader där, 17 grader i hallen utanför sovrummet. Jag hade varit nöjd med 40 kWh/dygn och 20 grader inomhus. Radhus på 126 kvm byggt 1975.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Tack för svar. Ja nu glömde jag skriva att jag bor i Småland så har kanske inte riktigt lika kallt ute, snarare -6-10 någonstans. Men uppskattar svaret så jag vet på ett ungefär vart jag ligger i förbrukning på kåken.

Vet inte riktigt vad jag skulle kunna höra för att sänka förbrukningen mer. Verkar va bra isolerat och 3 glas överallt. Inte vågat pilla på bergvärmen något och eftersom jag har psoriasisartrit så kan det göra hiskeligt ont i händer osv om det blir lite för kallt inne :/
 
Jag kollade nu, för snart två veckor sedan kröp temperaturen ner under -6 och då drog förbrukningen iväg för oss, hamnade på ca 60 kWh/dygn för att öka med minskad temperatur ute. Så länge det är plusgrader ute pendlar vi mellan 20 och 30 kWh/dygn. Vår 15 år gamla llvp orkar helt enkelt inte hålla värmen när det blir kallt.
 
Förstår det. Ja när det va varmare ute i oktober låg även jag mellan 15-20/dygn. Det är ju kylan som sätter fart på förbrukningen helt klart. Såg nu att jag har -13 just nu så får vi se i morgon vad jag hamnar på.

Frågan är om en luftvärmepump kan hjälpa till att få ner värmekostnaden nästa vinter eller om det bara blir kaka på kaka liksom
 
D Dan_karlsson skrev:
Förstår det. Ja när det va varmare ute i oktober låg även jag mellan 15-20/dygn. Det är ju kylan som sätter fart på förbrukningen helt klart. Såg nu att jag har -13 just nu så får vi se i morgon vad jag hamnar på.

Frågan är om en luftvärmepump kan hjälpa till att få ner värmekostnaden nästa vinter eller om det bara blir kaka på kaka liksom
En luftvärmepump är mycket mindre effektiv än en bergvärme vid minusgrader, installera den endast för A/C och backup om BV-pumpen strular.
 
Förstår. Tack. Ja huvudsakligen skulle den va till sommaren så jag kan sälja av mina portabla av nu när jag inte bor i lägenhet längre
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Låter som en helt rimlig förbrukning.
 
Som jämförelse: radhus från 53, Fjärrvärme, väldigt begränsad isolering
2 plan + källare 90m2 boyta, 45m2 biyta

Kombinerad stapel- och linjediagram som visar energiförbrukning (kWh) och utomhustemperatur (°C) över tid.
 
Låter ganska bra. Vet många med bergvärme som gör åt betydligt mer. En LLV kan nog faktiskt va bättre om det är 10°C, men inte värt skaffa en för den delen så sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.