Hej!

Vi har just köpt ett 1 o 1/2 planshus med källare.
I källare finns en kombipanna som nu bara körs på el.
Det finns en vattenradiator i varje rum i källaren.

Nu är min fråga: Är det nån fara med att INTE värma upp rum i källaren?
Alltså ha radiatorerna helt avslagna. Känns nämligen som det kommer att gå åt en del el om man vill värma upp dem.
(Vi kommer att ha relativt varmt i rummet som är pannrum/tvättstugan)
 
  • Gilla
Nömberg
  • Laddar…
Vi har kört kallt i källaren ända fram tills i år då vi dränerade/isolerade. Värmen som läcker ner uppifrån gör ju att det inte blir frysgrader därnere. Kallt och ogästvänligt blir det men inte har vi märkt några problem. Vi har dock betongbjälklag så fukt är inget problem för oss.

Nu när vi inte längre eldar för kråkorna så har vi ökat på temperaturen. Det är helt klart trevligare att gå ner och tvätta nuförtiden.
 
Hej!

Kolla bra att inte några vattenrör går i något extra kallt hörn i källaren. Vårt vatten frös både utanför pannrummet och på ett ställe till ifjol när vi höll på att bygga om och inte hade vår källare tät. (Men allt i vårt hus är ju ännu så gammalt att det började fungera igen utan knot eller läckage när det blev varmt igen.)

Har ni matkällare där ner så är det ju bra maten där inte fryser också.

:) pinebar
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
OK! Tack för svar!
Ska kolla rören, men dessa verkar ju vara isolerade....

Gromit: Lite värme läcke väl ned antar jag, som du skriver.
Frågan är ju också hur kallt det blir på golven ovanför om det är svinkallt i källaren...
 
Det blir snorkallt på golven. Tofflor rekommenderas;)

På plussidan kan sägas att vi alltid har kallt dricksvatten...

Nu när vi har höjt temperaturen så är det en märkbar skillnad i dom rum vi har värme underifrån. Tyvärr är större delen av källaren krypgrund och garage och dom utrymmena vill jag inte värma upp i onödan. Möjligen garaget i framtiden men då måste dörren bytas först.

I krypgrunden har jag tänkt tilläggsisolera underifrån men det blir också senare.

Håkan
 
Det du kan få problem med är att du får kondenseringsproblem i källaren ! Om detta är en oinredd betongkällare så är detta sällan några problem men tänk dock på att inte ställa ner saker som lätt kan mögla i källaren (Ex papper, tyg mm)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Håll källaren varm! Konstigt att folk fortfarande inte förstår att värme stiger uppåt och inte nedåt. Har man källaren kallställd så får man många problem, kallras, frostsprängningar, iskalla golv i våningen ovanför, risk för kondens på våren och sommaren och dessutom risk för frysta rör som sedan går sönder. Det blir definitivt inte dyrare att ha källaren varm eftersom den energin nedifrån hjälper hela fastigheten att hålla värmen kvar samt håller nedre ytterväggar bättre skyddade mot fukt. En kall källare suger in fuktig luft på sommaren dessutom som kondenserar. Mögel-risk!
Bara nackdelar med kallställd källare.
 
  • Gilla
Skyscraper
  • Laddar…
J
D danjo skrev:
OK! Tack för svar!
Ska kolla rören, men dessa verkar ju vara isolerade....

Gromit: Lite värme läcke väl ned antar jag, som du skriver.
Frågan är ju också hur kallt det blir på golven ovanför om det är svinkallt i källaren...
Precis. Bäst är att hålla källaren vältempererad.
 
J
G gromit42x skrev:
Det blir snorkallt på golven. Tofflor rekommenderas;)

På plussidan kan sägas att vi alltid har kallt dricksvatten...

Nu när vi har höjt temperaturen så är det en märkbar skillnad i dom rum vi har värme underifrån. Tyvärr är större delen av källaren krypgrund och garage och dom utrymmena vill jag inte värma upp i onödan. Möjligen garaget i framtiden men då måste dörren bytas först.

I krypgrunden har jag tänkt tilläggsisolera underifrån men det blir också senare.

Håkan
Ja kyla är skit. Här uppe i norr har vi allt i kåken uppvärmt. Det är säkrast för kåken och man vill ha varmt o skönt i både källare o vanliga rummen. Det är bara om man är ute o åker skoter som kylan gör nytta för åkningen:cool::heart::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.