Hej,

Vi har ett enplans trähus (200kvm) byggt tidigt 2000tal där man har satt in 21st 2glasfönster, som stängs med haspstuket vid bygget och senare efter lite utökning av fönstren satt in 2st 3glasfönster som stängs med vridhandtag. plus ett fast fönsterparti med 3glasfönster. Alla fönster sitter i ytterkant fasad.

Jag har självdrag med paxfläktar som går konstant i badrum och tvättstuga, golvvärme (21grader i rumstemp) och 15-20cm fönstersmygar. Tilluft i alla rum med friskluftsventiler.
Ja ventilationen kan säkerligen förbättras radikalt men att sätta in FTX just nu är inte ekonomiskt försvarbart då vi snart ska få en kamin installerad och att ta upp fler friskluftsintag känns sådär då det redan finns i alla rum även om de inte är den största modellen, det sitter 80mm don i väggarna och att borra upp dem till större är ju dömt att misslyckas :rolleyes:

Problemet jag har är att nu när temperaturerna slår om så mycket så får jag en del kondensbildning i sovrummen (3st) vilket inte är så konstigt då det är rullgardiner eller mörkläggningsgardiner som täcker fönstren nattetid.

Men inatt när det blev -17 från gårdagens -5 ute så vaknade jag upp till att i princip alla fönster i huset utom 3glasen hade viss kondensbildning i nederkant och flertalet av dem hade även frost och lite isbildning.

Alla fönster är drevade med fogskum utifrån vid byggnation och i de rum jag renoverat är det för tight för att få in något exra drev. Ska börja byta ut tätningslisterna runt fönstren för att försöka täta till dem lite ytterligare då jag känner ett visst drag runt flertalet när det är stor temperaturskillnad och i ärlighetens namn borde jag ha gjort det för längesen.

Ska man börja titta på nya fönster och byta ut löpande eller kan jag försämra något om jag byter till bättre tätare fönster? Försämra ventilationen ytterligare?
Om jag ska byta ut, vad bör jag satsa på? Bättre 2glas? 3glas?

Tack om ni orkade läsa!
 
Hej. Att byta så pass nya fönster ska inte behövas. Täta noga och se vad som händer. Värmer ni med element eller govlvärme? Har ni dörrar öppna till badrum och tvättstuga så luften kan cikulera, eller finns det springor i dörrkarmarna?
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Att byta så pass nya fönster ska inte behövas. Täta noga och se vad som händer. Värmer ni med element eller govlvärme? Har ni dörrar öppna till badrum och tvättstuga så luften kan cikulera, eller finns det springor i dörrkarmarna?
Vi har enbart vattenburen golvvärme, den delen med mest kondensproblem, alltså sovrummen, är termostaten satt på 18grader och huset i övrigt ligger på 21 grader i faktiskt värde.
Alla dörrar i huset är konstant öppna förutom när någon går på toaletten då uppenbarligen. Den lilla grabbens dörr är stängd när han sover men jag har plockat bort tröskeln av den anledningen så vi har en glipa undertill på 2-3 cm men fullt öppen resten av dygnet. Den äldre grabbens dörr är bara stängd någon timma på kvällen mellan att han lagt sig och vi går och lägger oss.

Jag börjar med att byta de säkert utdaterade tätningarna så ser vi. Inget har börjat mögla eller ruttna ännu och familjen som bodde här innan oss hade 6 barn så vi har inget ökat fuktighetstryck jämfört med dem och detta problemet har säkerligen funnits mer eller mindre sedan byggnation då jag enbart satt in en avfuktare i krypgrunden, bytt ut frånluftsfläktarna till konstantgående och fuktstyrda (förbättring) och renoverat ytskikten i huset.
 
Det mesta har nog med draget och kylan att göra. Eventuellt är fläktarna lite för klena för att orka med på vintern. Börja spara till ett FTX-system, det är det bästa i längden såklart...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det mesta har nog med draget och kylan att göra. Eventuellt är fläktarna lite för klena för att orka med på vintern. Börja spara till ett FTX-system, det är det bästa i längden såklart...
Ja jag får nog fundera på ett FTX till nästa höst. Har en vän som jobbar som ventilationsinstallatör till industrier så köper jag hem alla delar med en plan så är det nog något vi kan plita ihop tillsammans så kan man spara en krona eller 2 på installationskostnaden och intrimning :)
 
L Leafy skrev:
Ja jag får nog fundera på ett FTX till nästa höst. Har en vän som jobbar som ventilationsinstallatör till industrier så köper jag hem alla delar med en plan så är det nog något vi kan plita ihop tillsammans så kan man spara en krona eller 2 på installationskostnaden och intrimning :)
Perfekt, ja det är inga större svårigheter att montera, tar väl 4-5 dagar för en rookie om ni har komplett ritning.
 
Det är helt normalt med litet imma nedtill på fönstren mitt i vintern då man har tvåglasfönster och golvvärme. Ingenting att jaga upp sig över. Normalt har man ju radiatorer under tväglasfönstren som ger en varm luftström upp längs fönstren och håller imman borta men med golvvärme har man inte den luftströmmen och då blir det litet imma.
 
  • Gilla
Leafy och 1 till
  • Laddar…
Nej så är det väl, gjorde ett test inatt och satte en liten bordsfläkt på ett bord någon meter bort och lät den rulla på lägsta varvtal under natten riktad mot fönstrena och det resulterade i att jag inte hade någon kondens på de fönstrena som brukar vara värst.
Så det är ju luften som inte rör sig nog mycket helt enkelt och jag får planera för ety ftx system i framtiden
 
Fast...
Låt säga att det är sommar. Det är varmt ute och du är törstig. Du går till köket och hämtar något kallt i kylskåpet och häller upp i ett glas. När glaset står på bordet bildas det kondens på glaset. Är detta också ett tecken på dålig ventilation, eller beror det på att glasets utsida är en kall yta där fuktigheten i luften kondenserar?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte du behöver någon ftx. Kasta inte ut pengar i onödan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.