Hej, har precis konverterat om från direktverkande el med oljeelement till vattenburet och väntar på att få bergvärme. Just nu drivs de vattenburna elementen på bergvärmepumpens elpatron då vi väntar på ingrävning från borrhålet. Innan konverteringen låg vi på runt 70kwh dygn sedan i början av november, nu förbrukar vi helt plötsligt 100-110 kwh. Är det normalt när man driver elementen med bergvärmepumpens elpatron ? Att förbrukningen stiger så mycket?

det susar också i elementen trots att installatören ställt på lägsta varvtal. Kan de beror på att vi strypt vissa radiatorer på övervåningen för att vi försöker få ner kostnaderna?

huset är 146 kvm 2 våningar
Tre radiatorer på övervåningen , 5 på nedervåningen
Pump är en thermia calibra eco 8
 
B Bellibong skrev:
Hej, har precis konverterat om från direktverkande el med oljeelement till vattenburet och väntar på att få bergvärme. Just nu drivs de vattenburna elementen på bergvärmepumpens elpatron då vi väntar på ingrävning från borrhålet. Innan konverteringen låg vi på runt 70kwh dygn sedan i början av november, nu förbrukar vi helt plötsligt 100-110 kwh. Är det normalt när man driver elementen med bergvärmepumpens elpatron ? Att förbrukningen stiger så mycket?

det susar också i elementen trots att installatören ställt på lägsta varvtal. Kan de beror på att vi strypt vissa radiatorer på övervåningen för att vi försöker få ner kostnaderna?

huset är 146 kvm 2 våningar
Tre radiatorer på övervåningen , 5 på nedervåningen
Pump är en thermia calibra eco 8
Ja är inte kB slangarna från borrhålet anslutna så går den på patron.
 
Man kan väl anta att du har en helt annan utetemperatur nu (100kwh) jämfört med början på November (70kwh). Ser jag till skillnaden i förbrukning som jag har här i stockholm så skulle jag säga att det är en högst rimlig förändring givet temperaturskillnaden.



Man skulle kunna tänka sig att det susar pga att du stryper elementen, men enklast är väl att öppna termostaten igen så ser du ju om ljudet försvinner.
 
100-110 kWh per dygn tycker jag låter rimligt med enbart el.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Rätt, min kommentar om det var fel, tog bort den.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan väl anta att du har en helt annan utetemperatur nu (100kwh) jämfört med början på November (70kwh). Ser jag till skillnaden i förbrukning som jag har här i stockholm så skulle jag säga att det är en högst rimlig förändring givet temperaturskillnaden.

100kwh på ett hus på 146kvm indikerar för mig att du har rätt dåligt isolerat också.

Man skulle kunna tänka sig att det susar pga att du stryper elementen, men enklast är väl att öppna termostaten igen så ser du ju om ljudet försvinner.
Låg mellan 60-70kwh fram till 6 december när de konverterades om. Förändringen skedde liksom över en natt kan man säga trots samma ute temperatur. Så en bergvärmepump som drivs på elpatron drar mer el än en vanlig elpanna med oljeelement?

tycker de låter mycket med 100kwh när övervåningens element är av jag men de är nog som ni säger, hopps verkligen de blir annat med bergvärmen påkopplas annars är jag rökt..

jag har också funderat på de här med isoleringen, för ena ytterväggen mot grannens hus(tätbyggda hus) kan man alltså höra när någon går eller pratar genom väggen..
 
Vid samma utomhustemperatur borde du kunna dela din nuvarande förbrukning med kanske 3 eller fyra för att få fram vad den borde dra med bergvärmen inkopplad
 
De stämmer nog som ni säger med att förbrukningen har ökat med utetemperaturen , hittade denna kurva i tibbler då vi har timpris, och man ser ju tydligt att förbrukningen ökat när de blivit kallare så de kanske inte alls har med pumpen å vattenelementen att göra , en slump att de inföll exakt samtidigt å vi har därför trott att det ökade kWh berott på konverteringen.
 
  • Energianvändning och temperatur visade över tid med staplar och linje på diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
B Bellibong skrev:
Så en bergvärmepump som drivs på elpatron drar mer el än en vanlig elpanna med oljeelement?
Nej, jag ser inte att det finns någon 30%ig förlust i ett sådant upplägg.

Nu säger du elpanna i detta inlägg, men du menar att du har haft direktverkande el via oljefyllda element tidigare och nu har du bergvp och elpatron samt vattenburna element - så uppfattar jag dig iallafall.

Nog kan man ju tänka sig att det finns en förlust i transporten av värme till dina element, men normalt så hamnar ju det i huset ändå. Jag tycker jag är relativt påläst på området men har aldrig sett en uppgift om att vi skulle ha en förlust i övergången elpatron => vatten => luft i rummen. Ej heller kan jag förklara det fysikaliskt.

Jag tror du behöver leta upp dina 30kwh på annat sätt. Kombinationen av utetemperatur och några graders skillnad i temperatur inomhus kanske räcker. Rimligtvis har du inte lyckats få till exakt samma inomhustemp direkt vid uppstart och det borde också vara lite mer att värma från start => högre förbrukning tills systemet är varmt. Då, några dagar senare kanske det var kallare ute?
 
M Mapet890 skrev:
Vid samma utomhustemperatur borde du kunna dela din nuvarande förbrukning med kanske 3 eller fyra för att få fram vad den borde dra med bergvärmen inkopplad
Värmepumpen är inte inkopplad, det körs fortfarande bara elpatron i bergvärmepumpen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, jag ser inte att det finns någon 30%ig förlust i ett sådant upplägg.

Nu säger du elpanna i detta inlägg, men du menar att du har haft direktverkande el via oljefyllda element tidigare och nu har du bergvp och elpatron samt vattenburna element - så uppfattar jag dig iallafall.

Nog kan man ju tänka sig att det finns en förlust i transporten av värme till dina element, men normalt så hamnar ju det i huset ändå. Jag tycker jag är relativt påläst på området men har aldrig sett en uppgift om att vi skulle ha en förlust i övergången elpatron => vatten => luft i rummen. Ej heller kan jag förklara det fysikaliskt.

Jag tror du behöver leta upp dina 30kwh på annat sätt. Kombinationen av utetemperatur och några graders skillnad i temperatur inomhus kanske räcker. Rimligtvis har du inte lyckats få till exakt samma inomhustemp direkt vid uppstart och det borde också vara lite mer att värma från start => högre förbrukning tills systemet är varmt. Då, några dagar senare kanske det var kallare ute?
ja precis du har fattat rätt, jag som är dålig på termerna. Såg att de skulle bli varmare till veckan så ska bli intressant att jämföra hur förbrukningen kommer se ut då med de vattenburna elementen som drivs av bervärmepumpens elpatron jämfört med innan, oljeelement med direktverkande el.

rörmockaren var för övrigt här idag och jag frågade om susen i elementen , han trodde att de behövde injustera någon innerventil varje elementen pga för hög cirkulation? Om jag fattade rätt, enl installatör av pumpen hade han sänkt till 22 varvtal men de hjälpte inte mot ljuden så de ska göra någon justering av radiatorernanär pumpen är påkopplad, vilket verkar dröja pga sjukdom. De hade ett jävla helvete med borrningen pga mycket vatten( fick hyra tre pumpar och de välde ut vatten så allt har blivit fördröjt tyvärr.. man har inte turen med sig direkt..
 
Fundera inte mer på jämförelsen mot det gamla, du har redan identifierat orsaken ovan

vad gäller ljuden så låter det väl som en bra lösning, det borde gå att ordna.

Mycket vatten i hålet låter toppenbra, borde innebära ett hål som kan leverera mycket energi.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fundera inte mer på jämförelsen mot det gamla, du har redan identifierat orsaken ovan

vad gäller ljuden så låter det väl som en bra lösning, det borde gå att ordna.

Mycket vatten i hålet låter toppenbra, borde innebära ett hål som kan leverera mycket energi.
ja du har rätt, jag får släppa det. Hakade upp mig på det för att de skulle gjort klart bergvärmen redan vecka 43 men de blev försenat och dom sa att de ändå skulle bli billigare att köra vattenburna element på bergvärmepumpens elpatron och så blev de helt plötsligt en jätteökning istället men förstår nu att de inte beror på själva konverteringen , så de känns lite bättre :).

ja de sa att de var bra för oss med mycket vatten i hålet men de där förstår jag inte, han sa något om 25000L i bla bla bla nånting istället för 1000-1500 L men de där fattar jag nada av, är bara glad att de lyckade borra ner till 180 jag
 
B Bellibong skrev:
ja de sa att de var bra för oss med mycket vatten i hålet men de där förstår jag inte, han sa något om 25000L i bla bla bla nånting istället för 1000-1500 L men de där fattar jag nada av, är bara glad att de lyckade borra ner till 180 jag
Du kan se det så här ungefär:

Ett hål med litet eller inget tillflöde av vatten hämtar energin från omgivande berg. Det blir lägre och lägre under säsongen och återhämtar sig sedan under sommarperioden, om allt är rätt dimensionerat.

Ett hål med stort tillflöde av vatten (om man nu antar att det också innebär att vattnet cirkulerar/passerar hålet får ju kontinuerligt tillförsel av energi i form av "varmt" vatten och kommer därför tåla en högre belastning. Rent krasst betyder det att köldbäraren in från hålet kommer vara varmare och det i sin tur betyder att din värmepump jobbar effektivare (högre verkningsgrad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.